- 33% dintre români obișnuiesc să consume cel mai des apă îmbuteliată plată, iar 12% apă îmbuteliată carbogazoasă
- 4 din 10 români consideră că pot bea apă direct de la chiuvetă fără să le fie afectată în vreun fel sănătatea
- Accesibilitatea prețului este cel mai important criteriu care influențează decizia de cumpărare a apei îmbuteliate, plate (56%) și carbogazoase (50%)
În prezent, 45% dintre români aleg să consume cel mai des apă îmbuteliată, comparativ cu 58% în 2021
Conform datelor studiului Reveal Marketing Reserch cei mai mulți dintre români continuă să consume cel mai des apă îmbuteliată, plată (33%) sau carbogazoasă (12%), 21% aleg să filtreze apa de la chiuvetă cu ajutorul unui filtru de robinet sau a unei căni filtrante, în timp ce 17% declară că preferă să bea apa de la chiuvetă fără să o filtreze.
Totuși, interesul de a consuma apă îmbuteliată, plată sau carbogazoasă, a înregistrat o scădere semnificativă în ultimii doi ani, ajungând de la 58% la 45% în prezent. O potențială motivație a acestei schimbări în comportamentul consumatorilor este reprezentată de scumpirile în lanț ale produselor (inclusiv a apei îmbuteliate), aspect ce îi determină pe români să caute activ alternative mai economice.
Îndreptându-ne atenția către evoluția părerilor despre apa de la chiuvetă, în continuare 1 din 2 români consideră că aceasta nu este complet potabilă dacă nu este filtrată.
Pe de altă parte, procentul celor care consideră că pot bea apă direct de la chiuvetă fără să le fie afectată în vreun fel sănătatea este în creștere de la 30% în 2021, la 38% în 2023. Această atitudine este împărtășită într-o măsură semnificativ mai mare de către persoanele mature de peste 56 de ani (51%).
Care sunt cantitățile preferate de români atunci când cumpără apă îmbuteliată?
Apa plată este nelipsită din dieta zilnică, iar consumatorii preferă să cumpere în cantități mai mari pentru a acoperi necesarul de consum. Astfel că, cei mai mulți dintre români obișnuiesc să cumpere cel mai des ambalaje de 2l (60%) sau 5l (56%), urmate de cele de 1l și 0.5l, ambele înregistrând scoruri de 36%. Generația Z (18-24 ani) manifestă un interes mult mai ridicat în a cumpăra cantități mai mici de 0,5l (57%) sau 1l (64%), aceasta fiind și categoria de vârstă care preferă în mai mare măsură să aibă o sticlă cu apă când sunt pe drum (88% vs. 67% total eșantion).
Dacă ne referim la categoria apă minerală carbogazoasă, ambalajele de 2l continuă să fie cele populare (65%), acestea fiind preferate într-o măsură semnificativ mai mare de persoanele cu vârste între 45-55 ani (74%). În topul preferințelor urmează sticlele de 1l (30%) și cele de 0.5l (28%).
Accesibilitatea prețului este cel mai important criteriu care influențează decizia de cumpărare a apei îmbuteliate, plate (56%) și carbogazoase (50%)
Dacă în urmă cu doi ani, principalul criteriu pe baza căruia cei mai mulți români alegeau apa îmbuteliată era calitatea percepută a produsului, în contextul actual, marcat de instabilitate economică, românii sunt mai degrabă interesați de prețuri accesibile din partea unor branduri cu care au avut experiențe anterioare pozitive.
Așadar, în cazul apei minerale plate cele mai importante criterii identificate sunt prețul accesibil (56%), mărimea ambalajului (37%), compoziția apei (31%) și experiența anterioară cu brandul (30%).
Dacă ne refirm la apa minerală carbogazoasă în top regăsim prețul accesibil (50%), urmat de experiența anterioară cu brandul (30%), calitatea produsului (29%) și mărimea ambalajului (27%). Pentru cei cu vârste cuprinse între 45–55 ani calitatea produsului este un factor semnificativ mai important comparativ cu total eșantion (37%).
Studiul a înregistrat și cele mai importante atribute când vine vorba de apa imbuteliată. Astfel că, atât în cazul apei minerale plate cât și celei carbogazoase cele mai importante atribute sunt deopotrivă: proveniența dintr-o sursă naturală/ izvor (47%, respectiv 50%), calitatea ridicată a produsului (42%, respectiv 46%) și accesibilitatea prețului (40%, respectiv 43%).
Cele mai des întâlnite momente de consum în ceea ce privește consumul de apă îmbuteliată plată sunt acasă (79%), pe drum (67%) sau la serviciu/școală (67%). Pe de altă parte, apa minerală carbogazoasă este consumată mai degrabă acasă (65%) sau la terase/ restaurante (61%).
***
Despre Reveal Marketing Research
Reveal Marketing Research este o companie de cercetare de piață full-service, specializată în marketing research, studii sociologice, customer insight, business strategy, market development. Cu o expertiză în peste 20 de industrii, Reveal Marketing Research crede că cercetarea de piață reprezintă baza deciziilor corecte și a poziționării brandurilor. Soluțiile calitative și cantitative ajută de 14 ani companii din România și Europa.
Metodologie: Studiul Reveal Marketing Research s-a desfăşurat online în perioada 15-21.03.2022 pe un eşantion reprezentantiv pentru universul persoanelor cu vârsta 18+, utilizatori de internet, din mediul urban și rural. Mărimea eșantionului a fost de 1005 respondenți, iar eroarea maximă de eșantionare este +/-3.1 % la un nivel de încredere de 95%.
*** Datele aparțin companiei de cercetare de piață Reveal Marketing Research și sunt utilizate pentru punerea în context a studiilor comerciale realizate în viitor pentru clienții companiei.