Alexandra Zastavnetchi (senior associate Filip & Company), Alina Savastre (associate Filip & Company)
Serviciile private și serviciile voluntare pen–
tru situații de urgență sunt structuri speciali–
zate, separate față de structura profesionis–
tă organizată în cadrul Inspectoratului Gene–
ral pentru Situații de Urgență („ISU”), consti–
tuite în scopul apărării vieții, bunurilor publi–
ce și/sau private împotriva incendiilor și a al–
tor calamități. Modul de constituire și orga–
nizare a serviciilor private și a celor voluntare
este reglementat în Legea nr. 307/2006 pri–
vind apărarea împotriva incendiilor, precum
și, în mod specific, în Ordinul 75/2019 al Minis–
terului Afacerilor Interne pentru aprobarea
Criteriilor de performanță privind constitui–
rea, încadrarea și dotarea serviciilor volunta–
re și a serviciilor private pentru situații de ur–
gență („Criteriile de Performanță”).
Serviciile private și cele voluntare se con–
stituie și își desfășoară activitatea în cadrul
unor structuri diferite. Astfel, serviciile vo–
luntare se află în subordinea consiliilor loca–
le și se constituie în comune, orașe și muni–
cipii și sunt finanțate din bugetul local. Ser–
viciile private pentru situații de urgență, de–
numite în vorbirea curentă și servicii priva–
te de pompieri, pot fi (i) servicii proprii, or–
ganizate în cadrul operatorilor economici și
instituțiilor sau (ii) societăți prestatoare de
servicii, astfel cum vom detalia mai jos.
Modalitatea de autorizare
Deși organizate separat față de serviciul ISU,
serviciile private nu funcționează chiar în mod
independent de ISU, astfel că înființarea sau
desființarea unui astfel de serviciu privat se re–
alizează doar cu avizul inspectoratului în a că–
rui zonă de competență se află sediul instituți–
ei/ sediul social al operatorului economic.
Astfel, în cazul în care serviciul privat pentru
situații de urgență este organizat în mod in–
tern în cadrul operatorului economic sau al
instituției, înființarea serviciului se va putea
face doar după întocmirea documentației
necesare și obținerea avizului inspectoratu–
lui competent pentru situații de urgență.
În situația în care serviciul privat de pompieri
este asigurat printr-o societate prestatoare de
servicii, conform Criteriilor de Performanță,
operatorul economic sau instituția, după caz,
trebuie doar să încheie un contract cu societa–
tea respectivă, aceasta din urmă având obliga–
ția obținerii avizului de înființare.
Tipurile de servicii private pentru
situații de urgență
În funcție de modalitatea de organizare de
mai sus, respectiv ca serviciu propriu sau ca
societate prestatoare, serviciile private sunt
de trei tipuri, respectiv:
a) servicii tip P1 – organizate ca servicii pro–
prii, la nivelul operatorilor economici și
instituțiilor;
b) servicii tip P2 – organizate ca servicii proprii
la nivelul operatorilor economici supuși legis–
lației privind controlul accidentelor majore în
care sunt implicate substanțe periculoase; și
c) servicii tip P3 – organizate ca servicii
proprii, la nivelul operatorilor economici
și instituțiilor care desfășoară activități cu
risc de incendiu sau ca societăți presta –
toare de servicii.
Menționăm că în funcție de tipul lor, servi–
ciile private au în componență echipe speci–
alizate și dotări tehnice diferite, inclusiv au–
tospeciale necesare prevăzute în mod ex–
pres de Criteriile de Performanță. De ase–
menea, serviciile private constituite ca soci–
etăți prestatoare de servicii sunt obligato–
riu de tip P3.
Obligativitatea înființării unui
serviciu privat
În funcție de situația concretă privind acti–
vitatea desfășurată și spațiul pe care îl ocu–
pă operatorul economic sau instituția, după
caz, Criteriile de Performanță prevăd condi–
țiile în care constituirea unui serviciu privat
pentru situații de urgență este obligatorie.
Constituirea serviciului privat tip P1 este obli–
gatorie pentru operatorii economici şi insti–
tuțiile care au în administrare, în acelaşi sec–
tor de competență, clădiri/ spații amenajate
în clădiri/ ansamblu de clădiri şi spații anexe
pentru (cu titlu de exemplu):
a) activități sportive și spectacole cu capaci–
tatea mai mare de 600 de persoane;
b) comerț și/sau alimentație publică, cu su–
prafața desfășurată peste 3.500 mp;
c) turism, având un număr mai mare de 200
de locuri de cazare;
d) producție și/sau depozitare, cu suprafa–
ța desfășurată între 10.000 și 50.000 mp, cu
risc mare și/sau foarte mare de incendiu.
Constituirea serviciului privat tip P2 este obli–
gatorie pentru operatorul economic care
are în administrare în acelaşi sector de com–
petență construcții pentru producție și/
sau depozitare cu risc mare și/sau foarte
mare de incendiu, cu utilajele și instalațiile
Alexandra Zastavnetchi
(senior associate Filip & Company)
Alina Savastre
(associate Filip & Company)
57Legea
tehnologice aferente, și este supus legisla–
ției privind controlul accidentelor majore în
care sunt implicate substanțe periculoase.
Constituirea serviciului privat tip P3 este
obligatorie pentru operatorul economic
care are în administrare în acelaşi sector de
competență:
a) construcții pentru producție și/sau depo–
zitare, identificate cu risc mare și/sau foarte
mare de incendiu, pe o suprafață desfășura–
tă însumată mai mare de 50.000 mp;
b) utilaje și instalații tehnologice identificate
cu risc mare și/sau foarte mare de incendiu,
pe o suprafață desfășurată însumată mai
mare de 50.000 mp;
c) tipul de construcții, utilaje și instalații spe–
cificate la literele a) și b) de mai sus, identi–
ficate cu risc mare și/sau foarte mare de in–
cendiu, dacă suma suprafețelor desfășurate
este mai mare de 50.000 mp.
Aspecte practice privind sectorul
de competență
Astfel cum am detaliat mai sus, determina–
rea obligativității constituirii unui serviciu
privat se realizează în funcție de mai mul–
ți factori, printre care și înțelegerea noțiunii
de sector de competență.
Conform Criteriilor de Performanță, în situ–
ația în care operatorii economici / institu–
țiile au în administrare, în acelaşi sector de
competență, clădiri / spații amenajate în clă–
diri/ ansamblu de clădiri și spații anexe pen–
tru comerț și/sau alimentație publică, cu su–
prafața desfășurată mai mare de 3.500 mp,
aceștia au obligația de a constitui și asigu–
ra serviciul privat de tip P1. Deși ipoteza pre–
zentată pare clară, Criteriile de Performan–
ță nu detaliază situația particulară genera–
tă de astfel de clădiri / ansambluri de clă–
diri administrate de operatori economici di–
feriți, dar care beneficiază de infrastructură
și facilități comune (e.g. centrele sau zone–
le comerciale).
Astfel, remarcăm faptul că pe baza Criterii–
lor de Performanță poate fi dificil să deter–
minăm care este partea responsabilă pentru
constituirea serviciului privat pentru situații
de urgență în situațiile în care:
a) în cadrul aceleiași clădiri / ansamblu de
clădiri își desfășoară activitatea mai mul–
ți operatori economici, în spații care în mod
individual nu depășesc suprafața de 3.500
mp, însă clădirea / ansamblul de clădiri de–
pășește această suprafață; sau
b) atât clădirea / ansamblul de clădiri, cât
și unul sau mai multe dintre spațiile închi –
riate, în mod individual, depășesc suprafa –
ța de 3.500 mp.
Deși potrivit Criteriilor de Performanță,
sectorul de competență reprezintă supra–
fața desfăşurată a construcțiilor/ clădirilor
sau a ansamblului de clădiri, precum şi spații–
le amenajate din acestea, dintr-un singur am–
plasament, inclusiv terenul aferent acestora,
precum şi suprafața aferentă utilajelor şi in–
stalațiilor tehnologice, administrate de ope–
ratorul economic/ instituția care are obligația
constituirii serviciului pentru amplasamentul
respectiv, această definiție nu este suficien–
tă pentru identificarea unui răspuns cu privi–
re la situațiile exemplificate mai sus.
Suplimentar, menționăm faptul că potri–
vit Criteriilor de Performanță, în cadrul unui
sector de competență nu pot funcționa si–
multan mai multe servicii private. Astfel, în
cazul clădirilor cu spații de închiriat, care de–
pășesc suprafața desfășurată de 3.500 mp,
operatorul economic, proprietar al clădirii,
ar putea fi obligat să constituie un singur
serviciu privat care să cuprindă toate spa–
țiile. Într-o altă interpretare, pentru fieca–
re spațiu închiriat care depășește suprafața
de 3.500 mp, ar exista și opțiunea asigură–
rii unui serviciu privat propriu, contractat cu
aceeași societate prestatoare de servicii.
Având în vedere situațiile diverse care pot
apărea în practică și care nu sunt acoperi–
te de o reglementare expresă în cadrul Cri–
teriilor de Performanță, recomandăm soli–
citarea unei opinii din partea inspectoratu–
lui pentru situații de urgență competent te–
ritorial, cu descrierea situației particulare
de fapt, pentru a vă asigura cu privire la res–
pectarea obligațiilor legale privind constitu–
irea serviciilor private pentru situații de ur–
gentă în cadrul spațiului de desfășurare a
activității. n
n Constituirea serviciului privat tip P1 este obligatorie pentru operatorii economici şi institu–
țiile care au în administrare, în acelaşi sector de competenţă, clădiri/ spaţii amenajate în clădiri/
ansamblu de clădiri şi spații anexe pentru (cu titlu de exemplu):
c) activităţi sportive şi spectacole cu capacitatea mai mare de 600 de persoane;
d) comerţ şi/sau alimentaţie publică, cu suprafaţa desfăşurată peste 3.500 mp;
e) turism, având un număr mai mare de 200 de locuri de cazare;
f) producție şi/sau depozitare, cu suprafaţa desfăşurată între 10.000 şi 50.000 mp, cu risc m