1.Care este importanta Japoniei pentru Romania. Care sunt elementele care ne apropie si care sunt cele care ne despart ?

intre Japonia si Romania exista o relatie de prietenie traditionala. Dupa Revolutia din decembrie 1989, Japonia a sprijinit activ procesul de democratizare in Romania si trecerea la o economie de piata, fiind foarte apreciata din acest motiv de catre poporul roman. Dupa aderarea Romaniei la NATO si UE, Japonia si Romania au colaborat strans in probleme regionale si globale, ca parteneri importanti care impartasesc aceleasi valori fundamentale, cum ar fi democratia sau drepturile omului. in anul 2009, s-au implinit 50 de ani de la reluarea relatiilor diplomatice dintre Japonia si Romania. Cu aceasta ocazie, s-a stabilit de comun acord ca relatiile bilaterale de prietenie sa se dezvolte pe mai departe.

De asemenea Japonia este unul dintre principalii parteneri economici asiatici ai Romaniei, sprijinind masiv, cu asistenta financiara si tehnica, procesul de reforme din Romania. Au fost acordate imprumuturi pe perioade de 30-40 de ani pentru:
realizarea liniei de metrou Piata Victoriei – Otopeni, cu un credit in yeni echivalent cu circa 320 milioane euro (in curs de operationalizare, dupa semnarea, la 10 martie 2010, a Acordului de imprumut, cu ocazia vizitei oficiale de lucru a Presedintelui Romaniei);
reabilitarea portiunii de sud-vest din drumul national 6, in valoare de 80 milioane dolari;
modernizarea caii ferate Fetesti-Constanta, in valoare de circa 220 milioane dolari;
reabilitarea Centralei termoelectrice Turceni (Grupurile 3, 4, 5 si 6), in valoare de 280 milioane dolari;
construirea terminalului de containere in portul Constanta Sud, printr-un credit in valoare de 120 milioane dolari.

Trebuie sa punctez necesitatea impulsionarii parteneriatului economic, aflat, in prezent, la un nivel mult sub posibilitatile celor doua tari. O bariera in calea dezvoltarii cooperarii economice bilaterale sunt diferentele intre cele doua state din punct de vedere cultural, functional, social, economic si politic.

Pentru inlaturarea acestor bariere se fac eforturi de catre ambele guverne. Un pas important fiind semnarea Declaratiei comune privind Parteneriatul Reinnoit dintre Romania si Japonia. Declaratia semnata de Ministrul afacerilor externe, Titus Corlațean si omologul sau nipon Fumio Kishida in februarie 2013 are in vedere adaptarea parteneriatului existent, semnat in 2002, la realitatile momentului, prin stabilirea unor noi teme si proiecte de cooperare concreta in plan bilateral si la nivel multilateral. Din perspectiva relatiei bilaterale romano-nipone, cei doi demnitari au agreat dinamizarea dialogului politic, la nivel guvernamental si parlamentar si diversificarea componentei de cooperare in plan economic.

In aceeasi ordine de idei Ministrul delegat pentru IMM-uri, Mediu de Afaceri si Turism, Maria Grapini, intentioneaza sa infiinteze un Birou de Turism la Tokyo, care sa promoveze produsele turistice romanesti si sa atraga investitori in domeniu,avand in vedere interesul manifestat de turistii japonezi pentru Romania.

De asemenea CCIRJ saluta decizia adoptata de Guvernul nipon la sfarsitul anului 2012 de prelungire cu trei ani a programului Visa Waiver, prin care cetatenii romani pot calatori in scop turistic in Japonia fara viza.

2. Care sunt principalele reusite ale Camerei de Comert si Industrie Romania-Japonia ?

CCIRJ, prin strategia sa, si-a propus sa devina un liant in consolidarea si promovarea activitatilor bilaterale. Astfel mentionam implicarea CCIRJ in realizarea liniei de metrou Piata Victoriei – Otopeni, in baza unui credit japonez echivalent a circa 320 milioane euro, prin intermedierea dialogului intre Consortiul japonez Padeco – Oriental Consultants responsabil cu realizarea, pregatirea, proiectarea si supervizarea lucrarilor aferente acestui proiect si autoritatiile romane.De asemenea CCIRJ a sprijinit consortiul de firme japoneze MITSUI in realizarea unui studiuprivind oportunitatile de investitii ale autoritatilor japoneze in proiectele de infrastructura de cale ferata din Romania, implicit in promovarea / implementarea proiectului de mare viteza in Romania.

In calitatea sa de ONG de utilitate publica CCIRJ a dezvoltat proiecte europene menite sa reduca disparitatiile economice si sociale dintre cele doua state. Astfel mentionezparticiparea CCIRJ la Programul Generat de Ministerul Mediului pentru selectia administratorilor ariilor naturale protejate NATURA 2000, obtinand administrarea Ariei Nordul Gorjului de Vest.
Ministerul Mediului si Dezvoltarii Durabile in reteaua ecologica europeana Natura 2000 a numit in calitate de administrator a Nordului Gorjului de Vest  – „Camera de Comert si Industrie Romania-Japonia”.Situl Natura 2000 – Nordul Gorjului de Vest se intinde pe o suprafata de 87.321 de hectare iar bugetul proiectului se ridica la aprox. 10 mil. de euro.

In alta ordine de idei ne dorim sa familiarizam investitorul roman cu mediul nipon, cu practicile sociale si de afaceri japoneze, cu toate normele si mecanismele “protective” impuse de piata nipona si, in acelasi timp, sa promovam valorile nationale si produsele romanesti in Japonia prin initiative care vizeaza misiuni economice si facilitarea patrunderii pe piata nipona a companiilor de top romanesti.

Experienta noastra in relatiile cu Japonia ne-a facut sa intelegem importanta abordarii culturale in dezvoltarea relatiilor bilaterale. De aceea, in agenda CCIRJ s-au aflat si se afla pe langa activitati economice specifice, si o serie de evenimente menite sa aduca in prim plan cultura nipona si romana, si, de ce nu, sa le imbinam intr-un mod cat mai placut si atractiv.

3. Cum putem beneficia de noul avant al economiei japoneze, cum putem atrage noi investitori ?

Evenimentele tragice din 2011 au plasat Japonia in prim plan la nivel international. Abordarea internationala a Japoniei a atins, astfel , si dimenisunea umana si sociala, fapt ce a intensificat continuarea si dezvoltarea relatiilor bilaterale. CCIRJ a venit in sprijinul Japoniei printr-un concert umanitar de strangere de fonduri “Daruieste Speranta”, pentru populatia afectata de dezastru. Este uimitor cum au reusit sa se mobilizeze si sa depaseasca efectele catastrofei, stabilizandu-si economia si devenind un exemplu pentru intregul mapamond, nu doar pentru noi.

Japonia si-a facut realmente simtita prezenta in perimetrul Romaniei, valoarea capitalului nipon investit in Romania depasind 350 milioane de dolari. in  2012, existau 19 companii japoneze (24 de fabrici in total) care au investit in Romania. Conform ultimelor statistici ale Ministerului Finantelor din Japonia, principalele domenii de investitii sunt industria auto (TAKATA-PETRI , “Yazaki” Romania, “Calsonic Kansei”, “Fujikura Automotive” Romania ), tutun (JTI), medicamente (“Terapia” – avand baza de cercetare in Romania).In ceea ce priveste prezenta romaneasca in Japonia nivelul investitiilor a crescut treptat, insa nu atinge cotele pe care ni le-am dori. Nivelul resurselor exportabile este unul foarte ridicat, insa strategia de a patrunde pe piata nipona nu este una bine pusa la punct. Japonia are o economie ultrareglementata si, cum am mai spus, normele si mecanismele impuse de piata nipona trebuie sa le invatam. Cel care are resursele necesare de a dezvolta cooperari economice bilaterale trebuie sa fie, in primul rand, receptiv la nevoile japonezilor. Este un factor extrem de important pentru a reusi. Va dau un exemplu concret: nu poti exporta palinca romaneasca, fiind binecunoscut faptul ca ei nu consuma bauturi alcoolice foarte tari sau nu ne putem duce cu mobilier de dimenisuni mari, cum suntem obisnuiti, intr-o tara unde locuintele sunt extrem de restranse si spatiul este mai mult decat limitat si foarte bine organizat. Exportatorul roman trebuie sa prezinte imaginea unei companii sigure si de baza, competitiva, decisa, capabila de inovatie si de atingerea unei calitati superioare, ireprosabila, pentru a raspunde prompt si cu profesionalism la toate solicitarile mediului de afaceri japonez. Cu toate acestea, avem domenii care si-au facut simtita prezenta pe piata nipona cu succes: imbracaminte si accesorii, materii prime, lemn, produse chimice, medicamente, produse cosmetice, vinuri, IT.
In primul rand consider ca pentru a atrage noi investitori japonezi si totodata pentru a creste prezenta romaneasca pe piata nipona este absolut nevoie de construirea unui brand de tara atractiv, de promovarea intensa a valorilor  romanesti in Tara Soarelui Rasare astfel familiarizand poporul nipon cu Romania si crescand increderea in tara.

4. Care este mesajul dvs. pentru guvernantii romani si pentru partenerii japonezi ? Ce trebuie sa faca cele doua parti pentru a impulsiona cooperarea bilaterala?

In primul rand doresc sa imi exprim aprecierea pentru toate demersurile facute pana in prezent atat de autoritatiile romane cat si de cele nipone pentru impulsionarea si dezvoltarea relatiilor bilaterale. Cred cu tarie ca ne aflam pe un drum benefic si ascendend care va conduce la intensificarea continua a cooperari economice si culturale intre cele doua state.

O importanta majora pentru cooperarea bilaterala o are impulsionarea negocierilor privind Acordul Cadru de Cooperare si Acordul de Liber Schimb intre UE si Japonia care va contribui substantial la inlaturarea  barierele vamale si non-tarifare asupra bunurilor si serviciilor, si la intensificarea investitiilor bilaterale in toate sectoarele de activitate.

De asemenea doresc sa subliniez importanta cunoasterii si intelegerii reciproce intre natiuni ca baza a dezvoltarii schimburilor intre cele doua state. Consider cultura un liant care uneste oameni, popoare, natiuni iar Romania se poate apropia si castiga increderea Japoniei prin promovarea intensa a valorilor autentice, prin diseminarea reperelor culturale proprii, care au consistenta si care se bucura de o larga recunoastere, astfel sustin utilizarea culturii ca instrument de dezvoltare a dialogului si relatiilor bilaterale.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here