Care sunt provocarile Romaniei?
Provocarea principala a Romaniei este asigurarea sustenabilitatii fiscale, dar fara sa fie „confiscate” perspectivele cresterii economice! Iar acest lucru este o provocare, deoarece nu este usor sa fie indeplinite ambele deziderate. Cele doua obiective sunt, aparent, in contradictie si de aceea si spun ca reprezinta o provocare. Sustenabilitatea fiscala este strict necesara, pentru ca – daca nu este asigurata – va duce la cresterea ponderii Datoriei publice in Produsul Intern Brut (PIB), indicator pe care il au in vedere toti investitorii. De altfel, exista diverse grade de toleranta ale investitorilor, fata de nivelul de indatorare al unei tari. in acest context, Romania nu a fost niciodata prea mult indatorata, dar daca – de exemplu – deficitele ar ramane si in 2010 si in 2011 si in 2012 la 6% din PIB, in 2012 ponderea datoriei publice in PIB ar creste de la 36%, cat este acum, la 45%. si nu stim ce schimbari produce in sentimentele unui investitor acest indicator. De aceea, este bine sa-l mentinem cat mai scazut. Aceasta este principala provocare a Romaniei!
insa, exista riscuri fata de aceasta provocare. Un risc major vine de la faptul ca sunt multe alegeri in anii care urmeaza. si in 2012, si in 2013 si in 2014…
Un risc mai putin major este faptul ca in martie 2011 expira Acordul cu Fondul Monetar International. Daca nu se incheie pana atunci un nou acord, credibilitatea – cel putin pe o perioada scurta – va fi erodata, ceea ce va indeparta investitorii de Romania. si asta este important, deoarece cresterea economica depinde de investitiile straine!
Un alt risc vine de la ajutoarele sociale. Exista un mare grad de dependenta a populatiei fata de aceste ajutoare. Ele sunt contra-productive si trebuie reformate!
Un alt risc vine de la faptul ca in sectorul public se mentine inca un nivel relativ inalt de supra-ocupare, adica ajustarile numarului de personal care este in exces nu s-au facut cu viteza necesara, pentru a sprijini cresteri de salarii mai mari, ceea ce eludeaza calitatea lucrului celor care au salarii foarte mici.
Este bine ca in Romania s-a inteles faptul ca cresterea economica depinde de intrarile de capitaluri straine, pentru ca au crescut eforturile de atragere de fonduri europene. Se lucreaza chiar la o reforma in administratie, care sa duca la aceste cresteri. Se implementeaza acordul cu Fondul Monetar International, ceea ce ofera credibilitate si atrage capitaluri straine sau creeaza conditiile necesare pentru atragerea de capital strain.
Ceea ce cred ca s-a inteles mai putin este ca, dincolo de ajustarile fiscale, sunt necesare reforme structurale si mai profunde care sa duca la cresterea Produsului potential al Romaniei. Daca aceste reforme nu sunt implementate, cresterea economica efectiva risca sa fie mai mare decat cea potentiala, iar aceasta ar crea presiuni inflationiste, ar putea duce la deteriorarea Contului curent etc…
Reforme structurale mai profunde trebuie facute pe toate pietele. De exemplu, in sectorul financiar trebuie ca autoritatile sa se abtina in a face modificari care sa slabeasca, in vreun fel, capacitatea sectorului financiar de a reveni la conditii de creditare normale, cum au fost inainte de criza; pe piata muncii trebuie introdusa competitia si ar trebui flexibilizata piata muncii. in special, trebuie prevazuta in lege posibilitatea de eliminare si de atragere a fortei de munca din motive de eficienta. Acest lucru este in beneficiul atat al angajatului, cat si al angajatorului. Angajatorul, cu actuala legislatie, este reticent sa angajeze, pentru ca stie ca e foarte dificil sa elibereze forta de munca, iar asta este o consecinta negativa pentru angajator.
Mai trebuie mentionate barierele la iesire, pentru a creste competitivitatea pe piata bunurilor si serviciilor si – de asemenea – reformele legate de pensie, strict necesare pentru a creste potentialul economic al Romaniei. Principala reforma este, aici, ducerea varstei de pensionare spre 65 ani, atat la barbati, cat si la femei si bineinteles ca statul trebuie sa continue reforma de dezvoltare a sistemului de pensii, prin cresterea Pilonului 1 si al Pilonului 2. Au fost tentatii de a nu orienta sumele promise catre Pilonul 2 si ar fi o greseala ca ele sa nu se duca, pentru ca este o competitie europeana in acest domeniu. intr-un viitor care se numara in decenii, Romania se va plasa gresit fata de tarile din jur – Polonia, Cehia, Ungaria, Slovacia – in privinta pensiilor private, iar atunci populatia Romaniei va suferi, in viitor.
Cand isi va reveni economia romaneasca?
Economia romaneasca traverseaza, deocamdata, o perioada de sentiment negativ destul de profund. Acest lucru afecteaza, pe de o parte, intrarile de capitaluri si – deci – afecteaza indirect investitiile, iar pe de alta parte afecteaza consumul, pentru ca oamenii sunt reticenti in a cheltui, nestiind exact cand va aparea “raza de lumina”, spre viitor.
De aceea, cred ca reluarea cresterii economice a Romaniei se va face destul de lent. Eu nu exclud sa se reia cresterea economica in 2011, insa cred ca va fi una foarte slaba, ca sa zic asa, dar – oricum – cand va aparea, va fi un semn de speranta!
Daniel Negut