Studiu Euler Hermes:
Sectorul agricol se confruntă cu presiunea culturilor slabe și cu presiunea retailerilor asupra prețurilor
Perspectivele sectorului agricol și alimentar
- Evenimente meteorologice extreme afectează recolte și prețurile
- Tensiunile din comerțul dintre SUA și China nu vor duce la scăderea tarifelor la alimente
- Companiile americane cu produse alimentare ambalate operează pe o piață foarte matură
București, 24 aprilie 2019. Euler Hermes, liderul global în asigurarea de credit comercial şi recunoscut specialist în domeniul garanţiilor şi al colectării creanţelor, a făcut o analiză cu privire la sectorul agroalimentar, care la nivel internațional are o valoare de 6.000 miliarde de dolari.
Deseori clasat drept al doilea cel mai bun sector în ceea ce privește riscul după produse farmaceutice, industria agroalimentară se luptă acum să își mențină poziția de invidiat. În primul rând, agenții economici agroalimentari globali suferă de o scădere a prețurilor alimentelor din primăvara anului trecut. În ciuda unei reveniri scurte în prima jumătate a anului 2018, indicele FAO al prețurilor la alimente la nivel mondial (inclusiv carne, zahăr, legume, cereale și produse lactate) a scăzut din nou. La sfârșitul anului trecut, acesta a scăzut cu -8% (an/an) și înregistrează încă o creștere negativă în prezent. Acest lucru face cu atât mai dificil producătorii agroalimentari să-și îmbunătățească marjele. De asemenea, aceasta reduce, în cele din urmă, rentabilitatea industriei ca întreg. În al doilea rând, tensiunile comerciale dintre SUA și China ar putea continua să influențeze producția de alimente cu agricultorii din SUA, care ar putea reduce plantarea soiei, deoarece China reduce conținutul de proteine din hrana pentru animale.
Între timp, companiile din sectorul alimentar de produse ambalate trebuie să abordeze cererea slabă a consumatorilor, puterea limitată a prețurilor și inflația costurilor logistice în contextul optimizării portofoliului, în special în America de Nord. Întrucât se angajează să plătească pentru serviciile care dau bunuri livrate la momentul potrivit, se confruntă, de asemenea, cu o inflație semnificativă a costurilor de transport de marfă, în special în subsectorul de băuturi. În regiunea din Asia, acestea sunt mai adaptate să reziste competiției din partea micilor întreprinderi alimentare care se străduiesc să câștige cota de piață prin intensificarea reducerilor de prețuri.
România: evoluția pieței în 2019, tendințe, insolvențe
În România, sectorul agricol a rămas un contributor relativ constant în formarea produsului intern brut, deși cu un aport ușor mai scăzut la 4.3% în 2018 față de 4.4% în 2017, creșterea estimată a economiei pentru anul trecut situându-se în jurul lui 4.1%. Raportarea unor recolte în creștere la grâu, orz, orzoaică și recordul înregistrat la producția de porumb de aproximativ 15 milioane de tone în 2018 constituie semnale pozitive pentru cifra de afaceri a companiilor din domeniu pentru prima jumătate a anului 2019. De altfel, evoluția comerțului cu ridicata a produselor agricole și animalelor vii din primele două luni ale anului în curs este încurajatoare – peste 20% în termeni reali față de 6-7% pentru întreg sectorul agregat al comerțului cu ridicata (excluzând comerțul cu autovehicule și motociclete) și confirmă evoluțiile din anul precedent.
Numărul de insolvențe în domeniu, deși pe un trend descrescător în 2018 și în primele luni ale anului 2019, fluctuează în banda obișnuită de 4-5% din total. Procentul urmează îndeaproape contribuția sectorului la formarea produsului intern brut.
Deși deține locul întâi în topul producătorilor de porumb și floarea soarelui și al treilea loc între producătorii de grâu din Uniunea Europeană, agricultura la nivel local rămâne sub influența unor factori generatori de incertitudine:
– în ciuda unor investiții importante pentru modernizarea nivelului tehnologic, nivelul recoltelor este în continuare puternic influențat de condițiile meteorologice.
– asocierile între fermieri ca și vectori de creșteri ai productivității prin exploatarea unor suprafețe mari nu sunt prevalente sau se află în stadii incipiente.
– sectorul este în continuare dependent de subvenții, iar gradul de absorbție al fondurilor europene este insuficient.
În 2019, sectorul agroalimentar poate accentua consolidarea segmentelor fragmentate și a piețelor internaționale. Creșterea cotei pe piețele fragmentate este, în mod normal, mai puțin costisitoare decât achizițiile mari, ceea ce s-ar putea potrivi pentru companiile americane, precum KRAFT HEINZ, care pare capabilă să suporte o povară ridicată a îndatorării.
Piețele internaționale pot fi atractive pentru firmele care se luptă să genereze creștere într-o piață foarte matură, precum cea a Americii de Nord. Concurența pe piața alimentară și a băuturilor din Asia
s-ar putea intensifica în 2019, pe măsură ce creșterea tensiunilor comerciale amenință creșterea economică și erodează încrederea consumatorilor. Cu toate acestea, demografia favorabilă a regiunii și clasa de mijloc extinsă ar trebui să o poziționeze pentru o creștere mai rapidă decât pe piețele mai mature, cum ar fi America de Nord și Europa de Vest, în următorii trei ani.
Tendințe în subsectoare:
În agricultură va avea loc o creștere a insolvenței în rândurile agricultorilor din cauza prețurilor mult prea scăzute ale culturilor la nivel mondial. În sectorul prelucrării alimentelor au loc presiuni pentru a respecta reguli mai stricte privind siguranța alimentară. În schimb nișa băuturilor este în plină formă pentru o creștere viitoare.
Puncte forte piața agricolă:
- Perspective favorabile pe termen mediu, alimentate de creșterea globală a populației
- Creșterea cererii, având în vedere dezvoltarea unei noi clase de mijloc
- Structura financiară a companiilor din sectorul alimentar este destul de bună în comparație cu media globală
- Un trend crescător în subsectorul băuturilor, în special printre cele mai scumpe
Puncte slabe piața agricolă:
• Sectorul alimentar suferă din cauza prețurilor scăzute ale culturilor• Procesatorii alimentari se confruntă cu marje reduse• Dependența puternică a industriei de procesare a alimentelor de principala sa destinație (adică de retaileri)• Recoltarea culturilor afectată de secetă sau inundații din întreaga lume
Jucătorii principali din piața agricolă și alimentară:
Țara | Rol | Risc sector |
Statele Unite | #1 Exportator
#1 Importator #2 Producător |
A
Risc scăzut |
China | #1 Producător
#2 Importator |
B
Risc mediu |
Germania | #3 Exportator
#3 Importator |
B
Risc mediu |
Pentru mai multe informații:
Alina Oana TARȚA
Marketing and Market Management Manager
Euler Hermes | Departament Marketing | Oregon Park |
Tel: +40 21 302 0378 | Mobil: +40 753 052 559, Email: [email protected], www.eulerhermes.ro
Euler Hermes este liderul global în asigurarea de credit comercial şi un recunoscut specialist în domeniul garanţiilor şi al colectării creanţelor. Cu mai mult de 100 de ani experienţă, compania oferă clienţilor săi business-to-business (B2B) servicii financiare care sprijină managementul creanţelor comerciale şi al lichidităţilor. Reţeaua proprie de informaţii urmăreşte şi analizează schimbările de zi cu zi ale solvabilităţii corporative în rândul companiilor mici, medii şi multinaţionale în pieţe ce reprezintă 92% din PIB-ul global. Cu sediul principal în Paris, compania este prezentă în peste 50 de ţări, cu 6.050 de angajaţi. Euler Hermes este o filială a Allianz, evaluată AA de către Standard & Poor’s. Compania a înregistrat o cifra de afaceri consolidată de 2,6 miliarde Euro în 2017 şi a asigurat tranzacţii de afaceri la nivel mondial de 894 miliarde Euro în expunere, la sfârşitul anului 2017. Pentru mai multe informaţii: www.eulerhermes.ro, LinkedIn sau Twitter @eulerhermes.
Notă de precauţie cu privire la declaraţii anticipative
Afirmaţiile cuprinse aici pot include declaraţii cu privire la aşteptări viitoare şi altele anticipative care se bazează pe opiniile şi ipotezele actuale şi implică riscuri cunoscute şi necunoscute şi incertitudini care ar putea provoca rezultate reale, performanţă sau evenimente care să difere semnificativ de cele exprimate sau implicite în astfel de declaraţii. În plus faţă de declaraţiile care sunt anticipative pe motivul contextual, cuvintele „poate”, „va”, „ar trebui”, „se aşteaptă”, „planifică”, „intenţionează”, „anticipează”, „crede”, „estimează”, „previzionează”, „potenţial”, sau „continuă” şi expresii similare, identifică declaraţii anticipative. Rezultatele reale, de performanţă sau evenimente ce ar putea diferi semnificativ de cele din astfel de declaraţii din cauza, fără limitare, (i) condiţiilor economice generale, inclusiv, în special, condiţiilor economice din activitatea de bază a Grupului Euler Hermes şi a pieţelor de bază, (ii) performanţa pieţelor financiare, inclusiv a pieţelor emergente, şi inclusiv a volatilităţii pieţei, lichiditatea şi de evenimente de credit, (iii) frecvenţa şi severitatea evenimentelor de pierderi asigurate, inclusiv de la catastrofe naturale şi inclusiv dezvoltarea cheltuielilor de pierdere, (iv) nivelul de persistenţă, (v) dimensiunea creditelor neperformante, (vi) nivelurile ratei dobînzii, (vii) rata de schimb valutar, inclusiv cursul de schimb Euro / Dolar, (viii) schimbarea nivelului de concurenţă, (ix) modificări ale legilor şi reglementărilor, inclusiv de convergenţă economică şi monetară şi Uniunea Monetară Europeană, (x) schimbări în politicile băncilor centrale şi/sau ale guvernelor străine, (xi) impactul achiziţiilor, inclusiv aspecte legate de integrare, (xii) măsuri de reorganizare, şi (xiii), factori generali de concurenţă, în fiecare caz, la nivel local, regional, naţional şi/sau la nivel global. Mulţi dintre aceşti factori ar putea fi mult mai probabil să apară, sau mai pronunţaţi, ca urmare a activităţilor teroriste şi a consecinţelor acestora. Compania nu îşi asumă nicio obligaţie de a actualiza orice declaraţie de perspectivă.