- 70 de speakeri din 15 țări, 462 de spectatori în sala Teatrului Odeon și aproape 500 de telespectatori online înregistrați din 19 țări au participat la Climate Change Summit, eveniment desfășurat în perioada 4-5 octombrie la București, având ca focus prezentarea de soluții pentru un viitor sustenabil.
- Pe Twitter, transmisiunea live a fost vizionată de peste 600 de persoane (ziua 1 și ziua 2).
- Având în vedere succesul acestei prime ediții, Climate Change Summit urmează să devină în Europa Centrală și de Est locul anual de întâlnire pentru antreprenori, oficiali guvernamentali, cercetători și lideri ai societății civile pentru identificarea de soluții la provocările climatice, pornind de la dezbateri despre politici verzi, finanțare sustenabilă și inovații tehnologice.
- Mai multe detalii despre acest eveniment sunt disponibile pe climatechange-summit.org, iar actualizările zilnice pot fi urmărite pe LinkedIn, Instagram și Facebook.
București, 11 octombrie 2022.
Avem provocarea de a reinventa economia, pentru că nu putem continua să folosim aceleași cantități de resurse, au avertizat experții prezenți la Climate Change Summit. În plus, trebuie să punem în aplicare soluții verzi în mod echitabil între regiuni, clase sociale și medii economice, au adăugat alți speakeri. Nu vom reuși tranziția dacă vor exista comunități care nu vor avea acces la noile tipuri de resurse. Alte subiecte care au definit primul summit din România dedicat schimbărilor climatice au inclus finanțarea sustenabilă, soluții responsabile în energie, agricultură și industria alimentară sau implementarea unor tehnologii precum AI sau Blockchain în beneficiul planetei.
Pe durata celor două zile, 70 de lideri din domeniul inovării climatice și al politicii de mediu, cercetători, antreprenori și oficiali guvernamentali au venit pe scenă într-un efort comun de a găsi soluții sustenabile adaptate regiunii noastre. Evenimentul s-a deschis cu un mesaj din partea Președintelui României, Klaus Iohannis, și a inclus participarea activă a Ministrului Economiei, Florin Spătaru, Ministrului Mediului, Apelor și Pădurilor, Tánczos Barna, și Ministrului Cercetării, Inovării șii Digitalizării, Sebastian Burduja, în paneluri.
Climate Change Summit de la Teatrul Odeon, împreună cu evenimentele sale conexe de la Palatul Victoria, devine un eveniment de referință pentru liderii naționali și globali din domeniu pentru a discuta și colabora în identificarea soluțiilor aplicabile la nivel local în domeniul politicii climatice și sustenabilității. Axat pe identificarea și promovarea soluțiilor tehnologice și financiare avansate pentru impactul adus de schimbările climatice, Climate Change Summit a fost inițiat de BRD Groupe Société Générale, în calitate de partener fondator și organizat de Social Innovation Solutions, organizație activă în sustenabilitate, impact social și inovație.
Parte a Lumea9, platforma de sustenabilitate a BRD care se concentrează pe îngrijirea oamenilor și a planetei noastre, Climate Change Summit a adus liderii comunităților științifice, tehnologice și bancare în prim-planul discuțiilor locale privind impactul schimbărilor climatice. Format din numeroase grupuri cu specialiști în sustenabilitate și finanțare ecologică din întreaga lume, summitul își propune să devină cel mai important eveniment de soluții climatice din Europa Centrală și de Est.
„Am pus bazele Climate Change Summit de îndată ce am înțeles că nu avem doar o problemă a schimbărilor climatice, ci și accelerarea îngrijorătoare a acestora. Este foarte important pentru noi toți să realizăm că, pentru a face parte din soluție, fiecare trebuie să participe la schimbare. Scopul final al acestui summit este de a le oferi tuturor impulsul de a contribui la schimbare. Este un proces cu adevărat complex și încă nu avem toate piesele acestui uriaș puzzle. Cu toate acestea, ceea ce se întâmplă în jurul nostru este o dovadă vie că lupta merită dusă până la capăt. Acesta este doar începutul unei inițiative care sperăm să inspire și să promoveze schimbarea”, a declarat François Bloch, CEO al BRD Groupe Societe Generale.
Agenda primei zile a summit-ului a abordat finanțarea tranzițiilor verzi, a modelelor de afaceri ecologice și a investițiilor durabile, dar și soluții de digitalizare și de schimbare a comportamentului consumatorilor, precum și securitatea energetică și resursele alternative. Identificarea, promovarea și finanțarea surselor de energie verde a fost un punct central pe întreaga durată a evenimentului, cu scopul de a găsi soluții viabile pentru o tranziție durabilă: CCS a avut patru paneluri axate pe energie, dar a abordat subiectul în mod regulat și pe parcursul altor discuții. În prima zi, Hans van der Loo, președintele Institutului de Cercetări Economice Integrate, a spus că „schimbările climatice sunt un simptom al unui metabolism energetic cu ritm rapid, iar în prezent suntem orbi în ce privește energia. Sunt lucruri pe care le putem face din proprie voință și lucruri pe care vom fi obligați să le facem”.
Mark Campanale, fondatorul Carbon Tracker, a subliniat, de asemenea, importanța diferențierii și conștientizării gândirii pe termen scurt, versus pe termen lung, atunci când a spus: „Criza pe care o avem în energie este legată de securitatea energetică și gestionarea volatilității prețurilor. Este vorba despre tranziție sau despre gestionarea provocărilor de astăzi?”, a întrebat el.
Ulterior, în cadrul summit-ului, Linda Zeilina, fondatoarea Centrului Internațional de Finanțare Sustenabilă, a subliniat importanța soluțiilor dezvoltate la nivel local care se potrivesc cel mai bine Europei Centrale și de Est și a promovării actorilor regionali în procesul de decizie a politicilor tranziției ecologice. Expertul în sustenabilitate și-a exprimat, de asemenea, îngrijorarea cu privire la posibilitatea ca regiunea estică să rămână în urmă în dezvoltarea soluțiilor sustenabile, creând astfel o Cortină de Fier Verde în întreaga Europă. O modalitate de a atenua acest risc ar putea fi sprijinirea actorilor la scară mică în accesarea surselor alternative de energie, afirmă ea, deoarece energia regenerabilă trebuie să fie prioritizată.
Hacina Py, Chief Sustainability Officer la Société Générale, a subliniat, de asemenea, faptul că schimbarea sistemică poate fi generată și prin schimbarea comportamentului consumatorilor. „Nu va exista tranziție dacă procesul nu va fi corect, echitabil și dacă vor exista comunități fără acces adecvat la resursele și serviciile de bază. De exemplu, toată lumea are nevoie de soluții sustenabile de mobilitate. Infrastructura orașelor trebuie reinventată pentru a atinge acest obiectiv; procesul nu poate funcționa dacă restricționăm mobilitatea. Băncile au un rol relevant de jucat: putem concepe noi scheme de finanțare precum leasingul sau alte soluții pentru a oferi acces la soluțiile de mobilitate. Dar și pentru aceasta este nevoie de o schimbare a comportamentului consumatorilor”, a subliniat ea.
Giedrimas Jeglinskas, Secretar General adjunct al NATO, pe de altă parte, a sugerat în cadrul Summit-ului că trăim vremuri istorice. „Am văzut prin diverse fenomene naturale că schimbările climatice sunt reale, nu pot fi negate. Acum este momentul să ne unim și să găsim soluții. Problemele complexe necesită soluții complexe – probabil că nu avem încă o soluție pentru schimbările climatice, dar asta înseamnă că trebuie să ne unim și să găsim una. Nu poți câștiga nicio bătălie dacă nu ești optimist, fie că este vorba despre război sau despre schimbările climatice. Cu cât producem mai multă tehnologie, cu atât va costa mai puțin. Prin urmare, trebuie să producem cât mai multe soluții tehnologice pentru lupta împotriva schimbărilor climatice și să le implementăm cât mai curând posibil”.
„După cum a spus unul dintre speakerii noștri, Ingmar Rentzhog, trebuie să dezvoltăm acest impuls al soluțiilor acum. La fel ca în crearea unui start-up, prima ediție a Climate Change Summit s-a axat pe o mai bună înțelegere a problemelor pe care ne propunem să le rezolvăm, pe învățarea din soluțiile implementate în întreaga lume, pe imaginarea și crearea în comun a unor viitoruri și soluții plauzibile, iar mai apoi pe modalitățile de finanțare sustenabilă. Am fost onorați să găzduim acest eveniment în România, deja considerat global, și să punem Bucureștiul pe harta conversațiilor ambițioase despre viitorul nostru comun. CCS este un efort colectiv a aproape 70 de organizații și companii din Europa Centrală și de Est și va continua să crească în următorii ani ca platforma de conversație de referință din această parte a lumii”, a declarat Ciprian Stănescu, Președinte și CEO Social Innovation Solutions.
Încă din etapele inițiale, evenimentul a beneficiat de sprijinul Mastercard, în calitate de Partener de Sustenabilitate, unindu-și forțele cu partenerul fondator BRD și cu organizatorii de la Social Innovation Solutions.
„Misiunea Mastercard este de a crea o economie sustenabilă și incluzivă, care să ofere tranzacții sigure, simple, inteligente și accesibile tuturor, de pretutindeni. Ghidați de principiul Doing well by doing good, ne folosim expertiza, tehnologia și parteneriatele la nivel global și local pentru a susține oamenii, economiile și planeta să prospere, dar și pentru a adresa provocările sociale, economice și de mediu. Schimbările climatice ne afectează pe toți și este important să acționăm împreună, acum, pentru a asigura un viitor mai bun și o planetă mai sigură pentru generațiile viitoare”, a declarat Cosmin Vladimirescu, Country Manager România și Croația, Mastercard.
În luna septembrie a acestui an, Social Innovation Solutions a lansat un studiu, intitulat Perspective românești asupra impactului schimbărilor climatice, menit să stimuleze conversațiile din jurul Climate Change Summit. Potrivit studiului, ce a inclus un grup de 1081 de persoane, 75% dintre respondenți consideră că sursele regenerabile de energie ar trebui să fie predominante. Mai mult, spre deosebire de un studiu similar din 2021, românii apreciază acum cu mult mai mult practicile ecologice (79%, față de 64% în 2021) și sunt în favoarea impunerii unei taxe suplimentare pe produsele poluante. Tinerii din Generația Z sunt cei mai conștienți de impactul negativ iminent adus de schimbările climatice: 60%, de departe cea mai mare conștientizare dintre generațiile chestionate.
În paralel cu studiul, Climate Change Summit a debutat cu Scenarii climatice pentru România 2030, cel mai amplu exercițiu de analiză despre viitorul României, care a avut loc în perioada 20-21 septembrie la Palatul Victoria din București. Sesiunile de lucru colaborative axate pe impactul schimbărilor climatice în România au reunit 168 de reprezentanți cheie ai sistemului public, privat, civic și academic local. Concluziile sesiunilor vor fi incluse în Scenarii climatice pentru România 2030, raport care va fi lansat pe 8 decembrie 2022 și va servi drept mijloc de sensibilizare a persoanelor cu putere de decizie din mediul de afaceri, social și public cu privire la scenariile cele mai probabile și soluțiile acestora, precum și pentru a promova exemple scalabile de bune practici. CCS a avut, de asemenea, 75 de participanți din 14 țări prezenți la Ambasadorii Tineretului pentru Acțiune Climatică, un eveniment ce a implicat tineri din Europan Centrală și de Est în discuții despre soluții climatice pentru și de la tineri.
Alături de BRD, ca Partener Fondator, și Mastercard, ca Partener de Sustenabilitate, Climate Change Summit a mai avut peste 60 de parteneri din România și Europa Centrală și de Est, incluzând partenerii financiari Microsoft, Auchan, Société Générale Global Solution Center, Enel; Mercedes-Benz ca mașină oficială; Secretariatul General al Guvernului ca partener strategic și parteneri organizaționali cum ar fi: Confederația Patronală Concordia, Romanian Business Leaders, Consiliul Investitorilor Străini, WWF Romania, EFdeN, Asociația Parcul Natural Văcărești, CONAF, Coaliția pentru Economie Circulară, Consiliul Tineretului din România, CCIFER, Institutul European din România, BRCC, Ambasada Sustenabilității în România, Angajament pentru Mediu, Carbon Expert, Kane, FruFru, Urban Monkey, Tudor Tailor; partenerii de conținut InfoClima.ro, Solutions, ArtLink, Cantus Mundi, BuchARTest și Frame Advertising și partenerii media Hotnews, The Diplomat, News Energy, Green Report, WeDontHaveTime.org, Sustainability Today și CEE Energy News.
Aproape un milion de oameni s-au reunit pentru a participa la eveniment și la activările sociale și culturale din jurul acestuia, atât de la Teatrul Odeon, cât și online. Prin urmare, CCS va deveni un forum anual care va uni liderii și experții din domeniul climei, cea de-a doua ediție a Climate Change Summit urmând să aibă loc în perioada 19-20 octombrie 2023 la București.
Despre Social Innovation Solutions
Misiunea Social Innovation Solutions (SIS) este de a susține indivizi și organizații să înțeleagă transformările viitorului și să dezvolte soluții sustenabile de tehnologie, politici publice și antreprenoriale. SIS organizează mai multe incubatoare și acceleratoare în România și Europa Centrală și de Est, lucrând cu peste 100 de start-ups în fiecare an. De asemenea, SIS dezvoltă mai multe platforme de conversații despre sustenabilite, trenduri de viitor și economie circulară ca Future Summit, Sustainable Futures sau Climate Change Summit și oferă consultanță și programe de executive education în foresight, inovație și sustenabilitate.
Despre BRD Groupe Société Générale
BRD Groupe Société Générale este unul dintre liderii pieței bancare din România. Banca operează o rețea de 481 de unități și are active totale în valoare de 69 mld. lei (la 30 iunie 2022). BRD deține o poziție de lider pe piața de retail, este un jucător de top pe piața de corporate banking și liderul pieței românești de factoring.
BRD face parte din Grupul Société Générale, unul dintre cele mai importante grupuri europene de servicii financiare. Société Générale are peste 131.000 de angajați în 66 de țări și sprijină zilnic 26 de milioane de clienți persoane fizice, companii și investitori instituționali din întreaga lume, oferind o gamă largă de servicii de consultanță și soluții financiare personalizate.
Ca actor social, BRD investește în cultură, educație, tehnologie și sport, sprijinind proiecte care construiesc, dezvoltă, cresc o nouă generație și aduc valoare pe termen lung. Sub această viziune a fost creată Fundația9, care coordonează platforma de jurnalism cultural Scena9, dar și centrul cultural Rezidenta9 din București. În educație, BRD a creat Școala9, o platformă de jurnalism specializat, și sprijină programe care susțin demersul profesorilor din sistemul formal, dar și planuri, idei și proiecte în sfera inovării și a tehnologiei. Cea mai nouă platformă de jurnalism lansată de BRD este Mindcraft Stories, care își propune să deschidă o conversație despre descoperiri din România și din lume, despre cum tehnologia ne atinge viețile, despre inteligența artificială, robotică, medicină și multe altele.