Ministerul Finanțelor a publicat în transpență decizională proiectele privind reorganizarea ANAF, prin care se propune, în general:
– reorganizarea Direcției generale de administrare a marilor contribuabili ca direcție generală în cadrul ANAF, fără personalitate juridică;
– reorganizarea Direcției generale antifraudă fiscală, structură fără personalitate juridică, în cadrul ANAF, cu atribuții de prevenire, descoperire și combatere a actelor și faptelor de evaziune fiscală și fraudă fiscală;
În cadrul Direcției generale antifraudă fiscală se dorește înființarea de structuri teritoriale cu sediul la nivelul județelor, spre deosebire de actuala organizare care dispun că aceasta are în componență direcţii regionale antifraudă fiscală.
CNIPMMR susține necesitatea adoptării de măsuri pentru lupta împotriva evaziunii fiscale care aduce prejudicii antreprenorilor cinstiți și creează grave probleme de concurență neloială (potrivit sondajelor efectuate de CNIPMMR[1], antreprenorii menționează concurența neloială ca fiind una din principalele probleme ale pieței pe care acționează).
POZIȚIA CNIPMMR PRIVIND REORGANIZAREA ANAF
Având în vedere noua structură organizatorică a ANAF, CNIPMMR atrage atenția asupra următoarelor aspecte:
– reorganizarea periodică a Gărzii Financiare, Direcției Antifraudă, alte departamente nu au reprezentat exemple de bună practică, neexistând o statistică a „succesului” fiecarei instituții din cele reorganizate periodic sau a modului în care aceste modificări au ajutat concret la reducerea evaziunii de la o perioada la alta;
-controalele antifraudă trebuie să fie direcționate împotriva activităților economice nefiscalizate/nedeclarate și nu împotriva agenților economici care își desfășoară activitatea cu respectarea legilor, din dorință de a aduce venituri suplimentare la buget din amenzi;
– verificările trebuie efectuate cu prioritate asupra societăților înregistrate la registrul comerțului și care nu depun situațiile financiare anuale (raportat la numărul de 1.673.657 profesioniști activi, înregistrați la Registrul Comerțului, la 31.12.2023);
-este necesară creșterea capacității de analiză și identificare a domeniilor/societăților cu risc crescut de fraudă fiscală în cadrul ANAF, în condițiile în care există deficiențe de gestionare, de schimbări frecvente ale priorităților și de dificultăți în identificarea evazioniștilor;
CNIPMMR atrage atenția că reorganizarea ANAF nu este singura măsură necesară pentru combaterea și reducerea evaziunii fiscale, fiind necesare măsuri suplimentare pentru a încuraja conformarea voluntară și nu transformarea noțiunii de antreprenor în una sinonimă cu cea de evazionist.
CNIPMMR a susținut în mod constant că este esențial să fie încurajate inițiativele antreprenoriale, adoptarea de măsuri pentru realizarea de programe destinate IMM-urilor și lansarea unor proiecte ample de investiții care conduc la modernizarea României.
CNIPMMR solicită, ca în paralel cu reorganizarea instituțiilor de control, să fie adoptate măsuri care vin în ajutorul IMM-urilor:
– realizarea unor campanii de informare a antreprenorilor în legătură cu drepturile și obligațiile de natură fiscală;
– prorogare până la 31.12.2024 a termenului de neaplicare a sancțiunilor pentru neîncărcarea facturilor în termen pe e-factura și a termenului de neaplicare a sancțiunilor pentru înregistrarea facturilor neprimite prin e-factura;
– derularea unui dialog constant cu mediul de afaceri în privința schimbărilor legislative care au efect asupra activității acestuia, în special pentru întreprinderile mici și mijlocii, privind procedurile pe care acestea trebuie să le respecte pentru evitarea aplicării de sancțiuni;
– aplicarea Legii prevenirii nr. 270/2017 în privința contravențiilor de natură fiscală și actualizarea HG nr. 33/2018 privind stabilirea contravențiilor care intră sub incidența legii prevenirii în sensul includerii și a noilor obligații de raportare/conformare pentru care sunt prevăzute sancțiunii contravenționale.
[1] Impactul asupra antreprenorilor la o luna de la aplicarea noilor măsuri fiscale in 2024