Un studiu al Facultatii de Business din cadrul Universitatii „Babes-Bolyai” evalueaza la 7,5 milioane de euro impactul TIFF asupra economiei locale

Peste 85% dintre clujenii intervievati considera ca TIFF este cel mai reprezentantiv eveniment cultural al Clujului, contribuind la cresterea nivelului de educatie, dar si la dezvoltarea infrastructurii locale

Festivalul International de Film Transilvania (TIFF) genereaza un impact economic de 7,5 milioane de euro. Cifra provine dintr-un studiu al Facultatii de Business din cadrul Universitatii „Babes-Bolyai”, care a analizat fondurile investite in economia locala pentru organizarea festivalului, taxele si impozitele locale generate de activitatile in directa legatura cu festivalul, dar si banii cheltuiti de participanti.

„TIFF a stabilit noi standarde in organizarea de evenimente la un nivel profesionist si a pus pe harta orasului noi spatii pentru desfasurarea acestora, contribuind la dezvoltarea infrastructurii culturale. Festivalul a generat efecte importante in comunitate si prin educatie, si prin implicarea in proiecte sociale. Era deja cunoscut faptul ca TIFF a ajuns, in 15 ani, cel mai important brand cultural al orasului si unul din cele mai apreciate si respectate festivaluri de film din lume. Am fost insa curiosi sa vedem efectele TIFF asupra orasului dintr-o perspectiva de business, vazand numarul mare de invitati romani si straini, precum si turisti, care vin anual la festival”, declara Tudor Giurgiu, presedintele festivalului.

„Acest studiu ne permite sa evaluam in mod obiectiv valoarea pe care festivalul o aduce orasului in care a crescut si pe care il considera adevarata sa casa. Studiul UBB confirma ca TIFF este un brand local si un proiect cultural prioritar pentru oras, iar cifrele demonstreaza dezvoltarea economica pe care festivalul o genereaza: turisti, incasari si vizibilitate pentru toti partenerii nostri si pentru comunitatea locala in general”, declara Cristian Hordila, managerul TIFF.

Documentul arata ca ponderea clujenilor in totalul participantilor la TIFF se situeaza intre 81% si 85%, restul participantilor fiind turisti din alte judete sau din strainatate. Conform studiului, turistii sunt preponderent persoane cu venituri ridicate, peste medie, 48% dintre ei alegand sa se cazeze la hoteluri si pensiuni pentru o perioada de 3 sau 4 nopti, la un tarif mediu de 94,8 lei / noapte. in timpul petrecut in Cluj, 70% dintre turisti vad cel putin 2 filme pe zi, iar 40% vad cel putin 3 filme. Ramane insa suficient timp pentru a face cumparaturi (8% din vizitatori) sau a iesi in oras alaturi de prieteni (57,9%) – ceea ce inseamna ca 66% dintre turistii atrasi la Cluj de festival reprezinta o sursa de venituri pentru localuri sau magazine din oras. Ei cheltuiesc in medie 57,6 lei/persoana pentru masa, la care se adauga costul biletului la film si transportul.

In plus, aproximativ 20% dintre turisti sunt public nou, veniti pentru prima data la Cluj datorita TIFF.

La incasarile provenite direct de la vizitatori se adauga sumele cheltuite de rezidenti. Clujenii participa in medie la 5 zile ale festivalului, respectiv la 1,42 de evenimente/zi. Studiul arata ca 80% dintre ei realizeaza si alte activitati cu prilejul iesirilor la film, platind in medie 49,5 lei pentru bunuri si servicii ca urmare a participarii la un eveniment al festivalului.

Studiul a masurat si perceptiile participantilor cu privire la impactul festivalului asupra economiei si scenei culturale locale. Astfel, majoritatea respondentilor considera ca TIFF atrage investitii in oras si incurajeaza localnicii sa dezvolte noi activitati economice, dar si ca introduce problema infrastructurii pe agenda autoritatilor locale. in ceea ce priveste scena culturala locala, studiul arata ca, pe langa oferirea unor alternative de petrecere a timpului liber, acesta creste nivelul de educatie si cultura, contribuie la dezvoltarea vietii culturale a Clujului si la promovarea culturii locale si faciliteaza comunicarea si dezvoltarea relatiilor la nivel social.

Peste 50% dintre respondenti afirma ca TIFF este un simbol cultural pentru Cluj, insa este covarsitoare proportia, de 90%, a celor care au o impresie buna sau foarte buna despre festival, in urma participarii.

Cei mai multi participanti la TIFF sunt din categoria de varsta 26-35 de ani, cu venituri peste medie si cu studii superioare (aproximativ 45% din total). Spectatorii sub 25 de ani reprezinta 27% din publicul festivalului, iar cei intre 36 si 45 de ani aproximativ 15% din total. Pe toate grupele de varsta, 86% din spectatorii TIFF sunt persoane care au cel putin studii universitare.

Cercetarea Facultatii de Business din cadrul UBB a fost realizata cu suport logistic si tehnic oferit de UPC Romania si Samsung Romania, pe un esantion reprezentativ de peste 1.000 de persoane, dintre care 828 participanti la TIFF cu domiciliul stabil in Cluj-Napoca in ultimele 6 luni inaintea festivalului, inclusiv studenti, si 178 de participanti proveniti din alte orase si din strainatate. Studiul a fost realizat de catre o echipa formata din membrii departamentului de Servicii de Ospitalitate al Facultatii de Business, sub coordonarea conf. univ. dr. Adina Negrusa si a conf. univ. dr. Valentin Toader.

„Am lucrat doi ani la acest studiu, in 2014 si 2015, pentru ca am dorit sa verificam validitatea rezultatelor de la editie la editie si sa oferim o analiza cat mai corecta si concreta. Cercetarea confirma impactul economic al festivalului si valoarea pe care acesta o aduce comunitatii, dar si aprecierea de care TIFF se bucura in randul publicului cu un nivel inalt de educatie”, explica Adina Negrusa.

La editia din 2015, TIFF si-a continuat cresterea si a stabilit un nou record de spectatori, cu peste 73.000 de bilete vandute, 110.000 de participanti (incluzand toate evenimentele gratuite, masterclass-urile, workshop-urile, lansarile, expozitiile, concertele, petrecerile), 850 de profesionisti din lumea filmului invitati, 400 de proiectii si 223 de filme din 60 de tari. Echipa TIFF pregateste acum editia cu numarul 15, care va avea loc la Cluj-Napoca intre 27 mai si 5 iunie.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here