Transportation & Mobility Solutions Experience Forum a reunit la finalul lui 2015 specialisti din companiile locale si liderii in dezvoltareasi implementarea solutiilor software CAD/PLM pentru a discuta despre viitorul sectorului auto din Romania.
Romania a intrat in 2015 in topul celor mai mari 10 producatori de masini din Europa, dupa numarul de autovehicule fabricate, conform datelor prezentate in cadrul Transportation & Mobility Solutions Experience Forum. Se estimeaza ca pana 2021 cele mai mari cresteri ale productiei de automobile usoare le vor inregistra segmentele B (clasa mica) si C (clasa compacta), unde se incadreaza autoturismele produse in Romania.
Sectorul auto din Romania inseamna mai mult decat asamblarea de automobile
intreaga industrie legata de automobile, incluzand atat productia de autovehicule, cat si fabricatia de componente auto, a inregistrat in 2015 o crestere de peste 7% (date estimative), fata de nivelul anului 2014 cand a ajuns la aproximativ 18 mld. de euro. in semestrul I din 2015, exportul de componente auto a crescut cu peste 10%, comparativ cu semestrul I din 2014.
Valoarea investitiilor in fabricatia de componente auto este mai ridicata fata de celelalte tari din zona Europei Centrale si de Est, furnizorii locali incepand deja sa investeasca in inovarea produselor si modernizarea tehnologiilor. Cu toate acestea, investitiile nu permit inca valorificarea intregului potential de dezvoltare a sectorului auto din Romania.
Evolutii tehnologice semnificative in industria auto din Romania in ultima perioada:
- Fabricatia de motoare ecologice de ultima generatie
- Fabricatia de cutii de viteze de ultima generatie pentru mari constructori internationali
- Microelectronica si mecatronica avansate (inclusiv activitati de cercetare si dezvoltare)
- Tehnologii si componente auto complexe din mase plastic, cauciuc si compozite
- Creşterea numarului de roboţi utilizaţi pe liniile de producţie
- Au aparut companii locale implicate in extinderea digitalizarii in industria auto.
Evolutii probabile ale industriei auto locale
Pentru Romania, avantajele competitive actuale ale costului muncii si utilitatilor se vor diminua treptat in viitor, astfel incat investitiile noi si dezvoltarile de capacitati vor fi tintite spre produse noi si tehnologii global competitive, cu valoare adaugata ridicata, a declarat Constantin Stroe, presedinte ACAROM in cadrul formului.
Tendinte probabile pentru industria auto locala:
-
Dezvoltarea digitalizarii pentru conceptia de produse, optimizarea tehnologiilor, logistica, productie lean, dar si pentru co-inovare a componentelor in lanturile de furnizori.
-
Aparitia de noi investitii si activitati de cercetare-dezvoltare auto private, determinate de colaborari ameliorate intre industrie si cercetarea-dezvoltarea publica si de sprijinul real acordat de catre stat pentru cercetare-dezvoltare aplicata.
-
Verigile locale ale lanturilor de furnizori se vor multiplica pe baza cresterii fortei de inovare a furnizorilor auto locali, dar si a accesului mai facil al acestora la credite.
-
Se vor inregistra mai multe investitii de capital indigen in zona IMM-urilor, datorita gradului ridicat de accesibilitate la fondurile europene alocate competitivitatii si dezvoltarii colaborative intre IMM-uri si universitatile tehnice locale.
Previziunile au fost prezentate in cadrul Transportation & Mobility Solutions Experience Forum, eveniment dedicat inovatiei si tehnologiilor de ultima generatie din domeniul auto. in cadrul forumului a fost prezentat si monopostul care atinge suta de kilometri in doar 4,3 secunde, construit de studenţii Universitatii Tehnice „Gheorghe Asachi” din Iaşi, cu sprijinul CENIT.
CENIT este unul dintre principalii sustinatori ai inovatiei si digitalizarii din sectorul auto roman, cu actiuni concrete de sprijinire a mediului universitar, unde furnizeaza aplicatii software utilizate la nivel mondial in industria auto si cunostinte tehnologice de ultima generatie.Mai multe detalii pe www.cenit.ro.