Numarul turistilor moldoveni aflati in vacanta in Romania de sarbatorile pe rit vechi a scazut cu 25-30%, anunta Federatia Asociatiilor de Promovare Turistica si Federatia de Promovare a Turismului din Moldova, printre cauze fiind criza din tara vecina si lipsa promovarii destinatiilor romanesti.

Potrivit unui comunicat de duminica al Federatiei Asociatiilor de Promovare Turistica din Romania, FAPT si Federatia de Promovare a Turismului din Moldova – organizatii partenere oficial prin alianta semnata in 12 noiembrie 2015 – anunta scaderea cu 25-30% a numarului de turisti moldoveni care s-au aflat in vacanta in destinatiile din Romania pentru petrecerea sarbatorilor de rit vechi, transmite MEDIAFAX.

„Estimam prezenta a circa 11-12.000 de turisti moldoveni in statiunile montane din Romania in intervalul 1 decembrie – 10 ianuarie 2015. Topul preferintelor turistilor moldoveni situeaza statiunile romanesti: Poiana Brasov, Predeal, Sinaia pe primele trei pozitii, imediat dupa acestea insa urmeaza destinatii ca Bansko (Bulgaria), Viena (Austria), Cortina D’Ampezzo (Italia) si se constata revenirea cererii catre Bucovel (Ucraina), datorita preturilor scazute si ofertelor promovate in Republica Moldova”, se arata in comunicat.

Conform sursei citate, cauzele acestei scaderi consistente cu privire la vacantele in Romania sunt legate de accentuarea crizei politice si economice din Moldova (care a redus cererea de vacante pentru moldoveni), de liberalizarea circulatiei turistice pentru cetatenii moldoveni (care pot calatori in UE fara viza, ceea ce i-a determinat sa aleaga si alte destinatii europene, in afara de Romania), dar mai ales de absenta promovarii Romaniei ca destinatie in Moldova.

Presedintele FAPT, Corina Martin, a afirmat ca scaderea numarului de turisti moldoveni in Romania este o consecinta a absentei promovarii destinatiilor romanesti pe piata vecina.

„Indiferent de efectele crizei cu care se confrunta bugetele de vacanta ale moldovenilor, Romania a scazut consistent si ingrijorator in preferintele de vacanta ale turistilor moldoveni si aceasta este o consecinta directa a absentei promovarii destinatiilor romanesti pe piata din Moldova. in ultimii 6 ani, ANAT si mai ales Federatia de Promovare Turistica din Romania au dus o campanie continua de promovare a destinatiilor romanesti catre agentiile de turism si turistii moldoveni, impreuna cu Federatia de Promovare a Turismului din Moldova. De exemplu, Asociatiile de Promovare Litoral-Delta Dunarii, Bucovina, Rasnov, Brasov si Prahova au derulat actiuni si campanii de promovare catre aceasta piata – pe care o consideram strategica pentru Romania. in urma unor asemenea actiuni de promovare, numarul turistilor moldoveni care au ales litoralul romanesc in vara 2015 a crescut consistent”, a sustinut Corina Martin.

Ea a afirmat ca Autoritatea Nationala de Turism nu a derulat o campanie de promovare in Republica Moldova de mai multi ani.

„Din pacate, Autoritatea Nationala de Turism nu a reusit sa deruleze nicio campanie de promovare pe Moldova de mai multi ani, iar prin simpla participare de 3-4 zile la Expozitia de Turism din Moldova nu ai cum sa obtii alte rezultate in afara de acela de a bifa prezenta la un targ. Consideram ca inacceptabila lipsa unei strategii si a rezultatelor in promovarea Romaniei ca destinatie de vacanta pe piata vecina si prietena, in comparatie cu eforturile de promovare pe care continua sa le faca Bulgaria, Turcia si alte destinatii concurente”, a spus Corina Martin.

La randul sau, presedintele Federatiei de Promovare a Turismului din Moldova, Alexandru Filipschi, crede ca absenta promovarii destinatiilor romanesti pe piata din Republica Moldova a dus la o scadere de aproximativ 30 la suta a numarului de turisti moldoveni in zona montana din Romania.

„De-a lungul ultimilor trei ani am tot solicitat autoritatilor publice care coordoneaza turismul din Romania sa se implice in promovarea destinatiilor romanesti pe teritoriul Republicii Moldova, asa cum de ani buni o fac alte state. Absenta promovarii destinatiilor romanesti pe piata din Republica Moldova, in contextul politic actual, a dus la scaderea drastica a numarului de turisti moldoveni (circa 30%) in zona montana romaneasca, fapt observat cu ochiul liber in acest sezon. Asta chiar daca unele surse media romanesti din varii motive au prezentat o pseudo-prezenta a turistilor moldoveni, rusi si ucraineni”, a afirmat Alexandru Filipschi.

El considera ca o alta problema legata de scaderea numarului de turisti moldoveni in Romania se refera la timpii mari de stationare in vama, care ajung si la sase ore.

„Problemele legate de trecerea frontierei de-a lungul ultimilor ani isi spun, de asemenea, cuvantul, pentru ca stationarea de cate sase ore in vama a unui autocar cu turisti moldoveni (minim 15 autocare zilnic in perioada 2-6 ianuarie a fiecarui an!) face ca dorinta turistilor de a ajunge in vacanta la munte in Romania sa scada sau, mai rau, sa dispara. Continuam parteneriatul cu FAPT si vom cere autoritatilor romane simplificarea procedurilor de control de frontiera pentru turistii moldoveni. Mai mult, vom continua sa solicitam autoritatilor romane sa demareze, in sfarsit, o campanie de promovare pe Moldova, dar am inteles ca nu exista buget in acest sens. Este regretabil ca Romania nu se promoveaza in Moldova”, a spus presedintele Federatiei de Promovare a Turismului din Moldova.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here