Marea Britanie este al saselea partener comercial al Romaniei dintre statele membre UE, potrivit valorii schimburilor de bunuri care a depasit 4 miliarde de euro anul trecut, respectiv 2,3 miliarde euro in prima jumatate a lui 2018. Iesirea Marii Britanii din Uniunea Europeana de la 1 aprilie 2019 va avea impact asupra operatorilor economici care acum pot sa transporte liber, fara obstacole si controale la frontiere, marfuri in Regatul Unit.

Noi cerinte vamale si comerciale
Astfel, dupa Brexit, acestia se vor confrunta cu cerinte vamale si comerciale noi, cum ar fi vamuirea marfurilor, dovedirea originii si recalcularea ei. Nu in ultimul rand, circulatia in regim suspensiv prin sistemul EMCS nu va mai fi posibila, cel mai probabil, in schimburile cu produse accizabile. Asadar, importatorii de bauturi alcoolice din Marea Britanie, de exemplu, vor trebui sa-si reanalizeze modelul de business si sa aplice pentru autorizatii suplimentare din perspectiva accizelor.

In acest nou context, multe companii europene sau/si romanesti care vor sa importe/exporte din/catre Marea Britanie vor fi nevoite sa realizeze formalitati vamale pentru prima data. Este vorba de companii care, in prezent, efectueaza schimburi comerciale numai cu Uniunea Europeana, de exemplu, livrari intracomunitare catre Uniunea Europeana pentru care nu sunt necesare formalitati vamale.

Povara administrativa
Toate aceste cerinte vor genera o povara administrativa suplimentara, cu anumite costuri. De exemplu, o declaratie vamala este formata din opt parti, avand 54 de casute care trebuie completate si depuse pentru fiecare transport.

Un alt impact major al Brexit va fi in calculul de origine a marfurilor. Marfurile originare din Regatul Unit care sunt incorporate in marfurile exportate in UE catre tari terte nu se vor mai califica drept “materii prime originare din UE”, fapt care va influenta calculul de origine preferentiala/nepreferentiala. Originea preferentiala permite reducerea sau eliminarea taxelor vamale in cadrul schimburilor comerciale dintre UE si tari non-UE in baza unor acorduri comerciale semnate intre aceste parti.

Avand in vedere ca Marea Britanie intentioneaza sa-si negocieze propriile acorduri comerciale cu tari terte, implicit, nu va mai fi parte din cele ale UE si nu ii vor mai fi aplicabile. Aceste acorduri ale Marii Britanii cu tari terte urmeaza sa fie negociate in perioada de tranzitie, respectiv intre 30 martie 2019 si 31 decembrie 2020, si vor putea intra in vigoare abia din 2021.

In aceasta perioada de tranzitie de 21 de luni, se va aplica o serie de masuri tranzitorii, insa Marea Britanie nu va mai avea drept de decizie in UE. Este posibil ca principiul liberei circulatii valabil in UE sa fie inca aplicat in aceasta perioada de tranzitie. Prin urmare, nu se vor impune taxe vamale in schimburile comerciale dintre UE si Marea Britanie, dar formalitatile vamale vor fi obligatorii si se vor realiza.

Concluzie
Cele sase luni reprezinta un termen rezonabil, dar scurt, pentru ca societatile din Romania sa-si “cartografieze” tranzactiile cu Marea Britanie, sa-si renegocieze contractele cu furnizorii si clientii, daca e posibil, sa aplice pentru noi autorizatii si sa-si instruiasca personalul.

Un articol de Mihai Petre, Senior Manager Deloitte Romania si Cosmin Dinca, Senior Consultant Deloitte Romania.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here