Epidemia provocată de coronavirus în China este un risc la adresa relansării creșterii economice globale, dacă împiedică revitalizarea economiei chineze, potrivit economistului Stefan Schneider de la cea mai mare bancă germană, Deutesche Bank.
Economistul german exprimă primul, explicit, temerea că, epidemia chineză ar putea funcționa ca un declanșator al recesiunii globale.„Coronavirus este un risc pentru relansarea globală, pe măsură ce afectează speranțele în revitalizarea economiei chineze. (…) „Ca urmare pare tot mai probabilă o recesiune tehnică în prima jumătate a anului”, spune Stefan Schneider, citat de Bloomberg.
Datele despre PIB-ul Germaniei pe T4 / 2019 vor fi anunțate vineri și, deși prognoza mediană este de o creștere de 0,1%, 30% dintre economiștii participanți la sondajul citat se așteaptă la recesiune.
Cum estimările Deutsche Bank spun că epidemia chineză va șterge circa 0,2% din PIB-ul german în primul trimestru, iar prognoza de creştere pentru acesta este tot de 0,2%, temerea pentru intrarea în recesiune thnică a Germaniei devin îndreptăţite.
Germania a mai fost anul trecut la un pas de recesiune tehnică, dar contracţia din T2 / 2019 a fost urmată de o revenire în trimestrul următor.
Recesiune tehnică este definită ca succesiune de două trimestre consecutive de scădere economică.
Contagiunea pe cale auto
Economia Germaniei este cea mai mare din Europa și de evoluţia acesteia depind multe dintre economiile continentului şi multe din lume, în mod special în industria auto.
„Pentru cele mai multe țări, Germania este cel mai important partener comercial. (…) Dacă aceasta începe să scadă, celelalte țări o vor simți”, spune Carsten Brzeski, economistul șef al ING Germania, citat de New York Times.
Germania este şi pentru România cel mai mare partener comercial şi nu numai.
Fabricile auto germane din China au rămas închise după anul nou chinezesc („lunar”), ca urmare a epidemiei și, în general, aceasta a determinat scăderea importurilor Chinei şi implicit diminuarea exporturilor companiilor germane către această ţară.
China oricum se afla pe o pantă descendentă a ritmului de creștere. China este o piață cheie pentru toți producătorii auto germani, unde numai Daimler a vândut aproape 700.000 de mașini Mercedes Benz, anul trecut, adică de peste două ori mai mult de cât în SUA
Deutsche Bank prezintă explicit riscul ca epidemia din China să ducă la recesiune globală