Cel mai lung tunel imersat din lume va lega Danemarca și Germania, reducând timpul de călătorie între cele două țări atunci când va fi deschis în 2029.
Construcția tunelului Fehmarnbelt a început în 2020, după mai mult de un deceniu de planificare, iar în lunile care au trecut a fost finalizat un port temporar pe partea daneză. Acesta va găzdui o fabrică, unde se vor construi în curând cele 89 de secțiuni masive de beton care vor compune tunelul.
„Ne așteptăm ca prima linie de producție să fie gata la începutul anului viitor”, a declarat Henrik Vincentsen, CEO al Femern A/S, compania daneză de stat responsabilă de proiect. „Până la începutul anului 2024 trebuie să fim gata să scufundăm primul element de tunel”.
Tunelul, care va avea o lungime de 18 kilometri, este unul dintre cele mai mari proiecte de infrastructură din Europa, cu un buget de construcție de peste 7 miliarde de euro.
Acesta va fi construit peste Fehmarn Belt, o strâmtoare între insula germană Fehmarn și insula daneză Lolland, și este conceput ca o alternativă la actualul serviciu de feribot de la Rødby și Puttgarden, care transportă milioane de pasageri în fiecare an. Dacă în prezent traversarea durează 45 de minute cu feribotul, aceasta va dura doar șapte minute cu trenul și 10 minute cu mașina.
Tunelul, al cărui nume oficial este Fehmarnbelt Fixed Link, va fi, de asemenea, cel mai lung tunel rutier și feroviar combinat din lume. Acesta va cuprinde două autostrăzi cu două benzi duble – separate de un pasaj de serviciu – și două căi ferate electrificate.
„În prezent, dacă ați face o călătorie cu trenul de la Copenhaga la Hamburg, v-ar lua aproximativ patru ore și jumătate”, spune Jens Ole Kaslund, director tehnic la Femern A/S, compania daneză de stat responsabilă de proiect. „Când tunelul va fi finalizat, aceeași călătorie va dura două ore și jumătate.
„Astăzi, mulți oameni zboară între cele două orașe, dar în viitor va fi mai convenabil să ia trenul”, adaugă el. Aceeași călătorie cu mașina va fi cu aproximativ o oră mai rapidă decât în prezent, ținând cont de timpul economisit prin faptul că nu se va mai sta la coadă la feribot.
Pe lângă beneficiile pentru trenurile de pasageri și autoturisme, tunelul va avea un impact pozitiv asupra camioanelor și trenurilor de marfă, spune Kaslund, deoarece creează o rută terestră între Suedia și Europa Centrală care va fi cu 160 de kilometri mai scurtă decât în prezent.
Citește mai multe pe romanialibera.ro