Universitatea de Medicină și Farmacie „Carol Davila” din București, prin catedra de Psihologie Medicală, a lansat ghidul ”Comunicare. Comunicare medicală”, care, după spusele rectorului Viorel Jinga, ar putea intra în programa obligatorie a studenților la Medicină din toată țara.
UMFCD propune sistemului sanitar românesc implementarea unui ghid de comunicare extinsă, aflat la prima ediție, prin care instruirea personalului medical ce vizează abordarea relațională cu pacientul sau cu aparținătorii acestuia să se realizeze la cele mai înalte standarde și pe baza unor criterii psihologice inovative și bine definite. Ghidul va fi distribuit în spitale și alte unități medicale.
“Comunicarea este importantă în domeniul medical, în condițiile în care pacienții sunt vulnerabili din punct de vedere emoțional. În acest proces de acomodare a pacienților cu mediul de spital este esențială o bună comunicare, deoarece contribuie la creșterea siguranței îngrijirilor medicale. Ghidul reprezintă nu doar pentru universitatea noastră, ci pentru întreaga medicină românească, un salt enorm în descrierea și mai ales aprofundarea comunicării medicale, cele șase mari capitole ale prezentei lucrări fiind înscrise într-un exercițiu imperios cursanților mai ales prin testele de evaluare aferente fiecărui capitol, fapt ce ne determină să propunem atât Alianței Universitare G6-UMF, cât și Ministerului Sănătății, să lărgim aria de implementare a ghidului în întregul sistem sanitar românesc. Din toamna acestui an, pentru anul IV va fi un curs opțional de comunicare în cazuri speciale, în contexte clinice dificile. În perioada următoare o să pregătim și un curs obligatoriu, cel mai probabil din 2024”, a afirmat prof. dr. Viorel Jinga, rector UMFCD .
Ghidul de comunicare medicală şi-a propus realizarea unui parcurs în conţinutul teoretic şi practic al comunicării, cu focus asupra comunicării în context medical. Analiza fenomenului comunicaţional s-a desfăşurat pe câteva paliere distincte, urmărindu-se ghidarea cititorului în înţelegerea lor mai nuanţată şi sensibilizarea acestuia în direcţia însuşirii lor.
Aceste elemente includ:
– descrierea caracteristicilor comunicării, în context general;
– analiza specificului comunicării în context medical;
– particularităţile comunicării în contexte clinice dificile;
– provocări ale comunicării cu anturajul pacientului;
– descrierea unor indicatori ai unei comunicări clinice eficiente, respectiv ineficiente;
– inventarierea posibilităţilor (individuale şi organizaţionale) de creştere şi menţinere a abilităţilor de comunicare clinică.
Fiecare dintre aceste capitole conţine elemente de ordin teoretic, dar şi sfaturi şi recomandări cu caracter practic, precum şi un test final de autoevaluare a cunoştinţelor.
„Ghidul poate aduce o contribuţie concretă la ameliorarea climatului de muncă actual din Medicină, precum şi să faciliteze activarea unor mecanisme de natură interioară şi instituţională, capabile de a restaura comunicării medicale sensul său originar, profund generos şi profund uman”, a afirmat și conf. dr. Ovidiu Popa Velea, șef al disciplinei Psihologie Medicală, Facultatea de Medicină, UMF Carol Davila, coordonatorul ghidului de comunicare.
Lucrarea poate veni în sprijinul unui public mai larg, care include, pe lângă medici, şi asistentele medicale, studenţii la Medicină, şi alţi specialişti afiliaţi, într-un fel sau altul, Medicinei, spre exemplu psihologi clinicieni, organizaţii non-guvernamentale cu domeniu de preocupare sănătatea, presa medicală, investitori în sănătate, decidenţi în domeniul politicilor de sănătate şi / sau educaţionale.