Comerțul este domeniul hiper-evoluției: noi platforme apar în mod regulat, creatorii care modelează obiceiurile consumatorilor apar și dispar aproape în fiecare lună, iar tehnologiile specifice publicității devin din ce în ce mai sofisticate. Întregul ecosistem este mai complex și, totodată, mai captivant ca niciodată, în timp ce industria se confruntă cu o serie de provocări. Potrivit lui Konrad Dorabialski, co-lider Publicis Le Pont, comerțul nu mai este o expertiză de tip siloz. Marile branduri trebuie să spargă silozurile, să implice mai multe resurse și să se concentreze pe viteza de lansare pe piață și pe eficiență dacă vor să rămână liderii jocului.
Hub-ul polonez al Publicis Le Pont a găzduit recent o discuție unică în industrie despre viitorul comerțului, la care au participat Konrad Dorabialski (Co-Lead, Publicis Le Pont), Andrew Pearl (VP Marketing, Insights, Profitero), Ali Amarsy (SVP, Global Product Strategy Lead, Publicis Commerce), Oliver Bradley (Digital Commerce Experience Design & Content Director, Unilever), Barbara Grabiwoda (Chief Strategy Officer, Publicis Le Pont) și Guy Keeling (VP, Global Digital Commerce, Barilla Group). Mai jos puteți vedea principalele concluzii despre cum văd specialiștii de top ai industriei următorii ani.
Cumpărăturile virtuale post-pandemie – și încetinirea preconizată
Covid-19 a provocat un vârf major, fără precedent, pentru întregul sector, dar pe măsură ce lucrurile revin la normal, unii dintre jucătorii importanți din domeniul e-commerce (ex: Shopify, Amazon) au raportat un declin al vânzărilor online. Conform lui Konrad Dorabialski, este doar o fază pe deplin așteptată. „După ce întregul trafic s-a mutat online, jucătorii de pe piață au fost nevoiți să își mărească resursele. Acum, când offline-ul s-a întors, o mică scădere a fost evidentă” – a adăugat el.
Diminuarea barierelor dintre online și offline
Toți participanții au fost de acord că experiența offline este aici pentru a rămâne, dar rolul vânzărilor fizice trebuie redefinit – ex: funcția de showroom trebuie să devină mult mai puternică decât este în prezent, iar offline-ul ar trebui să contribuie, de asemenea, la generarea de trafic online. „Va fi dificil, dacă offline-ul și online-ul vor fi poziționate ca fiind în competiție – această abordare de tip siloz trebuie să dispară„, a afirmat Barbara Grabiwoda.
Guy Keeling a afirmat: „Am văzut că e-commerce-ul are un potențial uriaș, însă offline-ul are o moștenire care nu poate fi ignorată – anul trecut la Barilla, 5% din vânzări au fost online. Desigur, poate fi văzută ca o mică parte, însă vânzările noastre online sunt unul dintre cele mai dinamice segmente ale companiei”.
„Așa cum a spus Arthur Sadoun recent, datorită datelor și tehnologiei, fiecare experiență de brand poate deveni o experiență comercială, și fiecare interacțiune are potențialul să conducă la comerț. În asta credem, adăugând că ar trebui, de asemenea, să reducem barierele dintre comerțul online și offline„, a afirmat Konrad Dorabialski.
Tehnologia este aici pentru a ajuta
Datorită datelor și tehnologiei, fiecare experiență de marketing este însoțită, în general, de o experiență comercială. „Online-ul nu mai este o soluție cu costuri mici, ci are cele mai sofisticate instrumente pentru a stimula vânzările, cum ar fi analiza predictivă, care ajută companiile să își înțeleagă clienții într-un mod foarte detaliat. În acest caz, este loc de îmbunătățiri considerabile, deoarece doar 14% dintre companii utilizează această tehnologie. Referitor la viitorul comerțului, vedem de asemenea un potențial imens în AI (inteligența artificială) – ex: crearea de consilieri personali de cumpărături care fac oferte instant – negociind și însumând ceea ce se dorește la un moment dat. Acesta este un alt exemplu excelent de motiv pentru care ar trebui redusă structura tip siloz între online și offline„, a spus Andrew Pearl.
O singură șansă pentru a fi de neratat
Prima experiență pentru branduri este pe telefonul mobil, proiectarea pentru ecrane necesită o gândire diferită, iar comerțul electronic a forțat această schimbare. “Trebuie să înțelegem: cumpărătorii experimentează mărcile pe un ecran, înainte de a le experimenta pe un raft fizic”, a spus Oliver Bradley, adăugând că „telefoanele mobile joacă un rol critic din cauza creșterii comerțului electronic, așa că, atunci când vă gândiți la proiectarea pentru ecran, vă rugăm să înțelegeți că oamenii derulează rapid și sunt mai puțin răbdători pe telefonul mobil. Timpul de atenție este în scădere; avem o singură șansă de a fi de neratat”.
Alegeți-vă cu înțelepciune platformele
Este un clișeu că în 2022 toată lumea și totul este pe social media: oamenii folosesc aproximativ patru rețele sociale fiecare, indiferent de segmentul de vârstă. Fiecare platformă satisface o nevoie specifică și generează un anumit obicei. „Proiectarea pentru comerțul social înseamnă proiectarea pentru relevanță. În baza observațiilor noastre curente, credem că, pe măsură ce oferta este mai imersivă, ne cufundăm mai mult în ea„, a spus Ali Amarsy.
2023 – predicții
Conform lui Konrad Dorabialski, climatul global va determina de asemenea performanța comerțului electronic. Cu toate acestea, co-liderul Publicis Le Pont preconizează o creștere constantă: „Suspectez o expansiune în continuare a cumpărăturilor online, dar mărcile trebuie să răspundă rolului tot mai exigent al acestei lumi. Doar acei jucători care se concentrează pe viteza de comercializare și pe eficiență, reacționează suficient de repede și folosesc o abordare bazată pe date vor rămâne în vârf„.
————-
Despre Publicis Le Pont
Publicis Le Pont este hub-ul Publicis Groupe pentru transformarea digitală cu viteză, eficiență și abordare orientată către consumator. Acesta conectează talentele și resursele de comerț, conținut și producție, date, tehnologie și creativitate din Ungaria, Polonia și Republica Cehă. După aproape 12 luni, drumul relativ nou al Publicis Le Pont a fost pavat cu succese, lucrând pentru unele dintre cele mai mari branduri din întreaga lume.