Având în vedere dezbaterile publice declanșate de declarațiile comune, din data de 08.01.2019, ale Ministerului Sănătății împreună cu cele două federații reprezentative din sănătate, „Solidaritatea Sanitară” și Sanitas, pe tema „șpăgii din sănătate”, Federația „Solidaritatea Sanitară” face următoarele precizări privind poziția sa oficială pe această temă:
În același timp, Federația „Solidaritatea Sanitară” consideră că aducerea în discuție a problemei plăților informale în momentul negocierilor pe tema perturbărilor pe care le-a introdus OUG nr. 114/2018 în sistemul de salarizare are ca singur scop încercarea de a abate atenția de la problemele salariale cu care se confruntă salariații din sănătate.
Discuțiile despre implicarea organizațiilor sindicale în controlul ce vizează rezolvarea problemei „șpăgilor din sănătate” dovedesc o neînțelegere a rostului de apărător al intereselor salariaților pe care-l au organizațiile sindicale, reamintindu-ne de tristul episod al judecării soților Ceaușescu, în cadrul căruia avocatul acestora s-a transformat în acuzator.
Singurele organizații colective care sunt abilitate legal în privința monitorizării și controlul respectărilor normelor deontologice, respectiv a sancționării abaterilor de la regulile din domeniu, sunt organismele profesionale. Dacă Ministerul Sănătății consideră că aceste organisme nu-și fac datoria atunci are posibilitatea de a le retrage atribuțiile în domeniu pe care le-a acordat (odată cu dreptul de-a obliga salariații la plata unor cotizații obligatorii). De asemenea, considerăm că încercarea de-a aduce în discuție necesitatea implicării sindicatelor în problema „șpăgilor din sănătate” dovedește eșecul instituțiilor din sectorul sanitar abilitate legal în acest domeniu, începând cu diferitele comitete și comisii create la nivelul unităților ca parte a unor strategii de luptă și continuând cu diferitele autorități din subordinea MS.
a) Comisiile de concurs pentru ocuparea posturilor din unitățile sanitare. Având în vedere atât informațiile transmise nouă de acești reprezentanți cât și relatările din diferite surse privind posibilele (în absența dovezilor) probleme legate de corectitudinea acestora, am solicitat în mod repetat și public Ministerului Sănătății introducerea concursurilor naționale de ocupare a posturilor cel puțin pentru medici și pentru asistenți. Așteptăm de ceva vreme transpunerea acestei solicitări într-o procedură la nivel național.
Precizăm că Federația „Solidaritatea Sanitară” nu a solicitat și nu dorește atribuții de management al unităților sanitare pentru reprezentanții sindicatelor. Singurele noastre solicitări sunt cele de apărare a instituțiilor de dialog social pe toate palierele de activitate din sănătate, a căror existență este pusă în pericol de propunerile la Contractul colectiv de muncă la nivel de sector pe care Ministerul Sănătății le-a înaintat.
6) Preocuparea Ministerului Sănătății pentru problema „șpăgilor din sănătate” o considerăm legitimă. Însă, ea nu poate fi redusă la problema plăților informale pe care se consideră că le primesc unii dintre salariați, aceasta fiind doar o mică parte a problemei. În condițiile în care scena politică este marcată de lupta împotriva instituțiilor responsabile de sancționarea corupției, scăparea marilor corupți din politică pârând să fie preocuparea fundamentală a celor aflați la putere, este de așteptat ca autoritatea și eficiența Guvernului în lupta împotriva „șpăgilor din sănătate” să fie mult diminuate, „marile șpăgi” (cele care afectează cel mai grav sistemul) fiind de fapt conectate la acest spațiu al politicii.
7) Federația „Solidaritatea Sanitară” consideră că Ministerul Sănătății, înainte de a descrie plățile informale ca fiind un fenomen național, este obligat să desfășoare un studiu temeinic pentru identificarea amplorii problemei (și a soluțiilor posibile). În condițiile în care medicina se bazează pe dovezi credem că și gestionarea sistemului sanitar trebuie să se bazeze pe dovezi. Practica Ministerului Sănătății de a indica e-mailurile și telefoanele primite de reprezentanții săi ca dovezi ar putea fi contracarată de indicarea discuțiilor pe care noi le avem cu unii dintre membrii noștri care indică absența practicii plăților informale. Însă, noi știm că din punct de vedere științific ambele practici se mențin la nivelul dovezilor anecdotice, nefiind capabile de furnizarea unor dovezi științifice privind amploarea fenomenului (dovezile științifice fiind o condiție obligatorie a oricărei politici publice riguroase). |