Nu doar Europa, ci si Statele Unite pasesc in epoca post-automobil, o tendinta ilustrata de noile politici de dezvoltare urbana, care pun accentul pe spatiul public ca zona vie, de contact inter-uman, si ca motor economic, nu ca spatiu de tranzit motorizat. Comisia Europeana se pregateste sa conditioneze viitoarele fonduri de dezvoltare urbana, pentru urmatorul exercitiu financiar de pregatirea unor planuri de mobilitate ale orasului care sa corespunda acestei gandiri. La baza lor trebuie sa stea ideea transportului modal, proportionat intre vehicule individuale, transport in comun si biciclete si pietoni, care castiga in pondere odata cu apropierea de centrul orasului. Cartea alba a transportului redactata de UE privieste chiar catre un viitor in care centrele urbane sa fie total degrevate de trafic.
Viena – marcata de esecul autostrazii sudice care in loc sa fluidizeze traficul a devenit o bariera intre cartiere si a multiplicat momentele de blocaj – merge mai departe cu planurile sale de recuperare a spatiului public in folosul oamenilor si de reanimare a unor zone din oras pana acum dedicate traficului. Bostonul este un deschizator de drumuri in SUA, metropola care nu numai ca a fost prima care a respins proiectele federale de construire a unor autostrazi urbane, dar si cea care a investit 15 miliarde de dolari in trecerea in subteran a unei autostrazi care taia orasul.
Acestea si alte exemple de bune practici, principii si modele pentru viata urbana au fost expuse la conferinta „Autostrazi si Orase – dileme si solutii” care a avut loc pe 26 Mai 2011 la Palatul Parlamentului, in organizarea asociatiei „Centrul de Excelenta pentru Dezvoltare Durabila” si a Ordinului Arhitectilor din Romania”, in parteneriat cu Comisia pentru Administratie Publica a Camerei Deputatilor,
Dezbaterea s-a adresat edililor, decidentilor din administratia publica, politicienilor si urbanistilor, precum si societatii civile implicate in cautarea unui chip cat mai uman al oraselor noastre.
Conferinta deschide o campanie de dezbateri pe tema Orase Durabile. Un portal colaborativ deschis tuturor specialistilor si publicului interesat a fost lansat cu aceasta ocazie la adresa www.orase-durabile.ro
Pot fi gasite pe site prezentarile invitatilor: SERBAN TIGANAS (Romania), DAN DIMANCESCU (SUA), MARKUS TOMASELLI (Austria), ALEXANDRU BaLasESCU (Romania), SULFINA BARBU (Romania), MARCEL ROMMERTS (Comisia Europeana), ANCA GINAVAR (Romania)
Parteneri media: National Geographic, Revista Ecologic, GreenBlog.ro, Bucuresti FM
Sursa foto: Arhivafoto.ro