Dezbaterea pro si contra „all inclusive“ din ultimele zile a luat accente tragi-comice. Nu as fi intervenit daca nu as fi aflat ca clientii acestui sistem de succes ar fi amenintati, potrivit unui presupus reprezentant al patronatelor din turism, de alcoolism si obezitate. Atunci m-am simtit dator sa reasez putin lucrurile si sa reamintesc public faptul ca all inclusive atrage anual peste 100.000 de turisti romani pe alte meleaguri. Ceea ce inseamna ca turismul romanesc pierde inclusiv din cauza faptului ca nu si-a pus la punct acest sistem.
Si, in timp ce la Targul de Turism de la RomExpo, tour-operatorii se intrec in a momi turisti romani cu oferte „all inclusive“ in afara tarii, unii s-au gandit ca Romania se poate lipsi de acest tip de oferta. Sigur ca se poate, doar ca se va lipsi si de turisti! Turismul inseamna o lupta acerba si o concurenta feroce in a oferi cele mai bune preturi si cele mai atractive conditii. Deocamdata, noi am ramas in urma. Daca anumiti presupusi reprezentanti ai turismului romanesc continua sa ii jigneasca pe clientii de „all inclusive“, numindu-i obezi si alcoolici si sa isi imagineze ca Romania poate atrage turisti fara acest sistem, vom ramane in continuare fara turisti, nu doar fara cei din afara, dar si fara ai nostri.
Turismul are nevoie de inovatie si flexibilitate. De asemenea, are nevoie de un numar mare de turisti pentru a deveni rentabil. Aici intervine sistemul „all inclusive“. Fara de care vom culege cativa turisti rataciti, total insuficient pentru a crea un trend si magnetismul necesar unui aflux semnificativ. Asadar sa lasam aprecierile ieftine si neserioase si sa luam aminte la felul in care s-au ridicat altii. Daca Turcia, Grecia si Bulgaria fac uz de „all inclusive“, nu inteleg de ce isi imagineaza cineva ca Romania poate deveni o destinatie de succes fara implementarea pe scara larga a acestui sistem!
(Articol preluat din revista Business Point, nr. 65, varianta print)