Nu cred ca sunt multi cei care stiu ca la nivel de Uniune Europeana, din cauza cresterii alarmante a traficului cu „carne vie”, s-a decis ca o zi din an, in luna octombrie, sa fie declarata Ziua Europeana de lupta impotriva traficului de persoane.
In spiritul acestei idei, la Cluj-Napoca, sapte institutii publice si organizatii neguvernamentale au organizat o campanie de constientizare a populatiei de pericolul reprezentat de acest fenomen si de popularizare a HelpLine-ului pus la dispozitia victimelor si a celor care doresc sa sesizeze eventuale cazuri de exploatare la care au fost supusi.
In organizarea campaniei a existat o ampla colaborare intre diferite institutii locale si organizatii, intre public si privat. Campania a fost organizata de Fundatia World Vision Romania, Agentia Nationala impotriva Traficului de Persoane – Centrul Regional Cluj,Consiliul Judetean Cluj – Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectie a Copilului – Cluj,Primaria si Consiliul Local Cluj-Napoca – Directia de Asistenta Sociala si Medicala, Inspectoratul de Politie al Judetului Cluj,Asociatia Femeilor impotriva Violentei – „ARTEMIS”, Asociatia Clubul Soroptimist International Cluj-Napoca. Toate aceste institutii si organizatii au avut sprijinul mallurilor „Iulius Mall”, „ Polus Center” si a magazinelor „La Majole”.
Scopul principal al initiativei a fost si popularizarea HelpLine-ului (0800 800 678 apelabil in tara, respectiv +40 21 31 3 31 00 apelabil din strainatate) pus la dispozitia victimelor traficului de persoane, a celor care vor sa sesizeze astfel de cazuri si a tuturor celor care doresc sa se informeze pe acest subiect.
Potrivit statisticilor Centrului Regional din Cluj al ANITP, anul trecut au fost identificate 60 de persoane ca fiind victime ale traficului de persoane, dintre care 11 au fost minori.
La nivel national numarul persoanelor traficate este mult mai mare, respectiv 1041. Traficul de persoane presupune exploatarea prin munca, exploatare sexuala, obligarea la comiterea de fapte antisociale (furturi, cersetorie etc.), prelevarea ilegala de organe.
Principala modalitate de sesizare a acestui fenomen si de constintizare a populatiei de pericolul reprezentat de acest fenomen a fost distribuirea a peste 10.000 de flyere in pietele cele mai circulate, respectiv, Unirii, Mihai Viteazu si Lucian Blaga, in cele doua mall-uri din oras si in cutiile postale ale locuitorilor din cartierele cele mai populate din Cluj-Napoca, Manastur si Marasti.
Mallurile „Iulius Mall” si „Polus Center” au difuzat mesajul campaniei prin sistemul propriu de panouri electronice. in Iulius Mall a fost amplasat si un ecran pe care au fost proiectate mai multe videoclipuri care contineau marturii ale victimelor traficului de persoane, precum si efortul depus, atat la noi in tara cat si pe plan global, pentru eliminarea acestui fenomen.
In liceele si institutiile publice din oras au fost amplasate postere cu mesajul „Oamenii NU sunt o marfa! Nu te lasa vandut!”, alaturi de numerele de telefon amintite anterior.
O activitate inedita a fost reprezentata de amenajarea a doua vitrine din zona centrala a orasului, pe doua bulevarde importante, respectiv Bd.„21 Decembrie 1989” si „Memorandumului”. in vitrinele respective, in loc de manechine de plastic au fost asezate persoane vii, sugerand ideea ca sunt victime ale traficului de „carne vie”.
Totodata, un vehicul promotional, cu mesajul campaniei a circulat atat in zona centrala a orasului, cat si in toate cartierele municipiului Cluj-Napoca.
Prin aceasta campanie intensa, cred ca cei implicati in derularea ei au reusit sa traga un semnal de alarma asupra pericolului ce il reprezinta un astfel de fenomen.(Sorina Bruj Dancuta)