Mentinerea ritmului de crestere a exporturilor din ultimii ani presupune ca marfurile romanesti sa fie comercializate si in alte zone decat cele traditionale, precum Orientul Mijlociu, Asia, Africa si America Latina, zone in care, astazi, vindem cu precadere produse agroalimentare si bauturi, mobila si alte produse cu valoare redusa si de calitate medie, a declarat joi Costin Borc, vicepremier si ministru al Economiei, Comertului si Relatiilor cu Mediul de Afaceri, prezent Forumul ‘Exporturile – motor de crestere pentru Romania’.
‘Privit prin prisma diversificarii si orientarii geografice, comertul exterior al Romaniei s-a desfasurat, cu precadere, cu tarile europene (86% din total export si 89% din total import), iar in acest cadru comertul intracomunitar a avut ponderea de 76,1% la export si 78,1% la import. Eficienta ridicata a exporturilor romanesti este confirmata atat de cresterea ponderii in total inregistrata la grupele de produse cu valoare adaugata mare, cat si de scaderea la grupele produse minerale si materii prime. Pentru o abordare unitara pe palierul activitatilor de promovare a exporturilor si atragerii de investitii straine, Ministerul Economiei a creat Departamentul pentru Promovarea Investitiilor si Comertului’, a spus Costin Borc, citat de Agerpres.
In 2015, exporturile FOB ale Romaniei au fost de 54,6 miliarde de euro, mai mari cu 4,1% decat volumul total al exporturilor din anul 2014, „un record istoric absolut”, potrivit ministrului citat. in acelasi timp, volumul importurilor a fost de 62,9 miliarde euro, cu 7,6% mai mult decat in 2014.
Vicepremierul Borc a remarcat ca acest trend s-a mentinut si in primele 4 luni 2016, cresterea exporturilor fiind de 4,4% fata de aceeasi perioada din 2015, in timp ce importurile au consemnat un avans de 7,8%. in luna aprilie 2016, exporturile Romaniei au fost de 4,7 miliarde de euro, in crestere cu 6,9% fata de aprilie 2015. Comertul exterior romanesc cu servicii a avut o dinamica pozitiva, inregistrand un sold favorabil de circa 7 miliarde euro in 2015 (16,8 miliarde euro exporturi si 9,8 miliarde euro importuri) si de 2,3 miliarde euro in primele 4 luni din acest an (5,3 miliarde euro export si 3 miliarde euro importuri).
‘Eficientizarea dialogului cu mediul de afaceri autohton este foarte importanta deoarece ne dorim intarirea reprezentativitatii Consiliului de Export in plan sectorial si regional prin implicarea mai activa a confederatiilor patronale reprezentative la nivel national, precum si a Camerei de Comert si Industrie a Romaniei, in formarea organizatorica, structurala si conceptuala a unui nou Consiliu de Export, prin desemnarea de catre mediul de afaceri de ambasadori, pe modelul olandez, ca interlocutori recunoscuti de comunitatea de afaceri din sector, pe bazele practicii de consultare in comitete sectoriale deja instituite in programul de promovare existent si prin crearea de Consilii de Export Regionale, cu implicarea retelei teritoriale a ministerului’, a precizat Costin Borc.
Vicepremierul a apreciat ca actuala eficienta scazuta, ‘chiar ineficienta’ a Consiliului de Export in implementarea Programului de Promovare a Exportului este ilustrata de ‘doua cifre edificatoare: din bugetul alocat Programului de Promovare a Exporturilor in anul 2015, respectiv 55,28 milioane de lei, au fost cheltuiti doar 37,81 milioane de lei (executie bugetara sub 70%) iar numarul de firme care au participat la acest program national a fost de doar 430, in conditiile in care numarul total al firmelor exportatoare din Romania este de peste 22.000, ceea ce arata ca mai putin de 2% din firmele exportatoare nu sunt beneficiarele acestui program national.
Pentru a diversifica, eficientiza si simplifica Programul de Promovare a Exporturilor, Ministerul Economiei a demarat un proces de consultare cu confederatiile patronale reprezentative la nivel national, dar se are in vedere si introducerea unui sistem de plati directe pentru participarea la manifestari expozitionale internationale agreate in consultare cu Consiliul de Export.
Una dintre solutiile de promovare a exporturilor o reprezinta si deschiderea caii spre o noua cultura pentru exportatorii romani in domeniul abordarii pietelor externe.
‘Prioritatea noastra este sa sprijinim firmele sa produca mai mult, sa creeze locuri de munca, sa fie mai competitive si sa abordeze cu mai mult curaj pietele externe, internationalizarea afacerilor fiind de o insemnatate decisiva pentru viitorul acestora. Instrumentul strategic care ne ajuta sa atingem acest obiectiv este exportul, iar IMM-urile, al caror rol in economia romaneasca este si va fi determinant, isi aduc o contributie directa si indirecta la realizarea exporturilor’, apreciaza Borc.
Dezbaterile din cadrul forumului au adus in prim plan aspecte privind zona de exporturi in Strategia Nationala de Export, evolutia exporturilor in 2016 si domeniile ‘vedeta’ care vor excela in acest an in conditiile in care diversificarea exporturilor, atat prin recuperarea unor piete pierdute cat si prin identificarea de noi piete sunt percepute ca oportunitati pentru Romania.