In anul 2010 362.062 de copii nu erau cuprinsi in sistemul de invatamant (prescolar, primar, gimnazial, liceal sau profesional), desi aveau varsta corespunzatoare (3-17 ani), potrivit datelor Institutului National de Statistica (INS). Luand in considerare doua praguri de varsta (7 spre 8 ani si 10 spre 11 ani), si analizand neparticiparea scolara doar pentru acesti doi ani, avem urmatoarele situatii:
la trecerea de la 7 la 8 ani (teoretic intre clasele I si a II-a), comparand necuprinderea scolara a aceleiasi cohorte in doi ani diferiti – 2009 si 2010), rezulta 1,81% crestere a populatiei necuprinse in sistemul scolar (3.732 copii din grupul acesta de varsta pierduti din scoala in intervalul analizat);
la trecerea de la 10 la 11 ani (teoretic, trecere de la scoala primara la gimnaziu) – crestere cu 3,73% a necuprinderii scolare. (8.300 copii pierduti din scoala in intervalul analizat). (Sursa INS si MECTS – date prelucrate).

Cauzele abandonului scolar sunt multiple, de la cele de natura familiala, pana la cele de ordin economic, cu impact asupra posibilitatii de sustinere a scolarizarii copiilor, sau chiar de ordin cultural – rezerva unor parinti fata de educatia copiilor. Lipsa de stimulare timpurie, care ar trebui facuta in familie sau in gradinita, conduce la mari dificultati in integrarea si adaptarea scolara a acestor copii si in final la parasirea timpurie a scolii.

Avand in vedere existenta unui grad mare de discriminare si marginalizare, pe criterii etnice, sociale, economice, culturale si intelectuale, copiii proveniti din aceste categorii nu beneficiaza de acces egal la sistemul national de educatie. Toate acestea impun medierea relatiei scoala-comunitate prin oferirea de servicii complexe de pregatire scolara care sa raspunda nevoilor acestor copii. in acord cu recomandarile Comitetului ONU pentru Romania din anul 2009, proiectul dezvoltat de catre organizatia Salvati Copiii isi propune sa ofere servicii educationale complexe copiilor din categorii defavorizate astfel incat copiii care au abandonat de timpuriu scoala sau se afla in risc de abandon sa urmeze invatamantul obligatoriu, premisa pentru pasul urmator, integrarea cu sanse reale pe piata muncii.

Programul de reintegrare sociala si scolara a inceput in anul 2001, cu sprijinul sectorului privat (strangerea de fonduri organizate prin Festivalul Brazilor de Craciun) din Romania. Peste 12.000 de copii au beneficiat de integrare in sistemul educativ (A doua sansa) si de suport educational, social si juridic pentru a nu abandona scoala (scoala dupa scoala). si in acest an, editia Festivalului Brazilor de Craciun va contribui la sustinerea sistemului educational din Romania.

Ca o recunoastere a eforturilor sustinute pe care Salvati Copiii le-a facut pentru reintegrarea scolara a copiilor din comunitati defavorizate, in anul 2010, Fondul Social European a aprobat un proiect care prevede extinderea programului educational in 32 de judete ale tarii. Astfel, centrele educationale Salvati Copiii isi desfasoara activitatea in urmatoarele orase: Bucuresti, Constanta, Brasov, Resita, Craiova, Tg. Mures, Petrila, Cluj-Napoca, Targoviste, Timisora, Iasi, Focsani, Bistrita-Nasaud, Topoloveni, Pitesti, Calarasi, Giurgiu, Slobozia, Alexandria, Ploiesti, Tg Jiu, Slatina, Rm. Valcea, Drobeta Tr. Severin, Tulcea, Braila, Galati, Buzau, Adjud, Miercurea Ciuc, Sf. Gheorghe, Alba Iulia, Sibiu, Suceava, Saveni (Botosani), Bacau, Negresti (Vaslui), Piatra Neamt. Parteneri la nivel central sunt Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului si Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale – Directia General Protectia Copilului, iar la nivel local scolile, Inspectoratele scolare Judetene si Directiile Generale de Asistenta Sociala si Protectia Copilului.

in primul an de activitate al Centrelor Educationale au fost oferite servicii de reintegrare scolara si de prevenire a abandonului scolar pentru 3.256 copii, dupa cum urmeaza :

1. Organizarea de grupe de gradinita estivala la care au participat 569 copii de varsta prescolara care din cauza saraciei sau a altor motive nu au frecventat gradinita.

2. Frecventarea centrelor educationale in scopul prevenirii abandonului scolar – 2.057 copii;
Copiii aflati in risc de abandon scolar au fost identificati fie la recomandarea scolilor in care se desfasoara proiectul, fie au fost intalniti de asistentii sociali odata cu efectuarea anchetelor sociale in comunitati defavorizate. Cu ajutorul cadrelor didactice care isi desfasoara activitatea in centrele educationale, copiii au participat la activitati remediale (in scopul sedimentarii cunostintelor acumulate si a imbunatatirii rezultatelor scolare), dar si la activitati de socializare si timp liber – iesiri in parc, vizite la muzee, organizarea de concursuri etc.

3. Pregatirea scolara si inscrierea la clase de tip A Doua sansa – 630 de copii care abandonasera scoala. Pentru copiii si tinerii care au abandonat scoala sau nu au fost inscrisi niciodata la scoala, activitatile derulate de echipele Salvati Copiii au vizat doua componente:
Componenta sociala, care consta in informarea copiilor si a familiilor cu privire la importanta frecventarii scolii  si in oferirea de sprijin in vederea alcatuirii dosarelor de inscriere la scoala;
Componenta educationala. Copiii participa in cadrul centrelor educationale la ore de pregatire in vederea recuperarii materiei (in conformitate cu curriculla aprobata de MECTS) si sustin ulterior examene de absolvire a clasei pentru care s-au pregatit.

4. Oferirea de servicii de consiliere sociala si juridica pentru 2.200 de parinti.

Lunar, in cadrul centrelor educationale au fost organizate intalniri cu parintii. Scopul acestor sedinte cu parintii este acela de a mentine legatura centrelor cu familia, de a le prezenta parintilor progresele inregistrate de copii si de a-i implica in luarea deciziilor cu privire la parcursul educational al copiilor lor.

5. Cu ajutorul juristilor, au fost asigurate de servicii de consiliere si asistenta juridica pentru 642 copii si parinti:
596 de  persoane au beneficiat de consiliere juridica in vederea obtinerii de acte de identitate, obtinerii de beneficii si prestatii sociale, instituirii unor masuri de protectie speciala, solutionarii problemelor locative,  incheierii de contracte de munca, solutionarii unor probleme legate de credite bancare etc.
46 de  persoane au beneficiat de asistenta juridica in fata instantei judecatoresti pentru inregistrarea tardiva a nasterii, incredintare minori etc.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here