Primele 9 luni ale anului 2023 au marcat o creștere a tranzacțiilor de relocare și extindere de birouri cu suprafețe de peste 3.000 mp, creștere cu 11% față de aceeași perioadă a anului trecut. De asemenea, din punct de vedere al domeniilor de activitate, industria IT&C a avut o pondere surprinzător de mare, 42% din totalul tranzacțiilor realizate, față de numai 25% în primele 3 trimestre din 2022. Ambele evoluții arată o creștere a accentului pus de marii jucători – inclusiv cei din industria IT&C – revenirea angajaților la birou într-o măsură din ce în ce mai mare.

 

Crește dinamica sediilor cu suprafețe mari (peste 3.000 mp)

Din totalul de aproximativ 158.000 mp tranzacționați în primele 3 trimestre din 2023, 65.500 mp au fost reprezentați de tranzacțiile peste 3.000 mp, reprezentând o pondere de 45%, față de numai 34% în aceeași perioadă a anului precedent.

 

Cea mai accelerată creștere s-a resimțit pe segmentul 3.001-5.000 mp, unde a avut loc o dublare a suprafețelor închiriate, și de asemenea, pe segmentul tranzacțiilor de peste 10.000 mp – unde creșterea a fost de aproximativ 70%. “Constatăm recent o atenție crescută pe care marile companii o acordă spațiului de lucru în prezent, și întoarcerii – în sistem hibrid desigur – la biroul fizic”, remarcă Alexandru Petrescu, Managing Partner ESOP Consulting l CORFAC International.

Tendința de revenire la sistemul de lucru de la birou în rândul companiilor a devenit tot mai evidentă în ultima perioadă și la nivel global. Această schimbare de paradigmă vine în contextul unei intense dezbateri privind avantajele și dezavantajele muncii de la distanță.

 

Discuții intense și în afara țării despre revenirea la birou a angajaților

 

Unul dintre motivele principale care stau la baza acestei tendințe de revenire la birou este legat de cultura organizațională. Potrivit unui sondaj realizat de Korn Ferry în Statele Unite, doi din trei lideri de companii consideră cultura organizațională ca reprezentând peste 30% din valoarea de piață a companiei lor. Mulți lideri sunt de părere că o cultură puternică poate fi stabilită și menținută doar dacă toți angajații lucrează în același spațiu fizic cel puțin o parte din timp. Acest argument este susținut de mulți CEO care afirmă că productivitatea angajaților este mai mare în birou. De exemplu, Andy Jassy de la Amazon a declarat că „este mai ușor să înveți, să modelezi, să practici și să întărești cultura noastră atunci când suntem în birou împreună și suntem înconjurați de colegi”.

În ceea ce privește implementarea noilor politici de revenire la birou, există o varietate de abordări adoptate de către companii. De exemplu, Goldman Sachs dorește ca angajații să lucreze cinci zile pe săptămână la birou.

Google ia în considerare prezența angajaților la birou în evaluările performanțelor. Un raport realizat de Resume Builder, pe baza unui sondaj efectuat asupra a 1.000 de lideri de companii, arată că aproape 30% dintre companii amenință cu concedierea angajaților care nu respectă cerințele privind prezența la birou.

Doar 2% dintre liderii de afaceri au declarat că nu intenționează niciodată să solicite angajaților să lucreze în persoană.

Deși există o tendință clară de revenire la birou, modelele de lucru hibride devin tot mai populare. Majoritatea angajaților susțin un program de lucru hibrid, în care lucrează cel puțin o zi pe săptămână de la distanță și celelalte zile în birou. Această abordare permite o flexibilitate mai mare și este susținută de 68% dintre angajații cu normă întreagă, conform unui sondaj realizat de Bankrate.

 

Cele mai dinamice industrii pentru piața de birouri în T1-T3 2023

 

După evoluții timide, mult sub marja cu care ne-a obișnuit în anii pre-pandemie, industria IT&C înregistrează un avânt simțitor în 2023. Cu o pondere de 42% în totalul tranzacțiilor de (Pre) Închirieri și Expansiuni, mai exact 62.000 mp, creșterea este semnificativă față de nivelul de numai 37.000 înregistrat în aceeași perioadă a anului precedent.

Serviciile financiare și cele personale reprezintă următoarele industrii ce conduc în clasamentul domeniilor de activitate.

Dacă în ultimul an tranzacțiile de relocare a sediilor companiilor IT & C s-au axat în special pe o diminuare a spațiului închiriat, însă balansând cu creșterea calității spațiului, una dintre tranzacțiile principale din trimestrul 3 din 2023, implicând o companie din domeniul IT&C (Adobe), a reprezentat în premieră o expansiune a spațiului ocupat în noul sediu.

 

Care sunt ultimele evoluții ale tranzacțiilor de Renegociere & Reînnoire?

 

În privința prelungirilor contractelor existente, creșterea nivelului de tranzacționare este mai mult de 2,4 ori în primele trei trimestre din 2023 față de 2022, ceea ce arată că o parte dintre companii au ales să prelungească contractele în actualele locații pentru a asigura spațiul necesar revenirii angajaților la birou într-un număr cât mai mare chiar în sistemul hybrid de venire prin rotație.

 

 

“Cu toate că revenirea la birou este în plină desfășurare, încă se caută găsirea unui echilibru între cerințele de lucru de la birou venite din partea CEO pentru păstrarea și consolidarea culturii organizaționale și nevoile și preferințele angajaților de a lucra o parte din timp de la distanță”, considera Alexandru Petrescu, Managing Partner ESOP.

 

 

 

 

                                             

Despre ESOP Consulting l CORFAC International

 

 

ESOP este una dintre companiile de referință în piața imobiliară din România, numărându-se în rândul primelor 5 companii specializate în segmentul comercial al pieței.

 

Din 2013, ESOP este membru afiliat al CORFAC International – Corporate Facility Advisors – o alianță de companii imobiliare antreprenoriale angajate să ofere servicii de calitate la nivel local, național și internațional. CORFAC Internațional oferă servicii imobiliare cu o acoperire în 61 de locații din America de Nord și în peste 24  în alte  țări pe plan internațional. În cifre – peste 8.500 de tranzacții anual, cuprinzând 55 mil mp și evaluate la peste 5,2 miliarde $.

CORFAC este recomandată de către clienți prin atitudinea antreprenorială a membrilor săi, reflectată într-un nivelul ridicat de implicare și personalizare a soluțiilor pentru parteneri. De-a lungul timpului, membri CORFAC  au asistat companii precum Amazon, Boeing, FedEx, General Electric, General Motors și McDonalds.

Cu peste 16 ani de experiență și una dintre cele mai mari echipe de consultanți pe segmentul spațiilor de birouri, ESOP a tranzacționat în ultimii 3 ani peste 120.000 mp spații de birouri. Printre clienții ce au ales serviciile ESOP de-a lungul timpului se numără companii importante precum: HARMAN România, HELLA Romania, IPSOS Interactive Services, Konica Minolta, Lugera & Makler, ENEL, Alcedo, Sygenta, SNC Lavalin, 1 and 1 România, Asseco.

 

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here