Curtea de Conturi a UE a constatat ca sistemul privind fondurile de dezvoltare rurala in Romania este „ineficace”, iar procedurile de achizitii publice prezinta numeroase nereguli, potrivit raportului privind exercitiul financiar 2012, prezentat marti la Luxemburg.

Raportul a constatat ca, in majoritatea domeniilor de cheltuieli ale bugetului UE, inca nu se respecta in integralitate legislatia in vigoare. De aceea, Curtea de Conturi a UE a adresat un apel in vederea reconceperii normelor care se aplica cheltuirii fondurilor UE si a recomandat simplificarea cadrului legislativ.

Romania s-a aflat printre cele 14 state in care au fost verificate 160 de operatiuni din cadrul programului pentru dezvoltare rurala, anunta Mediafax.

in ceea ce priveste cheltuielile aferente dezvoltarii rurale, dintre cele 160 de operatiuni cuprinse in esantion, 101 (63%) erau afectate de eroare.

Curtea a apreciat ca, pentru majoritatea operatiunilor afectate de eroare, autoritatile nationale dispuneau de informatii suficiente care sa le fi permis detectarea si corectarea erorilor respective.

in raport se arata ca s-au constatat cazuri de nerespectare a cerintelor de eligibilitate pentru proiecte de investitii in Romania, Germania, Spania, Grecia, Franta, Italia, Lituania, Polonia, Portugalia si Marea Britanie.

in cazul Romaniei s-au constatat mai multe cazuri de incalcare a normelor privind achizitiile publice. Autorii raportului ofera si un exemplu, unde beneficiarul (o municipalitate rurala) a solicitat sprijin pentru un proiect de investitii care includea o retea de alimentare cu apa potabila, un sistem de canalizare, modernizarea drumurilor locale si o cladire destinata comunitatii. sapte ofertanti au depus oferte, iar cinci dintre acestea au fost respinse de beneficiar intrucat nu indeplineau cerintele. Curtea a constatat ca ofertantul castigator nu indeplinea doua cerinte stabilite in cadrul procedurii si ca, in plus, alte oferte fusesera excluse tocmai pentru ca nu indeplineau aceste cerinte. „Din cauza neconformitatii cu documentatia de atribuire si a nerespectarii principiului tratamentului egal, aspecte care au influentat rezultatul procedurii de achizitii, cheltuielile in cauza sunt neeligibile”, a constatat Curtea.

Comisia Europeana a raspuns Curtii de Conturi ca, in auditurile sale, a constatat, de asemenea, deficiente importante in ceea ce priveste procedurile de achizitii publice derulate in Romania. Totodata, se precizeaza ca serviciile Comisiei vor examina constatarile Curtii, alaturi de autoritatile nationale, „cu scopul de a proteja interesele financiare ale UE si de a recupera toate platile necuvenite”.

Raportul a mai detectat in cazul Romaniei erori recurente cu impact financiar si in ceea ce priveste includerea de TVA neeligibil in cheltuielile eligibile.

Referitor la eficacitatea sistemului de dezvoltare rurala din Romania, Curtea de Conturi a identificat mai multe deficiente. in primul rand, exista deficiente la nivelul controalelor administrative privind conditiile de eligibilitate si angajamentele, cum ar fi nedetectarea TVA neeligibil sau a dublei finantari. in al doilea rand, autoritatile de control au facut o „evaluare insuficienta a caracterului rezonabil al costurilor” proiectelor. Deficiente au fost gasite si in aplicarea reducerilor sau a recuperarilor de fonduri. Totodata, Curtea a subliniat „calitatea nesatisfacatoare a controalelor la fata locului” si deficiente la nivelul conceperii si al implementarii sistemului de control pentru verificarile in materie de ecoconditionalitate.

in ceea ce priveste Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurala (FEADR), Curtea a observat ca datele raportate de organismul de certificare din Romania nu erau „fiabile”. Prin urmare, Curtea a reefectuat inspectiile organismului de certificare si a identificat cauze de neeligibilitate in 5 dintre cele 10 cazuri controlate.

in raspunsul Comisiei se arata ca in Romania sunt in curs proceduri de verificare a conformitatii cu privire la regulile FEADR, „riscul rezultat din deficientele identificate urmand a fi acoperit prin corectii financiare”.

in concluzie, Curtea a subliniat ca sistemul de supraveghere si de control in ceea ce priveste programul de dezvoltare rurala din Romania este „ineficace” la toate capitolele, in timp ce sistemele din alte cinci tari verificate (Bulgaria, Germania, Franta, Polonia si Suedia) sunt eficace sau partial eficace.

Referitor la corectii, Curtea de Conturi a salutat „ritmul mai rapid” al actiunilor intreprinse de Comisia Europeana in vederea aplicarii corectiilor financiare pentru Romania, Republica Ceha si Slovacia.

Raportul prezinta doua exemple privind corectiile financiare aplicate Romaniei.

In lunile aprilie si mai 2012, Comisia a identificat un numar de probleme „grave” in cadrul unui program operational FSE din Romania. Printre principalele probleme constatate se numarau deficiente in procedurile de selectie si in verificarile de gestiune, insuficiente la nivelul controalelor achizitiilor publice si cheltuieli neeligibile in anumite cazuri individuale.

In urma unei proceduri de negociere, CE si autoritatile romane au convenit asupra unei corectii forfetare de 25 %. Corectiile care, pana la 31 decembrie 2012, se ridicau la 81 de milioane de euro din contributia financiara a UE, nu au fost aplicate la nivelul proiectelor. Impactul corectiei financiare a constat in diminuarea ratei de cofinantare a programului operational.

In cazul unui program operational din cadrul Fondului European de Dezvoltare Regionala (FEDER), Comisia a identificat, intre 2010 si 2012, o serie de deficiente „grave” in sistemele de gestiune si de control in general, precum si la nivelul achizitiilor publice. Dupa intreruperea platilor, Comisia a convenit cu autoritatile romane sa se aplice corectii individuale la nivelul proiectelor. Acest lucru a avut consecinte asupra rambursarii efectuate de CE catre Romania in decembrie 2012.

Autorii raportului conchid ca rezultatele privind exercitiul financiar 2012 semnaleaza, din nou, o crestere a indicilor globali de eroare estimati, de la 3,9% in 2011 la 4,8% in 2012. Toate domeniile de cheltuieli operationale au contribuit la aceasta crestere, grupul de politici „Dezvoltare rurala, mediu, pescuit si sanatate” ramanand grupul cel mai expus la erori.

Indicele de eroare de 4,8% reprezinta o estimare a sumelor care nu ar fi trebuit sa fie platite de la bugetul UE deoarece fondurile in cauza nu au fost utilizate in conformitate cu normele aplicabile si, prin urmare, nici cu scopul urmarit de Consiliu si de Parlament prin legislatia respectiva a Uniunii Europene, se arata intr-un comunicat al Curtii de Conturi.

Institutia explica faptul ca erorile apar atunci cand beneficiarii care solicita finantare europeana nu respecta normele aplicabile. Pe de alta parte, Curtea de Conturi precizeaza ca nu exista un semn de egalitate intre eroare si frauda. Frauda este „un act deliberat de inducere in eroare in vederea obtinerii unui beneficiu”, se arata in comunicat.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here