The Institute și Cartierul Creativ, alături de Banca Transilvania, în parteneriat cu Primăria Sectorului 1, Primăria Municipiului București, prin ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București, dezvoltă începând cu luna iunie un program de expoziții, workshopuri și târguri ca parte dintr-un demers de revitalizare a zonei Amzei prin intermediul economiei creative locale. Acesta își propune să susțină antreprenoriatul creativ local, să genereze procese de co-creare și să faciliteze dialogurile interdisciplinare, generând totodată o nouă destinație culturală în inima orașului.
Demersul face parte din strategia de microzonare a Cartierului Creativ, care și-a propus identificarea și comunicarea a 5 zone de dezvoltare strategică ale Cartierului Creativ, respectiv: zona 1 – Amzei, zona 2 – Piața Revoluției (Calea Victoriei- Bd. Elisabeta), zona 3 – Sala Palatului (Str. Brezoianu- Bd Elisabeta), zona 4 – Grivița (Str. Știrbei Vodă- Berthelot- Luterană), zona 5 – Buzești (Berzei- Berthelot). Mai multe despre această grupare a zonelor cartierului puteți găsi în harta cartierului. Procesul de microzonare presupune o analiză a țesuturilor urbane, dar mai ales o mai atentă comunicare a organizațiilor și entităților creative din rețeaua Cartierului Creativ, din dorința de a genera alături de acestea spații de dialog și de a facilita procese de co-creare și proiecte interdisciplinare.
AMZEI este un prim demers strategic de revitalizare urbană prin intermediul economiei creative locale, inițiat de către Cartierul Creativ și The Institute, în parteneriat cu Primăria Sectorului 1, Consiliul Local al Primăriei Sectorului 1, Primăria Municipiului București, prin ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București și Banca Transilvania, ce are ca obiectiv generarea unei destinații culturale în inima orașului, dar și analizarea și pilotarea unor scenarii posibile de regenerare a Pieței Amzei. Prin crearea unei noi destinații culturale în inima orașului, demersul AMZEI creează un spațiu de dialog și de socializare interdisciplinară, care abordează teme legate de dezvoltarea urbană strategică, prin scenarii de revitalizare a spațiilor subutilizate și pilotează o parte dintre acestea în zona Amzei.
„Prin demersul pe care îl propunem pentru Amzei, sperăm să demonstrăm cum comunitățile creativ culturale locale pot contribui în mod direct la revitalizarea unor clădiri sau zone ale orașului și să generăm astfel un important și atât de necesar exemplu de bune practici pentru un dialog interdisciplinar și pentru procese de co-creare creativă”, a declarat Andrei Borțun- CEO The Institute.
Programul astfel dezvoltat de către The Institute prin Cartierul Creativ se desfășoară printr-o serie de expoziții, de conferințe și ateliere aplicate, completate de contexte culturale și de cross fertilizare creativă, menite să îmbogățească ecosistemul cultural creativ al orașului și să crească efervescența zonei.
“Implicarea în comunitate a fost întotdeauna în core-ul strategiei BT, alături de atenția la nevoile antreprenorilor. Parteneriatul cu The Institute, întărește implicarea noastră în comunitatea creativă, Piața Amzei fiind cel mai recent proiect de revitalizare urbană a unui spațiu atât de versatil din centrul Bucureștiului. Programele și acțiunile ce urmează să populeze Piața Amzei sunt menite să redea bucureștenilor unul dintre cele mai emblematice spații de utilitate publică din oraș, fiind în același timp o platformă în care industriile creative sunt invitate să contribuie și să se implice activ”, a declarat Sergiu Mircea, Director Executiv Marketing și Comunicare Banca Transilvania.
AMZEI se traduce într-un program de evenimente creativ culturale și de pilotări de activări și funcțiuni, ce urmează să aibă loc începând cu luna iunie 2023 în mai multe dintre spațiile din zona Amzei și este compus din mai multe formate:
AMZEI ON DISPLAY, un program de expoziții dezvoltate în jurul unor concepte curatoriale pe teme legate de oraș, cu focus pe comunitățile creative ale acestuia, dar și pe practici colaborative și interdisciplinare, expoziții ale căror concepte variază între preocupări din sfera ecosistemelor urbane sau a memoriei subiective și afective asupra orașului, la teme legate de revitalizarea spațiilor de utilitate publică. Acestea vor fi completate de concepte expoziționale dezvoltate pe parcursul anului de către parteneri culturali locali sau din comunitatea Cartierului Creativ.
AMZEI Market Makers o serie de târguri pop-up de week-end care își propune să aducă împreună producători agro-alimentari, florari și diverși antreprenori creativi locali, a căror oferta variază de la carte, design contemporan local, muzică, accesorii sau specialități gastronomice. Formatul își propune să anime zona și să dezvolte pretextele necesare conexiunilor și dialogurilor interdisciplinare, amplificând și revitalizând ADN-ul comercial, gastronomic și agroalimentar al Pieței și testând totodată posibilitățile utilizărilor adaptive și mixte ale spațiilor din zona Amzei pe viitor.
AMZEI Urban Living Lab. Tot demersul Amzei se axează pe trei direcții strategice de cercetare aplicată, respectiv: revitalizarea spațiilor subutilizate (de utilitate publică) prin procese de co-creare și co-guvernare, rolul ecosistemului economiei creative locale în aceste procese, precum și pe interdisciplinaritate și rolul și importanța pe care piețele, lanțurile de distribuție de mâncare, mediul natural și comunitățile civice îl au în dezvoltarea urbană sustenabilă. Acestea vor fi integrate și urmărite în toate activitățile de pe parcursul anului, menționate mai sus, prin intermediul unei metodologii de cercetare aplicată dezvoltată alături de BAZA.Deschidem Orașul. Concret, procesul presupune o serie de mese rotunde și întâlniri informale cu specialiști în dezvoltare și regenerare urbană, sociologi și arhitecți, a căror expertiză poate contribui direct la creșterea calității spațiului de utilitate publică din oraș și vor compune primul Urban Living Lab pe tema revitalizării spațiilor subutilizate prin intermediul economiei creative, cu focus pe Piața Amzei.
Weekendul de lansare AMZEI 23-24 iunie
Primul sezon Amzei este marcat de lansarea a două concepte expoziționale originale, ce urmăresc istoria zonei și a orașului, prin intermediul unor instalații interactive și de consultare publică, precum și a unor compoziții site specific: Amzei Atunci și Acum și Amzei (Re)Aranajată. De la bob la farfurie. Expozițiile reprezintă un prim demers pentru contextualizarea discursului despre potențialul pe care zona îl are pentru oraș. În cadrul acestor expoziții laborator, vizitatorii completează conținutul prin propriul aport, prin exprimarea opiniilor legate de maniera în care zona poate deveni mai vie, și își creează astfel propriile compoziții artistice cu elemente specifice pieței.
Amzei Atunci și Acum
Expoziția, dezvoltată de Cartierul Creativ, în parteneriat cu BAZA.Deschidem Orașul prezintă cele mai importante etape istorice ale Pieței Amzei și ale țesutului urban de aici, investigând maniera în care aceasta a evoluat, în paralel cu prezentarea unor istorii subiective și afective pe care rezidenții și antreprenorii de aici le au cu zona și încearcă să demareze totodată un proces de implicare și consultare publică despre potențialul zonei.
Amzei (Re)Aranjată. De la Bob la Farfurie
#AranjatedeLiana
Pe lângă expoziția dezvoltată în spațiul Amzei Creative Corner, vizitatorii vor admira și o expoziție instalație realizată în colaborare cu Liana Popa, parte din demersul #AranajatedeLiana, ce își propune o descompunere și o (re)aranjare creativă a elementelor specifice pieței (de atunci și de acum), printr-o serie de planșe și compoziții de mari dimensiuni, inspirate din elemente descoperite în Piața Amzei. Aceasta va avea și o componentă interactivă, prin care vizitatorii își vor crea propriile compoziții originale, tot în Piața Amzei.
Prima ediție de AMZEI Market Makers va avea loc în data de 24 iunie și va propune o selecție de antreprenori locali și artiști, ce completează oferta deja existentă în cadrul Pieței agro-alimentare.
Amzei face parte din inițiativele și demersurile semnate de Cartierului Creativ, un proiect de poziționare și de regenerare urbană, un ecosistem creativ în centrul Bucureștiului, o inițiativă The Institute, care își propune valorificarea și potențarea industriilor creative și a organizațiilor și proiectelor culturale din această zonă, din dorința de a contribui la creșterea calității vieții și din speranța că poate contribui la schimbarea narațiunii Bucureștiului, prin expunerea, promovarea și dezvoltarea scenei și a efervescenței creative locale.
Mai multe detalii despre proiectele Cartierului Creativ puteți găsi pe website, pagina de Facebook, Instagram sau pe pagina emisiunii.
***
AMZEI este un demers al Cartierului Creativ, un proiect The Institute
Prezentat de: Banca Transilvania
Susținut de: Primăria Sectorului 1
Partener strategic: Primăria Municipiului București, prin ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București
Dezvoltat împreună cu BAZA. Deschidem Orașul
Parteneri media strategici: PRO TV, Rock FM, Hotnews, Euromedia, YOOH
Parteneri media: Radio România Cultural, Igloo, Revista Zeppelin, B365, Feeder, IQads, Zile și Nopți, Lovedeco
Partener monitorizare: MediaTrust
Despre The Institute
The Institute promovează industriile creative din România, urmărind să contribuie la modernizarea României. The Institute inițiază și organizează evenimente de peste 25 de ani și a construit o comunitate ce reunește antreprenori, profesioniști și publicul industriilor creative din România. Prin tot ceea ce face, contribuie la construirea unei infrastructuri puternice pentru dezvoltarea antreprenoriatului creativ în țară, crește și diversifică audiența atelierelor, designerilor, micilor afaceri, agențiilor și manufacturilor, promovează antreprenorii și profesioniștii creativi pe plan național și internațional. Este fondator al proiectelor Romanian Design Week, DIPLOMA Show, Gala Societății Civile, Internetics și inițiator al programelor ASAP România, Cartierul Creativ și Combinat.