Intr-o lume plina de posibilitati, din ce in ce mai multi barbati aleg sa-si comande un obiect vestimentar la un designer, la un croitor – mai pe romaneste spus. Aceasta optiune a revenit, pentru ca inainte de anii ’90 era la moda, din dorinta de a fi diferit, de a avea ceva „turnat pe corp”, de a nu mai avea maneci lungi, camasi cu guler larg, sacou cu umeri mari, prea cambrat sau prea larg (la fel pentru pardesiu ori palton), pantaloni largi in talie sau prea bufanti, vesta larga ori lunga. Pe vremuri existau locuri precum: Casa de Moda, Croitorie, Reparatii haine, Costume la Comanda, Croitorie Lux, s.a.m.d., ce deserveau populatia dintr-un oras sau dintr-o regiune. Acum e loc pentru oricine, oriunde, dar nu chiar pentru …orice. Romanul isi revine sau target-ul tanar apreciaza calitatea, unicitatea, loialitatea, onestitatea.

Am inclinat spre ideea de a solicita acest interviu Dlui Anghel Constantin, un maistru croitor de rit vechi, adaptat la modernismul si contemporaneitatea noastra, dar cu tehnica desavarsita si fara exceptii de la regulile de aur ale perfectiunii unui costum barbatesc.

RomaniaFashion:
A fost decizia Dvs. alegerea acestei meserii sau ati fost directionat de familie sau de altcineva?

Constantin Anghel:
Desi cu rezultate bune la scoala, situatia materiala a familiei nu mi-a permis sa imi continui studiile la liceu. Astfel, am decis sa imbratisez o meserie care sa imi ofere o indemnizatie pe parcursul anilor de studiu si, desi initial eram interesat de meseria de electrician, m-am inscris la Scola Profesionala UCECOM (Uniunea Centrala a Cooperativelor Mestesugaresti), profil croitorie barbati. Pe parcusul celor 3 ani, in fiecare an scolar faceam teorie 3 luni la UCECOM Ploiesti, iar restul ucenicie la locul de munca la Cooperativa Mestesugareasca Sarguinta Targoviste, casa de moda – sectia confectii barbati dupa comanda. La finalizarea scolii am obtinut locul 1 la consursul „Degetarul de aur”, concurs realizat de UCECOM in judetul Dambovita pe ramura de confectii barbati, iar la finalul lui 1975, la 17 ani, am absolvit scoala profesionala cu titulatura de „confectioner imbracaminte barbati”. Pot spune cu mandrie ca in 2012 am implinit patru decenii de experienta in croitoria la comanda pentru barbati.

RF:
Ati inceput minunata meserie pe la inceputul anilor ’70 in Targoviste. Cum era atunci! Care au primele obiecte vestimentare realizate de mainile Dvs. ?

CA:
Anii ’70 au fost anii pantalonilor barbatesti evazati cu talie joasa. La inceput am lucrat ca si ucenic exclusiv pentru realizarea de sacouri barbatesti la comanda in echipa unui intructor – croitor din cadrul Sarguinta Targoviste. Vazand la croitorii din sectie cum se realizeaza pantalonii si avand o complexitate mai mica in executie, in afara programului de lucru, pentru a face bani suplimentari, lucram in atelier pentru a realiza pantaloni la comanda. La inceput am facut pantaloni la comanda pentru prieteni care au adus si alti clienti pe care i-am pastrat in timp.

RF:
Se stie ca hainele de barbat sunt mai greu de executat decat cele de dama. Necesita mai multe probe, mai mult timp, multa rabdare si indemanare si un ochi de maestru „din prima”. Cum v-ati impacat cu toate acestea si ce fel de clienti aveati, de la cei care intrau direct de pe strada pana la cei sus-pusi sau alesi?

CA:
Dintotdeauna am lucrat numai la comanda, acest lucru insemnand in primul rand posibilitatea ca personal sa realizez „la gata” orice produs de la realizare tipar cu formulele aferente plecand de la dimensiunile clientului, croire material, executare cusaturi manuale si mecanice, proba, finisaj, retus, cunostinte despre culori, tesaturi, conformatii, modele, finalitatea in purtare, comunicarea cu clientul. Fata de serie, croitoria la comanda necesita un proces mult mai complex de realizare a produsului si numai un croitor „complet” poate prelua o comanda. Practic, fiecare produs este unic, iar toate tiparele folosite in prezent in atelierul nostru pentru masurile standard sunt realizate de mine personal. Unicitatea comenzilor este data si de caracterul diferit al clientului, iar experienta proprie in comunicare directa pe care am acumulat-o ma ajuta in abordarea clientului iar rolul meu este si de a consilia si de a recomanda, dar decizia ii apartine clientului.

Fata de hainele pentru femei, confectiile pentru barbati au grad de dificultate ridicat pe interior si nu in zona vizibila purtatorului. Referitor la probe, la inceputul carierei pentru un costum erau necesare patru probe dar astazi, ca urmare a zecilor de ani de experienta, in atelierul nostru este suficienta o singura proba la realizarea unui costum la comanda.

RF:
In atelierul in care ati debutat si in cele in care ati lucrat de-a lungul experientei, pana in anii ’90 cand ati luat taurul de coarne si ati deschis propria afacere, cum si care erau regulile in bransa?(Ucenic,meserias, maistru-croitor, sef, clienti, comenzi fara sa vedeti clientul, materia prima, utilaje, accesorii,…)

CA:
Da, debutul se facea pe pozitia de ucenic si se desfasura pe perioada anilor de studiu. Dupa absolvirea scolii profesionale, fiecare era repartizat dupa specializare si rezultatul din timpul uceniciei la sectii diferite, unde isi desfasura activitatea ca si croitor, care avea ca si superior un sef de schimb, iar maistrul croitor era expertul care croia piesele principale ale produselor, decidea modificarile la nivel de proces tehnologic, prelua comenzi, participa la probe si reprezenta sectia in relatia cu superiorii. Referitor la materiile prime, dupa absolvirea unui curs de perfectionare la Iasi, in 1979 am devenit sef de sectie in cadrul Sarguinta Targoviste si va pot spune ca tesaturile le alegeam personal de la depozitele fabricilor si proveneau de la Dorobantul Ploiesti, Argenasa Pitesti, Postavaria Romana Bucuresti, piele de la Partizanul Bacau, Carpatex Brasov. Furniturile erau tot de provenienta interna. Din pacate multe dintre aceste fabrici au devenit istorie.

RF:
Au venit eliberatorii… Revolutia din ’89. Anii soarelui pe strada tarii, anii ’90. Ati decis simplu: afacerea proprie. A fost usor ori greu inceputul? Oricum se spune in bransa, ca „un croitor nu moare de foame niciodata”, pentru ca ceea ce stie nu-i poate fi luat(valabil pentru multe meserii). Este o afacere de familie?

CA:
In 1990 am fost ales membru in Consiliul de Administratie al Sarguinta Targoviste. In 1992 am propus cooperativei sa preiau ca si privat sectia in care imi desfasuram activitatea cu echipa de 6 croitori, dar nu a fost posibil si atunci am decis sa imi lansez propria afacere intr-un spatiu nou din Targoviste avand ca obiect de activitate tot croitoria la comanda articole pentru barbati din textile si piele. Intr-adevar, croitoria este o meserie de care oricine are nevoie si este o meserie fara varsta, cu cat ai experianta mai multa cu atat esti mai bun.

RF:
Care sunt obiectele vestimentare pe care le realizati acum si ce faceti in plus fata de perioada de dinainte ? Cum procurati materia prima sau lucrati si cu materialul clientului? Sunt si situatii in care culoarea si materialul adus de client sa nu i se potriveasca. Cum procedati in astfel de situatii: sunteti radical ori maleabil si ii schimbati optica, aratandu-i varianta ideala pentru corpul si chipul sau?! Evident si pentru ce tip de activitate sau ocazie?

CA:
In croitoria dupa comanda de baza este manopera, deci executia. Materialul poate fi adus de client sau poate alege din mostrarele noastre de stofe. Singurul inconvenient la tesaturile aduse de clienti este ca nu cunosc tipurile de materiale si atunci aleg tesaturi necorespunzatoare confectiilor pentru barbati. Marea majoritate a clientilor aleg din materialele uni, in dungi sau carouri pe care le avem in stoc din categoriile de tesaturi medii (tip lana), quality (lana cu sintetic), iar pentru tesaturile premium avem cartele cu mostre provenite de la furnizori din Marea Britanie (100% lana, Super 100′s, Lana Super 110′s, Lana Super 140′s) pe baza carora clientii pot plasa comenzi de costume barbatesti de ceremonie, business sau casual, redingote, fracuri, sacouri, pantaloni, veste, jachete sau paltoane.

Pentru a putea vizualiza tesaturile inainte de a programa vizita unica la atelierul nostru din Targoviste in vederea plasarii comenzii, directionam clientii pe blog-ul nostru http://costumebarbatestilacomanda.wordpress.com/ unde postam sistematic selectii din stofele, postavurile si captuselile

disponibile.

RF:
Cum sunt clientii de acum fata de alte vremuri? Exista oameni directi, suciti, merg unii pe mana Dvs. ? Aveti si tineri in portofoliu? Cam de unde provin clientii Dvs, ca zona geografica, si cam ce meserii au.

CA:
Inainte comenzile se plasau de catre clienti cu cateva luni inainte de termen deoarece nu se gaseau in magazine haine pe placul lor, iar volumul comenzilor era mare. In atelier aveam reviste de moda din Germania cu ultimele tendinte, iar clientii se inspirau din modelele de acolo. Avand experienta de a realiza costume la comanda, clientii erau foarte exigenti.

Acum clientii vor cat mai repede, la un pret cat mai accesibil si plaseaza comenzi din scurt comparand experienta de la croitor cu cea din magazinele de profil. Acum putini recunosc mestesugul din spatele costumului pe care il poarta dar evoluam, iar clientii au nevoie sa experimenteze pana sa se intoarca la origini, la costume care trec testul sezonului.

Clientii care apeleaza la comanda sunt cei care fie au un corp complex si nu isi gasesc costume pe marimea lor in magazine, fie cei care vor ceva ce magazinele nu ofera in materie de culoare, material sau model. Fiind un atelier mic si deoarece tot personalul este implicat direct in productie, pentru noi prioritatea este ca produsul comandat de client sa fie pe masura asteptarilor, in timpul comunicat si la pretul corect, fara adaosuri de marca. 90% din comenzile preluate anul acesta au fost de la clienti din Bucuresti care, intr-adevar, fiind mai expusi la informatii referitoare la tendintele in moda pot spune ca marea majoritate stiu ce vor si sunt la curent cu ceea ce se poarta. Cel mai mare procent din comenzi il ocupa tinutele de ceremonie, urmate de cele business, iar pe partea de casual magazinele au o oferta destul de diversificata, aici nefiind atat de important cum „cade” sacoul sau pantalonul. Realizam si serii scurte de produse pe care le distribuim la cativa comercianti locali cu care colaboram.

RF:
Ce instrumente ii sunt necesare croitorului? Este un croitor si designer? Ati colaborat cu vreun designer? (Cu cine?!) Ati lucrat pentru anumite colectii sau ati realizat haine pentru companii(comenzi pe dimensiuni standard, pret-a-porter, sau la comanda, pe masurile fiecarui client ).

CA:
Croitorul la comanda fata de lucratorul in serie care cunoaste o singura operatiune lucreaza individual si isi asuma personal produsul final si are satisfactia feedback-ului direct venit de la client. Croitorul este „mecanicul”, este cel mereu in actiune si care se gandeste la metode prin care comanda pe care o realizeaza sa se imbine perfect. Astfel, devine greu sa te detasezi si sa te asezi la o masa si sa creezi. Personal am ajuns sa detin informatii care tin de partea de design, dar nu ma consider designer. De anul acesta au revenit in business fiicele mele care au capatat experienta semnificativa in retail, fashion si brand management si care acum, pe langa stagiul de ucenicie din atelier, lucreaza si la proiectele proprii. Unul dintre proiecte este marca de costume barbatesti smart-casual just-the-product care se distribuie exclusiv prin intermediul magazinului online www.just-the-product.ro. Acest brand este coordonat de Simona Anghel si isi propune ca din 2013 sa ofere doua colectii pe an de ready-to-wear costume barbatesti, pantaloni, sacouri, veste, jachete, paltoane si accesorii. Momentan retail-ul clasic nu prezinta interes pentru noi. In perioadele clasice de stagnare a comenzilor, preluam si executam si comenzi de costume barbatesti pentru corporatii, hoteluri, industria auto, vanzari.

RF:
Ati avut vreodata vreo cerere haioasa, ciudata, sau pe care nu ati mai realizat-o? Ori ati intalnit comenzi care v-au pus mintea si experienta la incercare?

CA:
Am executat cu placere de exemplu anul acesta cateva costume inspirate din tinutele lui Al Capone. Am avut si solicitari de uniforme militare din anumite perioade dar, tinand cont ca accesoriile aferente sunt aproape imposibil de gasit, am declinat realizarea comenzilor. Referitor la accesorii si in general la procurarea materiilor prime, este foarte greu sa gasim furnizori care sa vina cu initiativa de a ne trimite cataloage cu mostre din care sa comandam sau sa prezentam clientilor. Pentru orice achitie trebuie sa ne prezentam personal la sediul furnizorului pentru a plasa comanda ceea ce inseamna foarte mult timp pe care il putem aloca numai atunci cand avem cantitati semnificative de achizitionat.

RF:
Dle Anghel, odata cu modernsimul ati intrat si in era internetului. Comenzi online, shop online, etc. Cum merge treaba, vizavi de afacerea clasica? Sunteti cunoscut, solicitat mai mult, aveti clienti din colturi diverse ale lumii? Aveti timp sa va ocupati de toate sau aveti ajutoare?

CA:
Eu ma ocup numai de partea de costume la comanda, iar online site-ul aferent este www.costume-barbatesti.ro. Prin intermediul magazinul online www.just-the-product.ro lansat toamna aceasta se comercializeaza marca proprie de costume barbatesti ready-to-wear just-the-product de care se ocupa Simona Anghel, eu fiind implicat numai in productie. Ideea magazinului online a luat nastere o data cu feedback-ul venit de la clientii din Bucuresti – nu au timp si rabdare sa viziteze magazinele de profil, vor costume care sa cada bine, poarta marimi standard, vor modele la moda, culori de sezon, sa aiba posibilitatea de personalizare, materiale de calitate, preturi accesibile, fara sa plateasca marca sau costurile aferente retail-ului clasic, costume de calitatea celor la comanda la pretul celor din magazine. Asa a luat nastere just-the-product – costume versatile realizate exclusiv in atelierul nostru si accesibile oricarui barbat caruia ii pasa de propria imagine. Ca in orice domeniu, pentru a avea succes ori investesti foarte multi bani in promovare cu riscul aferent ori ai rabdare si esti perseverent. Noi alegem calea rabdarii care a fost cea de succes in afacerea la comanda. Practic asta ne-a tinut pe piata atatia ani. Cele doua fiice sunt acum in perioada de asimilare de cunostinte aferente productiei, au acumulat in corporatii vaste cunostinte aferente acestui domeniu, participa la cursuri de croitorie si design vestimentar si, cu rabdare, meseria se transmite de la o generatie la alta.

RF:
Ati avut perioade grele? Daca ar trebui sa luati viata de la inceput, alegeti acelasi drum? Ce le-ati spune, cum i-ati sfatui pe cei care doresc sa faca acelasi lucru ca domnia voastra si ce argumente le-ati aduce in favoarea meseriei?

CA:
In Biblie scrie ca „n-ai avea nicio putere daca nu ti-ar fi data de Sus”. Se aplica pentru oricine munceste fara sa simta povara, ci lucreaza din placere. Eu muncesc cu zambetul pe buze si sunt deschis provocarilor, dar am 40 de ani de experienta. Acum sunt cei tineri care trebuie la randul lor sa lucreze ore suplimetare pentru a executa un produs care nu iese „din prima”. Exercitiul este esential in croitorie, este o meserie care imbina logica cu creativitatea, trebuie sa fii comunicativ si deschis la nou, sa intelegi produsul, sa ai rabdare atat cu clientul cat si cu evolutia afacerii. Pentru cei care sunt la inceput de drum, pot spune ca este o meserie frumoasa, se poate trai din croitorie daca esti flexibil si ca nu poti avea o afacere de durata in acest domeniu fara sa ai personal cunostintele necesare. Cel mai important este de retinut ca un client multumit este unul castigat care se va intoarce tot la tine mai devreme sau mai tarziu.

Dle Anghel Constantin va multumim pentru interviu, pentru amabilitate, caldura si spirit de profesionist. Cu siguranta, lumea croitoriei masculine a mai castigat adepti, in urma a celor relatate in acest interviu.

(Romania Fashion.ro)

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here