Alexandra Zastavnetchi (senior associate Filip & Company), Alina Savastre (associate Filip & Company)

Serviciile private și serviciile voluntare pen

tru situații de urgență sunt structuri speciali

zate, separate față de structura profesionis

tă organizată în cadrul Inspectoratului Gene

ral pentru Situații de Urgență („ISU”), consti

tuite în scopul apărării vieții, bunurilor publi

ce și/sau private împotriva incendiilor și a al

tor calamități. Modul de constituire și orga

nizare a serviciilor private și a celor voluntare

este reglementat în Legea nr. 307/2006 pri

vind apărarea împotriva incendiilor, precum

și, în mod specific, în Ordinul 75/2019 al Minis

terului Afacerilor Interne pentru aprobarea

Criteriilor de performanță privind constitui

rea, încadrarea și dotarea serviciilor volunta

re și a serviciilor private pentru situații de ur

gență („Criteriile de Performanță”).

Serviciile private și cele voluntare se con

stituie și își desfășoară activitatea în cadrul

unor structuri diferite. Astfel, serviciile vo

luntare se află în subordinea consiliilor loca

le și se constituie în comune, orașe și muni

cipii și sunt finanțate din bugetul local. Ser

viciile private pentru situații de urgență, de

numite în vorbirea curentă și servicii priva

te de pompieri, pot fi (i) servicii proprii, or

ganizate în cadrul operatorilor economici și

instituțiilor sau (ii) societăți prestatoare de

servicii, astfel cum vom detalia mai jos.

Modalitatea de autorizare

Deși organizate separat față de serviciul ISU,

serviciile private nu funcționează chiar în mod

independent de ISU, astfel că înființarea sau

desființarea unui astfel de serviciu privat se re

alizează doar cu avizul inspectoratului în a că

rui zonă de competență se află sediul instituți

ei/ sediul social al operatorului economic.

Astfel, în cazul în care serviciul privat pentru

situații de urgență este organizat în mod in

tern în cadrul operatorului economic sau al

instituției, înființarea serviciului se va putea

face doar după întocmirea documentației

necesare și obținerea avizului inspectoratu

lui competent pentru situații de urgență.

În situația în care serviciul privat de pompieri

este asigurat printr-o societate prestatoare de

servicii, conform Criteriilor de Performanță,

operatorul economic sau instituția, după caz,

trebuie doar să încheie un contract cu societa

tea respectivă, aceasta din urmă având obliga

ția obținerii avizului de înființare.

Tipurile de servicii private pentru

situații de urgență

În funcție de modalitatea de organizare de

mai sus, respectiv ca serviciu propriu sau ca

societate prestatoare, serviciile private sunt

de trei tipuri, respectiv:

a) servicii tip P1 – organizate ca servicii pro

prii, la nivelul operatorilor economici și

instituțiilor;

b) servicii tip P2 – organizate ca servicii proprii

la nivelul operatorilor economici supuși legis

lației privind controlul accidentelor majore în

care sunt implicate substanțe periculoase; și

c) servicii tip P3 – organizate ca servicii

proprii, la nivelul operatorilor economici

și instituțiilor care desfășoară activități cu

risc de incendiu sau ca societăți presta

toare de servicii.

Menționăm că în funcție de tipul lor, servi

ciile private au în componență echipe speci

alizate și dotări tehnice diferite, inclusiv au

tospeciale necesare prevăzute în mod ex

pres de Criteriile de Performanță. De ase

menea, serviciile private constituite ca soci

etăți prestatoare de servicii sunt obligato

riu de tip P3.

Obligativitatea înființării unui

serviciu privat

În funcție de situația concretă privind acti

vitatea desfășurată și spațiul pe care îl ocu

pă operatorul economic sau instituția, după

caz, Criteriile de Performanță prevăd condi

țiile în care constituirea unui serviciu privat

pentru situații de urgență este obligatorie.

Constituirea serviciului privat tip P1 este obli

gatorie pentru operatorii economici şi insti

tuțiile care au în administrare, în acelaşi sec

tor de competență, clădiri/ spații amenajate

în clădiri/ ansamblu de clădiri şi spații anexe

pentru
(cu titlu de exemplu):
a) activități sportive și spectacole cu capaci

tatea mai mare de 600 de persoane;

b) comerț și/sau alimentație publică, cu su

prafața desfășurată peste 3.500 mp;

c) turism, având un număr mai mare de 200

de locuri de cazare;

d) producție și/sau depozitare, cu suprafa

ț
a desfășurată între 10.000 și 50.000 mp, cu

risc mare și/sau foarte mare de incendiu.

Constituirea serviciului privat tip P2 este obli

gatorie pentru operatorul economic care

are în administrare în acelaşi sector de com

petență construcții pentru
producție și/
sau depozitare cu risc mare și/sau foarte

mare de incendiu, cu utilajele și instalațiile

Alexandra Zastavnetchi

(senior associate Filip & Company)

Alina Savastre

(associate Filip & Company)

57Legea
tehnologice aferente, și este supus legisla

ției privind controlul accidentelor majore în

care sunt implicate substanțe periculoase.

Constituirea serviciului privat tip P3 este

obligatorie pentru operatorul economic

care are în administrare în acelaşi sector de

competență:

a) construcții pentru producție și/sau depo

zitare, identificate cu risc mare și/sau foarte

mare de incendiu, pe o suprafață desfășura

tă însumată mai mare de 50.000 mp;

b) utilaje și instalații tehnologice identificate

cu risc mare și/sau foarte mare de incendiu,

pe o suprafață desfășurată însumată mai

mare de 50.000 mp;

c) tipul de construcții, utilaje și instalații spe

cificate la literele a) și b) de mai sus, identi

ficate cu risc mare și/sau foarte mare de in

cendiu, dacă suma suprafețelor desfășurate

este mai mare de 50.000 mp.

Aspecte practice privind sectorul

de competență

Astfel cum am detaliat mai sus, determina

rea obligativității constituirii unui serviciu

privat se realizează în funcție de mai mul

ți factori, printre care și înțelegerea noțiunii

de
sector de competență.
Conform Criteriilor de Performanță, în situ

ația în care operatorii economici / institu

țiile au în administrare,
în acelaşi sector de
competență
, clădiri / spații amenajate în clă
diri/ ansamblu de clădiri și spații anexe pen

tru comerț și/sau alimentație publică, cu su

prafața desfășurată mai mare de 3.500 mp,

aceștia au obligația de a constitui și asigu

ra serviciul privat de tip P1. Deși ipoteza pre

zentată pare clară, Criteriile de Performan

ță nu detaliază situația particulară genera

tă de astfel de clădiri / ansambluri de clă

diri administrate de operatori economici di

feriți, dar care beneficiază de infrastructură

și facilități comune (e.g. centrele sau zone

le comerciale).

Astfel, remarcăm faptul că pe baza Criterii

lor de Performanță poate fi dificil să deter

minăm care este partea responsabilă pentru

constituirea serviciului privat pentru situații

de urgență în situațiile în care:

a) în cadrul aceleiași clădiri / ansamblu de

clădiri își desfășoară activitatea mai mul

ți operatori economici, în spații care în mod

individual nu depășesc suprafața de 3.500

mp, însă clădirea / ansamblul de clădiri de

pășește această suprafață; sau

b) atât clădirea / ansamblul de clădiri, cât

și unul sau mai multe dintre spațiile închi

riate, în mod individual, depășesc suprafa

ța de 3.500 mp.

Deși potrivit Criteriilor de Performanță,

sectorul de competență reprezintă
supra
fața desfăşurată a construcțiilor/ clădirilor

sau a ansamblului de clădiri, precum şi spații

le amenajate din acestea, dintr-un singur am

plasament, inclusiv terenul aferent acestora,

precum şi suprafața aferentă utilajelor şi in

stalațiilor tehnologice, administrate de ope

ratorul economic/ instituția care are obligația

constituirii serviciului pentru amplasamentul

respectiv,
această definiție nu este suficien
tă pentru identificarea unui răspuns cu privi

re la situațiile exemplificate mai sus.

Suplimentar, menționăm faptul că potri

vit Criteriilor de Performanță, în cadrul unui

sector de competență nu pot funcționa si

multan mai multe servicii private. Astfel, în

cazul clădirilor cu spații de închiriat, care de

pășesc suprafața desfășurată de 3.500 mp,

operatorul economic, proprietar al clădirii,

ar putea fi obligat să constituie un singur

serviciu privat care să cuprindă toate spa

țiile. Într-o altă interpretare, pentru fieca

re spațiu închiriat care depășește suprafața

de 3.500 mp, ar exista și opțiunea asigură

rii unui serviciu privat propriu, contractat cu

aceeași societate prestatoare de servicii.

Având în vedere situațiile diverse care pot

apărea în practică și care nu sunt acoperi

te de o reglementare expresă în cadrul Cri

teriilor de Performanță, recomandăm soli

citarea unei opinii din partea inspectoratu

lui pentru situații de urgență competent te

ritorial, cu descrierea situației particulare

de fapt, pentru a vă asigura cu privire la res

pectarea obligațiilor legale privind constitu

irea serviciilor private pentru situații de ur

gentă în cadrul spațiului de desfășurare a

activității.
n
n
Constituirea serviciului privat tip P1 este obligatorie pentru operatorii economici şi institu
țiile care au în administrare, în acelaşi sector de competenţă, clădiri/ spaţii amenajate în clădiri/

ansamblu de clădiri şi spații anexe pentru (cu titlu de exemplu):

c) activităţi sportive şi spectacole cu capacitatea mai mare de 600 de persoane;

d) comerţ şi/sau alimentaţie publică, cu suprafaţa desfăşurată peste 3.500 mp;

e) turism, având un număr mai mare de 200 de locuri de cazare;

f) producție şi/sau depozitare, cu suprafaţa desfăşurată între 10.000 şi 50.000 mp, cu risc m

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here