Privatizarea CFR Marfa a esuat, iar Guvernul a luat decizia ca Grupul Feroviar Roman (cel care castigase licitatia) sa primeasca inapoi atat avansul de 20,2 milioane de euro, cat si garantia de participare la licitatie, de 10 milioane. Astfel, indirect, statul isi asuma acest insucces. De altfel, cea mai spinoasa problema a fost, se pare, articolul din HG 536/2013 care prevede un termen maxim de 60 de zile pentru incheierea procesului de preluare de catre GFR a companiei CFR Marfa, termen care s-a dovedit ca nu a putut fi respectat, avand in vedere procedura de urmat. Pe tema insuccesului acestei privatizari, am stat de vorba cu secretarul general al Asociatiei Oamenilor de Afaceri din Romania (AOAR), Cristian Parvan.
Care este opinia dvs. despre esecul privatizarii CFR Marfa?
Noi am spus de la inceput ca era necorespunzator modul in care a fost pregatita aceasta privatizare. in primul rand, erau neclaritati chiar cu privire la patrimoniul acestei companii, patrimoniu care trebuia sa fie bine contabilizat, ca sa stim ce vindem. A fost evident pentru toata lumea ca s-a procedat netransparent si cu prea multe modificari pe parcurs, deci, ca urmare, esuarea era – daca vreti – un proces anuntat. Singura problema era cand se va confirma esecul. si – in aceasta perioada, in care noi nu stim sa privatizam CFR Marfa, dupa o procedura absolut discutabila – compania feroviara de marfa poloneza, de stat, a fost listata la bursa si a ridicat circa 400 de milioane de euro de pe bursa poloneza. Se capitalizeaza si-si va consolida pozitia ca operator in Europa centrala si de Est.
Iar chestiunea cu Consiliul Concurentei este de tot rasul. Cei care au urmarit deciziile Comisiei Europene stiu ca aceasta, in februarie 2013, a permis Frantei si Germaniei sa amane separarea companiilor lor feroviare in companii de infrastructura, calatori si marfa, pana in 2019! Iar sanctiunea prevazuta dupa 2019, daca cele doua tari nu respecta decizia, este una singura: nu le lasa sa cumpere alte companii similare din UE.
Poate ca nu se aplica si pentru Romania decizile care se dau pentru Franta si Germania!
Suntem si noi in Uniunea Europeana! Ori este aceeasi legislatie pentru toate companiile europene, ori – daca se dau derogari, cum s-au dat si la energie – atunci sa se spuna clar ca exista o Europa in care nu functioneaza aceleasi reguli pentru toate statele membre UE! Noua nu ni s-a spus ca suntem o Europa cu doua tipuri de natiuni.
Revenim la esecul privatizarii CFR Marfa. Cine considerati ca este de vina?
in asemenea cazuri, nu cred ca are importanta cine este de vina! Numai in Romania se discuta asemenea vinovatii. Este o chestiune economica, ea nu a avut finalul asteptat, iar CFR-ul nu este nici mai bun, nici mai rau ca inainte. Iar faptul ca nu s-a privatizat CFR Marfa si ca nu i se poate gasi nici manager privat – cum nu s-a putut nici la Infrastructura si cum se intampla “minuni” si la Calatori – arata clar ca, deocamdata, statul este interesat sa o mentina (iar noi am sustinut pana la un punct aceasta pozitie) in proprietatea sa, dar se pare ca o mentine numai pentru a putea sa extraga rente nemeritate pentru clientii politici, nu pentru binefacerea companiei.
Guvernul a decis ca GFR sa primeasca inapoi toti banii depusi: atat avansul, cat si garantia de participare la licitatie. Este corect?
Mi se pare foarte firesc, pentru simplul motic ca cine a organizat licitatia nu a asigurat in totalitate conditiile pentru ca aceasta sa fie de succes si nu este vina participantilor.
S-a decis reluarea procesului de privatizare a companiei CFR Marfa, ceea ce este de acord si FMI…
Pai, Fondul Monetar International a vazut cum arata managerul “stat”. Asa ca, FMI-ul, dincolo de aplecarea sa deosebita pentru metoda simplista de a se vinde tot, este firesc sa spuna ca statul roman nu e in stare sa conduca. si-atunci, normal ca Fondul Monetar International – care nu are timp de facut analize si de a conduce economia Romaniei, pentru ca nu acesta este job-ul sau – a spus ca CFR Marfa trebuie vanduta, deoarece poate ca acela care o cumpara va fi un manager mai de isprava decat statul roman. Partea interesanta pentru cetatenii nostri va fi cand Romania nu va mai avea nimic de vanzare. Atunci o sa vedem ce i se va mai recomanda Romaniei sa faca! (Daniel Negut)