Ingrijorati de modul in care evolueaza sistemul de invatamant romanesc, multi parinti decid sa isi inscrie copiii la o forma alternativa de invatamant, intr-o scoala are sa le asigure acestora tot confortul si toata siguranta de care au nevoie, sa invete prin joc si prin joaca, sa aiba un program zilnic diferit si sa poata face activitati si in aer liber.
Inainte de a-i inscrie la scoala Seva, parintii se intereseaza care este modelul de invatamant finlandez, cum ii va influenta acest model in viitor, in scoala romaneasca in care vor fi inscrisi, cum se vor bucura copiii de fiecare activitate in care ei insisi vor fi personajele principale si cu ce valori pleaca ei din scoala finlandeza.
Principalele intrebari pe care le au parintii vizavi de scoala finlandeza
Pentru ca modelul de educatie finlandez pune foarte mult accent pe miscare si pe iesirile in aer liber, parintii se intreaba daca totusi nu este prea mult pentru cei mici sa iasa in fiecare zi afara, care sunt activitatile pe care acestia le fac afara si in ce conditii de vreme sunt scosi.
Copiii inscrisi in scoala SEVA ies zilnic in aer liber, indiferent de vreme, parintii nu vor negocia acest lucru cu cadrele didactice, care sunt instruite cum sa aiba grija de copiii in orice conditii de vreme. Joaca afara este sanatate curata, iar cadrele didactice ii vor tine atata timp cat este necesar si cat acest lucru sa nu le dauneze starii de sanatate.
O alta intrebare pe care si-o pun parintii este referitoare la trecerea din mediul de invatamant finlandez, foarte relaxat si placut, la cel romanesc, la sistemul de invatamant cu multe teme, cu ghiozdane grele si cu cerinte foarte mari.
Copiii sunt fiinte uimitoare, care se adapteaza foarte usor la noi medii de invatare si de lucru. La varsta prescolara este normal pentru cadrele didactice sa nu forteze si sa nu grabeasca invatarea, ci sa creeze un mediu de studiu si de joaca relaxat.
Preocuparea parintilor referitoare la grupele de varsta pe care sunt impartiti copiii la scoala SEVA determina aparitia unei intrebari cheie, si anume daca aceasta este o decizie buna pentru copiii mai mari, care trebuie sa ii astepte pe cei mici sa termine activitatile si chiar sa ii ajute.
Unii parinti se gandesc la faptul ca elevii mai mari sunt defavorizati din acest punct de vedere si ca activitatile in comun nu ii ajuta sa se dezvolte, lucru cum nu se poate mai fals. De exemplu, si in cadrul unui loc de munca, fiecare are colegi mai tineri sau mai varstnici pe care ii invata sau de la care invata ceva.
Nu in ultimul rand, un alt lucru care ii intereseaza pe parinti este legat de programul scolii finlandeze, care este unul prelungit, de la ora 8.00 la ora 18.00, dar parintii pot opta si pentru programul scurt. Intrebarea este referitoare la ce fac copiii atata timp in gradinita.
Raspunsul este cat se poate de simplu: copiii invata, se joaca, socializeaza, ies afara, asculta povesti, dorm (doar daca simt nevoia, somnul nu este obligatoriu, copiii se pot doar odihni), vor fi asadar in permanenta ocupati.