storeCheltuielile pentru bunuri de larg consum au scazut anul trecut cu 5%, in lei, fata de 2009, produsele de ingrijire personala, tabletele de ciocolata si bauturile fiind cele mai afectate, in timp ce articolele de ingrijire a locuintei si alimentele au suferit cele mai mici pierderi, potrivit GfK.

in prima jumatate a anului, declinul inregistrat a fost de 4%, pentru ca in a doua parte, odata cu inasprirea masurilor de austeritate, scaderea sa fie mai accentuata, de 6%.

„incercand sa se adapteze contextului economic deloc favorabil, consumatorii au redus din volumul cosului de cumparaturi. in 2010 ei si-au facut cumparaturile mai rar si, in acelasi timp, au renuntat la produsele de rasfat”, a declarat, intr-un comunicat Raluca Raschip, consumer goods director GfK Romania.

Cel mai mult au fost reduse cheltuielile cu produsele de ingrijire personala, in moneda nationala scaderea fiind de aproape 11%. Printre categoriile cu cele mai drastice reduceri in volum se numara deodorantele (-19%), samponul (-14%), dar si pasta de dinti si sapunul de toaleta (-12% fiecare).

Segmentul bauturilor a urmat de asemenea un trend descendent in 2010, de 6%, cu o contractie mai puternica in a doua jumatate a anului comparativ cu perioada similara a anului precedent (9% fata de 3% in primele sase luni).

Printre categoriile care au inregistrat scaderi in volum mai accentuate la nivelul intregului an se numara sucurile naturale, carbogazoase si berea, ca urmare in special a scaderii numarului de gospodarii consumatoare.

Analiza pe principalele categorii de bunuri de larg consum arata ca segmentul produselor alimentare de baza si cel al produselor de ingrijire a locuintei au fost cel mai putin afectate, valoarea cheltuita fiind cu 3%, respectiv 4% mai mica. in segmentul produselor alimentare, tabletele de ciocolata se remarca totusi printr-o scadere mai accentuata, de 17%.

in 2010, comertul modern a atras 45% din cheltuielile gospodariilor pentru produse de larg consum, in crestere cu doua puncte procentuale fata de 2009. Atat hipermarketurile, cat si discounterii au inregistrat evolutii pozitive, importanta fiecaruia dintre aceste formate crescand cu cate un punct procentual. Supermarketurile se afla pe un trend descendent (pierzand 8 puncte, in valoare, fata de 2009), fiind cele mai afectate de scaderea frecventei de cumparare.

GfK Romania, fondata in 1992, este parte integranta a grupului GfK. (Mediafax)

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here