La 31.12.2013, piata de leasing financiar din Romania a inregistrat un volum total nou finantat in valoare de 1 243 milioane Euro, in scadere cu 9% fata de aceeasi perioada a anului 2012.
Finantarile acordate in anul 2013 s-au indreptat catre cele trei domenii traditionale pentru leasingul financiar: cel al mijloacelor de transport care pastreaza o pondere majoritara de 71% (879 milioane Euro), cel al echipamentelor destinate diverselor sectoare ale economiei cu pondere de 25% (315 milioane Euro) si sectorul imobiliar cu o pondere de 4% (49 milioane Euro).
Finantarea mijloacelor de transport indica pastrarea unui interes relativ constant al finantatorilor pentru sectorul autoturismelor (55%). Se remarca, in comparatie cu aceeasi perioada a anului 2012, o crestere de 6% in finantarea vehiculelor comerciale grele (peste 3,5 tone – 30%), in timp ce finantarea vehiculelor comerciale usoare (sub 3,5 tone – 13%) inscrie o scadere cu 1% fata de aceeasi perioada a anului 2012. La aceasta categorie se inregistreaza o pondere de 2% in finantarea altor categorii de mijloace de transport. in contextul in care piata auto a inregistrat scaderi semnificative in anul 2013 dependenta finantarilor in leasing de aceasta piata poate fi un motiv obiectiv, care a afectat negativ si direct totalul volumului de finantari noi in leasing la nivel national.
In concordanta cu cresterea economiei nationale sustinuta de productia agricola si cresterea exporturilor, finantarile in leasing financiar s-au dovedit a fi un sustinator consecvent al necesarului de finantare al acestor sectoare. Astfel, in comparatie cu anul 2012, anul 2013 a inregistrat o crestere a finantarii echipamentelor agricole de la 14% la 23%, in trend similar cu finantarea echipamentelor destinate industriei de prelucrare a lemnului (crestere de la 3% la 4%), cu finantarea industriei alimentare (crestere de la 2% la 5%) si a service-urilor auto (crestere de la 1% la 3%). Cresterea ponderii finantarii service-urilor auto este in concordanta cu tendinta de imbatranire a parcului auto la nivel national accelerata de instituirea timbrului de mediu si scaderea achizitiilor de vehicule noi. Aceste reorientari ale finantarilor dovedesc rolul de sustinere pentru cresterea economica pe care leasingul financiar il are, mai ales in sectorul IMM-urilor.
In aceeasi dependenta de evolutia generala a sectoarelor economiei romanesti, ponderea finantarii altor industrii este in scadere dupa cum urmeaza: sectorul constructiilor de la 22% la 17%, industria metalurgica de la 9% la 8%, finantarea tehnologiei din domeniul energiei de la 19% la 14%.
Este util sa remarcam faptul ca in comparatie cu anul 2012 cand sectorul energetic a inregistrat crestere, anul 2013 prezinta o scadere in acest domeniu ca urmare a modificarilor legislative aferente sectorului energetic.
Finantarea celorlalte sectoare ale economiei pastreaza o pondere relativ constanta. Sectorul imobiliar mentine minimul istoric din 2012 fiind, si acesta, in concordanta cu contextul general al pietei imobiliare din Romania.
Clientii persoane juridice au atras cea mai mare pondere (97%) din totalul finantarilor, in crestere cu 9% fata de aceeasi perioada a anului 2012, urmati de persoanele fizice (3%). Estimam ca implementarea regulilor impuse prin Regulamentul 17 al BNR incepand cu luna ianuarie 2013 este un criteriu ce a condus la scaderea volumului finantarilor destinate persoanelor fizice. Din pacate, parteneriatul public – privat inscrie o pondere de 0% indicand lipsa de apetit al autoritatilor publice pentru acest model de finantare a proiectelor de investitii la nivel national.
Durata de finantare cea mai des intalnita este de 4-5 ani (29%), urmata de 3-4 ani (24%), 2-3 ani (20%), 5-7 ani (10%), 1-2 ani (9%), 1 an (4%) si 7-15 ani (4%). Aceasta ultima perioada este caracteristica finantarii sectorului imobiliar.
Cea mai mare cota de piata este inregistrata de firmele de leasing financiar subsidiare bancilor, cu 65% din total, urmat de cele captive producatorilor cu 20% si de companiile de leasing financiar independente, cu 15%.
ALB reprezinta 88% din piata de leasing financiar din Romania.
ALB este membra a Federatiei Europene a Asociatiilor Societatilor de Leasing – Leaseurope si coordoneaza Grupul de lucru CEE al Leaseurope prin Secretarul General.