În data de 03.02.2021 a fost publicat pe site-ul www.imm.gov.ro Proiectul de Hotărâre a Guvernului privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Economiei, Anteprenoriatului şi Turismului.
În noua organigramă sunt păstrate Direcția Generală de Turism precum și Departamentul de Comerț Exterior, dar sunt desființate Direcția Generală IMM și Mediul de Afaceri precum și Direcția Generală Investiții Străine.
De asemenea se propun înființarea unor noi direcții generale astfel;
- Direcția Generală Promovarea Economiei, structură care‚ ’’are rolul de promovare a economiei, inclusiv a turismului național, a exporturilor, a investițiilor străine’’.
- Direcția Generală Reglementare și Debirocratizare structură are rolul de consultare cu mediul de afaceri, sprijin în elaborare și implementarea măsurilor identificate pentru ușurarea poverii și scăderea costurilor birocratice cu care se confruntă mediul antreprenorial, ……În cadrul direcției se vor stabili structuri distincte cu atribuții în domeniile: politici comerciale, politici industriale și competitivitate, piața internă, mediul de afaceri.
- Direcția Generala Ajutor de Stat‚’’structură ce are rolul de a gestiona ajutorul de stat acordat prin schemele de ajutor de stat’’ în cadrul căreia se va înființa un ‚’compartiment cu atribuții privind: programe și ajutor de stat, în sens generic, un compartiment distinct care să deservească domeniul antreprenoriatului și să conducă la crearea/ implementarea programelor pentru IMM, o structură care să concentreze competențe și atribuții în materia evaluării și contractării ‚’’
Din titulatura noului minister înțelegem domeniile de activitate prioritare care se susțin prin înființarea acestuia și anume economia, turismul și antreprenoriatul.
Astfel ca în noua propunere de organizare se dorește ca în ceea ce privește promovarea să nu mai existe o separare a domeniilor de activitate, ajutoarele de stat să fie gestionate într-o singură direcție generală iar legislația în materie de reglementare și debirocratizare să fie stabilită în cadrul unei singure structuri.
În ceea ce privește activitatea antreprenorială aceasta ar fi astfel împărțită în cadrul acestor trei direcții generale.
Considerăm că exemplele de bună practică care funcționează în alte țări europene trebuie folosite și implementate conform legislației în vigoare, astfel încât domenii prioritare ca turismul, atragerea investițiilor străine, sau antreprenoriatul ar trebui organizate transversal coordonarea acestora fiind realizata de către o singură persoana deschisă către dialog și soluții.
Astfel că deși se păstrează Direcția Generală de Turism aceasta ‘’ va asigura îndeplinirea atribuțiilor ministerului privind reglementarea, autorizarea și controlul în domeniul specific de activitate’’ rolul de promovare a turismului fiind preluat de Direcția Generală Promovarea Economiei.
Programele și măsurile de promovare a turismului sunt diferite și specifice de cele care ar trebui să promoveze industria sau alte domenii ale economiei în general, turismul fiind un domeniu specific ce ar trebui sa funcționeze unitar și independent așa cum de altfel se întâmplă în Austria, Germania, Franța, Italia, Ungaria, unde există departamente pentru finanțarea turismului, există bănci ale turismului, departament pentru promovare a turismului
În ceea ce primește atragerea investițiilor acestea au nevoie de susținerea și forța unei direcții generale în directa coordonare a unui secretar de stat, astfel încât INVEST ROMANIA să-și crească activitatea și să nu existe riscul de a-și pierde identitatea.
Datorită importanței acestui domeniu multe țări europene funcționează unitar sub forma unor agenții de atragere a investițiilor străine coordonate de la nivel guvernamental, deciziile necesitând reacție rapidă și forța decizionala, România fiind în concurență directă cu Ungaria, Grecia, Austria sau Italia ( HIPA, ENTERPRISEGREECE , INVESTAUSTRIA, INVESTINITALY).
Mediul de afaceri are nevoie de unitate și sprijin în fiecare etapă a vieții antreprenoriale. Pentru a funcționa corect aceasta are nevoie de programe de înființare companii (stimulare și finanțare), de legislație care să-l îndrume și să-l protejeze în desfășurarea activității (reglementare, debirocratizare și prevenire), și nu în ultimul rând de internaționalizarea afacerii (masuri și programe de susținere exportului).
Toate aceste măsuri ar trebuie să funcționeze într-o organizare unitară ca un întreg sub coordonarea unei direcții generale.
Propunem ca:
– Direcția Generală de Turism să asigure toate atribuțiile în materie de turism și anume reglementare, programe de promovare precum și rețeaua de atașați din turism,
– Înființare Direcție Generală de Investiții Străine,
– Înființare Direcție Generală de Antreprenoriat care să asigure atribuțiile de reglementare, debirocratizare, Programe susținere IMM și Programe Promovare Export.