De multe ori, cande vine vorba despre evaluare spatiu comercial multi au dureri de cap. Aceasta deoarece parerea generala e ca e ceva greu, meticulos, care necesita atentie deosebita.
Evaluarea unui spatiu comercial nu este cu mult diferita de evaluarea unui teren sau a unui imobil. Diferentele constau in marimea suprafetei, in scopul utilizarii acesteia, dar si in scopul efectuarii evaluarii.
E bine de stiut ca rapoartele privind evaluarea spatiilor comerciale sunt intocmite la cererea clientilor, in scopul precizat de acestia, nefiind permisa folosirea de catre alte persoane fara acordul scris al clientului.
In majoritatea cazurilor, vanzarea sau inchirierea spatiului comercial reprezinta cele mai importante motive pentru care clientii se adreseaza expertilor evaluatori.
In raportul de evaluare al spatiului comercial, evaluatorul trebuie sa prezinte si metodologia aplicata, valoarea de piata, care reprezinta suma estimata pentru care proprietatea poate fi tranzactionata, dar si abordarea folosita.
Se pune accent pe moneda raportului si pe descrierea completa si corecta a proprietatii sau a spatiului comercial.
In practica economica a evalua un spatiu comercial presupune elaborarea lucrarii prin diferite metode, in functie de specificul spatiului comercial, metode care sa conduca in final la o valoare cat mai apropriata de valoarea de piata; aceasta valoare constituie baza de pornire la analiza ce are loc in cadrul unei banci pentru acordarea unui imprumut bancar, la emiterea unei scrisori de garantie sau la vanzare,etc.
O alternativa
Inainte insa de a porni la actiunea de evaluare a unui spatiu comercial trebuie sa constientizezi ca investitia in imobiliare reprezinta o alternativa sigura de plasare a economiilor.
Adica: daca la un moment dat ai o suma mai mare bani disponibila, nu ar strica sa o valorifici printr-o investiție intr-o proprietate comerciala. Proprietatile comerciale includ spatiile pentru magazine, cafenele, restaurante, birouri sau fabrici care sunt impartite in trei categorii: retail, spații pentru birouri și spații industriale.
Oricare dintre aceste tipuri de spații pot reprezenta o perspectivă de investiții atât pentru investitori individuali, fonduri de investiții sau companii care doresc un plus de susținere pentru dezvoltarea activității.
De asemenea inainte de a evalua un asemenea spatiu e necesar de stiut ca o proprietate comercială este mai vulnerabilă la turbulentele economice. Daca mediul economic nu prezinta conditii favorabile pentru dezvoltarea afacerilor, spatiul comercial poate ramane neocupat.
Adica nu e operational din perspectiva veniturilor generate. Astfel, proprietarul va trebui să intervina pentru a finanta intretinerea spatiului.
Cel mai bine ar fi sa te consulti cu un specialist, ori ca doresti sa evaluezi, ori ca doresti sa ai informatii cat de cat precise cu privire la versatila piata imobiliara.
Daca nu ai experienta in investitii imobiliare, sfatul unui specialist este esential. Piața spatiilor comerciale este foarte concurentiala, asa ca expertiza unui specialist e indispensabila pentru ca demersul pe care il vei avea in ceea ce priveste cat investesti sa genereze cele mai bune marje de profit.