București, 15 mai 2019: Schimbarea jobului rămâne una dintre cele mai stresante etape din viața profesională a românilor, arată cel mai recent studiu derulat de eJobs, liderul pieței de recrutare online din România. Potrivit cercetării, cea mai mare teamă pentru 22% dintre respondenți este că joburile cele mai bune sunt luate de cei care au ”pile”.
Pentru aproape la fel de mulți români (21%) cea mai mare frică, atunci când vine vorba de găsirea unui nou loc de muncă, este legată de veridicitatea anunțurilor de angajare. ”Aproape un sfert dintre cei care au participat la studiu nu au încredere că anunțurile de joburi sunt adevărate, iar asta îi determină, de foarte multe ori, să amâne decizia de a-și schimba locul de muncă, deși nu sunt fericiți. Lipsa experienței, așteptările salariale prea mari, percepția că în piață nu sunt suficiente locuri de muncă sau că nu are cine să le ofere consiliere sunt alte frici importante ale românilor. Este interesant faptul că, deși de câțiva ani, avem o piață a candidaților, în care oferta de locuri de muncă depășește cererea, încă mai există astfel de angoase, în rândul tuturor categoriilor profesionale – de la tineri fără experiență, până la specialiști și manageri sau muncitori cu zeci de ani de muncă în spate”, spune Bogdan Badea, CEO eJobs România.
Temerile pe care le au candidații vin, în primul rând, din imaginea pe care o proiectează asupra lor înșiși, astfel că doar 7% dintre respondenți declară că au completă încredere în ei, din punct de vedere profesional. Atunci când își fac propria evaluare, românii consideră că principalele puncte slabe care îi împiedică să obțină jobul dorit sunt: lipsa studiilor superioare, lipsa încrederii în sine, faptul că nu sunt suficient de digitalizați, că nu au suficientă experiență sau, dimpotrivă, sunt supracalificați pentru joburile din piață.
Un alt obstacol important de care se lovesc aceștia atunci când vor să-și schimbe cariera este legat de redactarea CV-ului. Pentru 62% dintre români cea mai mare problemă este că nu au suficientă experiență și că, din acest motiv, CV-ul lor va părea neconvingător în ochii recrutorilor. 22% nu știu, concret, ce informații ar trebui să includă sau ce format ar trebui să aibă CV-ul. 1 din 10 români spune că are prea multă experiență și nu știe cum să o comprime astfel încât forma finală a CV-ului să nu depășească două pagini.
Nu doar procesul de găsire a joburilor și cel de aplicare sporesc nivelul de stres profesional al românilor, ci și etapa interviului de angajare. Mai mult de jumătate dintre candidați se tem că nu au atitudinea potrivită și că vor părea nesiguri pe ei, din cauza emoțiilor. 37% sunt îngrijorați că nu vor ști să răspundă întrebărilor pe care le primesc din partea recrutorului, aproape tot atât de mulți suferă de ”sindromul impostorului” și cred că nu sunt suficient de bine pregătiți, în timp ce 33% se tem că vor fi demotivați de atitudinea intervievatorului. 20% dintre respondenți se așteaptă să fie discriminați pe criterii care țin de vârstă, sex sau aspect fizic.
”O altă sursă a tuturor acestor frici este reprezentată, din păcate, de experiențele pe care candidații le-au avut, de-a lungul timpului, atunci când și-au schimbat joburile. În topul celor mai neplăcute experiențe se află faptul că nu au primit feedback din partea recrutorului (50,7% dintre respondenți au indicat acest răspuns), că au aplicat pentru un job, iar la interviu au aflat că jobul real era, de fapt, altul (34,4%), că au ratat interviul din cauza emoțiilor sau au fost discriminați pe criterii care țin de vârstă, sex sau aspect fizic. În acest context, eJobs lansează anul acesta campania ”Aplică fără frică” prin care vrem să venim mai aproape de candidați, oricine ar fi ei, din orice categorie profesională sau de vârstă, și să le dăm încredere în ei înșiși și în șansele pe care le au pe piața muncii. E important ca ei să știe că absolut fiecare dintre cele aproape 30.000 de anunțuri pe care le găsesc pe eJobs.ro sunt verificate și reale, că există mereu cineva care să le ofere consilierea profesională de care sau nevoie și să le răspundă la toate întrebările. După 20 de ani de când suntem pe piață credem că am ajuns cu toții în punctul în care schimbarea jobului trebuie să fie asociată oricărui sentiment – emoție, curaj, adrenalină, determinare – numai frică, nu”, explică Bogdan Badea.
eJobs este liderul pieței de recrutare online din România, cu o cifră de afaceri de aproape 10 milioane de euro în 2018, o bază de 4 milioane de candidați și o serie de linii adiacente de business. Printre diviziile conexe lansate anul acesta se numără Academia de IT Coders Lab, care va forma de la zero dezvoltatori juniori specializați în PHP și Java Script; Academia de Employer Branding, care va oferi prima certificare de specialiști în employer branding din România sau seria de Masterclass-uri destinate oamenilor de HR din companii.
***
Despre eJobs
Lansată în 1999, eJobs este prima platformă de recrutare lansată în România. eJobs România aparține companiei Ringier Romania, parte din Ringier AG, compania internațională de media localizată în Zurich, Elveția. eJobs.ro le oferă clienților săi cea mai relevantă bază de date de candidați, pe care o pune la dispoziție prin metode eficiente, utilizând canale de media personale și cunoștințe avansate de Performance Marketing și campanii de Employer Branding, precum și tactici de optimizare a rezultatelor de recrutare. eJobs.ro are un număr de peste 4 milioane de CV-uri, mai mult de 2 milioane de utilizatori unici lunari, 7.000 de CV-uri actualizate zilnic și o bază de fani de 290.000 pe Facebook.