Cu toate criticile publice apărute în ultimele 48 de ore, președintele PSD Liviu Dragnea a anunțat că ordonanța de urgență de majorare a taxelor va fi adoptată în ședința de Guvern programată pentru astăzi, cu începere de la ora 18.30. “A fost nevoie de câteva reglaje în ceea ce privește formulările, prevederile rămân aceleași”, a spus Dragnea. Totuși, în apropiere de ora 12,00, adoptarea OUG nu apărea pe ordinea de zi a ședinței de astăzi!
Adoptarea în ședința de astăzi ar încălca Legea 52 din 2003, care la alineatul 4, al articolului 7, precizează că
(4) La publicarea anunțului, autoritatea administrației publice va stabili o perioadă de cel puțin 10 zile calendaristice pentru proiectele de acte normative prevăzute la alin. (2), pentru a primi în scris propuneri, sugestii sau opinii cu privire la proiectul de act normativ supus dezbaterii publice.
iar la alineatul 8, explică traseul proiectelor de acte normative:
(8) Proiectul de act normativ se transmite spre analiză și avizare autorităților publice interesate numai după definitivare, pe baza observațiilor și propunerilor formulate potrivit alin. (4).
Potrivit liderului PSD, această ordonanță va da posibilitatea economiei românești să se dezvolte, iar urgența adoptării măsurilor a fost argumentată astfel: “Să începem anul viitor cu măsuri bune pentru economia românească și pentru români”.
Articolul 115 din Constituție, explică la punctul 4 regimul ordonanțelor de urgență:
4) Guvernul poate adopta ordonanțe de urgență numai în situații extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată, având obligația de a motiva urgența în cuprinsul acestora.
În proiectul de OUG privind modificarea cadrului fiscal, publicat pe site-ul ministerului de Finanțe, sunt opt pagini de argumente invocate, cu referire la cele mai diverse chestiuni: evoluția dobânzilor ROBOR, legea salarizării, acordul privind sectorul construcțiilor, taxa auto, fermele zootehnice, deșeuri, țigarete, achiziții publice, Sezonul România-Franța, statutul funcționarilor publici, bilete de vacanță și indemnizații de hrană, ajutorul pentru Republica Moldova etc.
Singura urgență care ar avea vreo legătură cu industria energetică este necesitatea adoptării, în cel mai scurt timp, a legii bugetului de stat, cu respectarea țintei de deficit de sub 3% din produsul intern brut, prevăzut de Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene. Simplu spus, supra-taxarea de urgență a sectorului energetic este menit să susțină cheltuielile bugetare angajate pentru anii următori. Este realmente aceasta o urgență, în sensul avut în vedere de Constituție? Este supra-taxarea singura metodă de a echilibra bugetul? Este supra-taxarea energiei cea mai bună metodă de a echilibra bugetul?
Ironic sau cinic este că proiectul de OUG face referire la Legea responsabilității fiscal-bugetare nr. 69/2010:
… obligația Guvernului de a conduce politica fiscal-bugetară într-un mod care să asigure predictibilitatea acesteia pe termen mediu, în scopul menținerii stabilității macroeconomice
Proiectul de OUG privind noile taxe a primit aviz negativ în Consiliului Economic și Social. Una dintre primele observații ridicate de către un reprezentant al sindicatelor a fost aglomerarea de teme și domenii afectate de ordonanță. “De ce nu le puneți separat? Nu faceți printr-o ordonanță cu 7 domenii! Faceți una la construcții, una la salarii!”, notează hotnews.ro.
Silvia Vlăsceanu, director executiv în cadrul ACUE – Federația Patronală a Asociațiilor Companiilor de Utilități din Energie, a susținut necesitatea amânării unei decizii în cadrul CES, pentru că nu este respectat termenul minim de consultare publică și au lipsit comisiile de dialog la nivelul ministerelor.
Nota de fundamentare a proiectului de OUG nu identifică niciun impact socio-economic (în Secțiunea a 3-a), nici asupra mediului de afaceri, nici la nivel social, nici la nivel macroeconomic, deși estimează un impact financiar asupra bugetului de 4,09 miliarde de lei (în Secțiunea a 4-a); (nu este precizat pe ce interval de timp). La Secțiunea a 5-a, autorii consideră că OUG nu modifică sau abrogă alte acte normative, deși, doar ca exemplu, articolul 77 al proiectului de OUG prevede:
Art. 77 – Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 33/2007 privind organizarea și funcționarea Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 337 din 18 mai 2007, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 160/2012, se modifică și se completează după cum urmează: …
Dincolo de criticile legate de oportunitatea și impactul anticipat al măsurilor incluse în OUG, tehnica și practica legislativă sunt în mod evident încălcate în numele unei urgențe greu de susținut în mod rațional. O mare parte dintre ele nu vor rezista la verificările de constituționalitate, la cele privind impactul asupra competiției și la verificarea conformității cu directivele europene. Adoptarea lor în regim de urgență este păguboasă, așa cum s-a dovedit, deja, la simpla lor anunțare, în modul în care a fost făcută.