Trecerea la impozitarea pe venit nu trebuie facuta “cu usurinta”
Bucuresti, 11 ianuarie 2011- “<<Resuscitarea>> microintreprinderilor prin reintroducerea variantei impozitului de 3% pe venit este o masura extrem de binevenita pentru acest segment al economiei, dar, in conditiile actuale, este mai prudent pentru companii sa nu se grabeasca sa treaca la aceasta formula fara o analiza temeinica a business-ului dupa ultimii ani de criza: indeplinirea cumulului de criterii care asigura eligibilitatea pentru aceasta varianta de impozitare nu trebuie sa fie suficienta pentru a face pasul hotarator (inapoi)”, a arǎtat Mirela serban, Managing Partner R&M Audit, unul dintre liderii pietei de contabilitate, consultanta fiscala si audit.
“Eliminarea, in 2010, a impozitului pe venit pentru microintreprinderi a afectat semnificativ firmele respective, din punct de vedere al cash-flow-ului, derularii activitatii etc, iar multe dintre cele care inca mai au activitate sunt <<subrezite>> ca si business-uri, dat fiind contextul general. Aceste efecte se vor resimti – macar partial- si in acest an, asa incat firmele respective nu trebuie sa revina automat la statutul de microintreprindere: nu trebuie sa uitam ca o eventuala pierdere inregistrata in anul curent nu va putea fi recunoscuta fiscal atat timp cat statutul de micro este recunoscut, astfel incat- desi pe pierdere- firma respectiva va plati un impozit de 3% pe venit”, a precizat Mirela Serban.”Situatia firmelor s-a schimbat, piata s-a modificat, legislatia este alta etc, astfel inctt decizia privind trecerea la impozitarea veniturilor trebuie luata in urma unei analize a 2-3 scenarii privind potentiala evolutie a afacerilor lor in acest an si a implicatiilor fiscale ale fiecarei variante”, a adaugat Mirela Șerban.
Conform OUG nr. 117/ 2010, autoritatile au reintrodus posibilitatea ca o microintreprindere sa plateasca un impozit de 3% venit, in cazul in care indeplineste cumulativ o serie de conditii, la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent: are intre 1 si 9 salariati inclusiv; a realizat venituri de maxim 100.000 euro (echivalent in lei); capitalul social este detinut de persoane ( altele decat statul si autoritatile locale) care nu sunt un actionari sau asociati persoane juridice cu peste 250 de angajati; nu desfasoara activitati in domeniile bancar, asigurari/reasigurari, piete de capital (cu exceptia persoanelor juridice cu activitati de intermediere in aceste domenii), jocuri de noroc, consultanta sau management.
“in cazul in care indeplineste criteriile de incadrare in categoria “microintreprinderi”, in procesul de decizie privind trecerea la impozitul pe venit, primul aspect pe care o firma trebuie sa il ia in considerare este sustenabilitatea afacerii in anul care incepe. in general, orientarea catre statutul de microintreprindere este recomandata companiilor care nu au avut pierderi fiscale din anii anteriori, au cheltuieli mici si profituri mari, un punct de reper important fiind o rata a profitului de peste 20%”, a subliniat Mirela Șerban.
La inceputul anului trecut, cand guvernul a eliminat facilitatile acordate microintreprinderilor, multe dintre acestea “au comutat” catre statutul de PFA. Pe parcursul lui 2010 insa, din punctul de vedere al
Incadrarii, taxelor si contributiilor la stat etc- lucrurile s-au complicat si pentru PFA-uri. O Persoanǎ Fizicǎ Autorizatǎ plǎteste o singurǎ datǎ impozitul de 16% pe profit, comparativ cu societatile comerciale, care
plateau 16% impozit pe profit, plus inca 16% impozit pe dividende. „Odata cu reintroducerea regimului microintreprinderelor insa, prin plata unui impozit de 3% pe venit, plus 16% pe dividende, avantajele fiscale ale unei PFA se estompeaza semnificativ. in plus, luand in calcul si aspectele legate de determinarea dependentei/ independentei activitatii unei PFA si implicatiile privind calculul contributiilor la stat, constatam ca, in cazul unei microintreprinderi, lucrurile sunt cu mult mai simple, asa incat, in anumite cazuri, vom asista la procesul invers celui din urma cu un an: multe PFA-uri vor opta pentru varianta infiintarii unei microintreprinderi cu plata impozitului pe venit“, a precizat Mirela serban.
„Recomandarea generala este insa de a face o analiza specifica fiecarui caz in parte, intrucat numai astfel se poate determina cea mai buna (profitabila) solutie pentru fiecare companie in parte”, a subliniat Mirela Șerban.
***
Despre R&M Audit
Infiintata in anul 2000, compania R&M Audit a devenit lider in solutii fiscale si contabile inteligente, care au la baza competenta in domeniul financiar, completata de o viziune avangardista asupra mediului de business.
R&M Audit ofera servicii de audit, consultanta fiscala si financiara, contabilitate, salarizare, controlling si arhivare.
Cu un portofoliu de peste 200 de clienti, care cumuleaza 300 de puncte de lucru, R&M Audit a avut prilejul de a cunoaste particularitatile companiilor din majoritatea sectoarelor de activitate: agricultura, asigurari, brokeraj, comert, constructii, farmaceutic, fonduri structurale, import-export, IT, media, productie, publicitate, turism etc.
R&M Audit este certificata de Camera Auditorilor Financiari din Romania, Camera Consultantilor Fiscali, precum si de catre Corpul Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania (CECCAR).