Pe 30 octombrie 2018 BusinessMark a organizat conferința ’Directiva (UE) 2302/2015. Provocări și oportunități în industria turismului’, eveniment powered by Gothaer ce a avut loc la Impact Hub, în București. Evenimentul a adus în discuție decizia de transpunere în legislația românească, prin OG 2/2018, a Directivei (UE) 2302/2015 privind pachetele de servicii de călătorie și serviciile de călătorie asociate. Astfel, daca turistii nu vor beneficia de prestarea pachetelor de servicii de calatorie din cauza insolvenței agentiei de turism, aceasta trebuie să ramburseze integral sumele de bani platite de turiști. Un element esențial este acela că în momentul autorizării (n.n. sau la momentul expirării licenței), agențiile trebuie să facă dovada că dețin suficiente garanții pentru rambursarea tuturor sumelor achitate de către turiști, în măsura în care serviciile relevante nu sunt furnizate ca urmare a insolvenței agenției de turism organizatoare.
Punctul de plecare al discuțiilor a fost întrebarea ”Ce aduce nou Directiva?”- extinderea conceptului de „pachet”, pentru a include în mod clar combinații personalizate de servicii de călătorie; introducerea conceptului de „serviciu de călătorie asociat”, care se va aplica unor combinații mai flexibile de servicii de călătorie; creșterea protecției călătorului prin crearea unor mecanisme de securitate cu privire la rambursarea plăţilor şi la repatrierea călătorilor în caz de insolvenţă (inclusiv în cazul serviciilor de călătorie asociate); oferirea unor informații mai clare călătorilor în legătură cu tipul de produs pe care îl cumpără și nivelul de protecție de care beneficiază.
Dintre specialiștii prezenți, s-a numărat Cosmin Iliescu – Avocat-Partener, Păcuraru, Iliescu, Măzăreanu & Asociații, ce a punctat în cadrul evenimentului aspecte privind pachetele de servicii de călătorie și serviciile de călătorie asociate. Printre subiectele abordate, Cosmin a menționat situațiile în care directiva nu este aplicabilă: noua modificare legislativă nu se aplică în situațiile în care pachetele şi serviciile de călătorie asociate durează mai puţin de 24 de ore, cu excepţia situaţiei în care acestea includ cazare peste noapte; aceeași regulă se aplică și în cazul pachetelor oferite şi serviciilor de călătorie asociate facilitate ocazional şi pe o bază nonprofit şi numai unui grup restrâns de călători. Excepție de la regulă fac și cazurile în care pachetele şi serviciile de călătorie asociate achiziţionate în temeiul unui acord general pentru organizarea unei călătorii de afaceri, încheiat între un comerciant şi o altă persoană fizică sau juridică acţionând din motive legate de activitatea sa comercială, afacerea, meseria sau profesia sa. Cosmin Iliescu a elaborat și asupra obligațiilor agențiilor de turism organizatoare și răspunderea agenției în executarea serviciilor.
Mihuț Mărculescu – Manager Departament Subscriere Gothaer Asigurări Reasigurări, a adus în discuție mecanismele de garantare și soluția oferită de Gothaer în întâmpinarea cerintelor noii directive. Portofoliul companiei de asigurări cuprinde soluții de asigurare atât pentru zona de Retail (de la CASCO până la asigurări de răspundere civilă privată), cât și pentru sectorul Corporate (de la Property până la asigurări agricole), iar pentru a răspunde acestei directive, Gothaer a lansat o soluție de asigurare simplă și utilă momentului – asigurarea InsoTRAVEL pentru agențiile de turism organizatoare. Astfel, propunerea societatii vizeaza un nou concept de protectie a turistilor oferit de un produs de asigurare, promovand asigurarea fiecarui pachet de servicii de calatorie comercializat. Prin acest nou mecanism de asigurare, fiecare turist va fi posesorul unui Certificat de Asigurare care ii va conferi un drept direct de despagubire in cazul aparitiei evenimentului asigurat, fara riscul de a intra in concurenta cu alti turisti, asa cum ar fi posibil in cazul unor instrumente de protectie financiara cu limite de despagubire forfetare. Acest lucru presupune ca indemnizatiea de despagubire sa fie platita in limita sumelor asigurate din Certificatul de Asigurare fara aplicarea unor reguli de despagubire proportionala. De asemenea produsul oferit de Gothaer, InsoTRAVEL pentru agentiile de turism organizatoarea, acopera si repatrierea calatorilor, daca acestia nu benefiaza de serviciile de calatorie achizitionate, chiar daca insolventa agentiei de turism nu a fost deschisa conform procedurilor legale.
În continuarea discuției, Iancu Guda – Președinte al Consiliului Director, Asociația Analiștilor Financiar-Bancari din România a pus accentul pe evoluția companiilor din sectorul activităților tur-operatorilor și ale activităților agențiilor de turism din România ultimilor ani. Ambele sunt caracterizate de o piață monopolistică, regenerare distructivă, stadiu relativ embrionar, nucleu politic redus, factorul diferențiator fiind reprezentat de 4,4/10 companii cu risc ridicat (în cazul agențiilor de turism) vs. 4,4/10 companii cu risc ridicat (în cazul activităților tur-operator). În ceea ce privește insolvența companiilor din România, Iancu susține că scăderea insolvențelor s-a întâmplat la minim istoric, pierderile fiind similare cu maximul din ultimul deceniu. De asemenea, insolvențele din rândul agențiilor de turism au scăzut la minimul istoric, însă dosarele deschise la cererea debitorilor sunt la maximul ultimului deceniu. Dacă vorbim despre profilul firmelor insolvente, datoriile cumulate și nivelul cifrei de afaceri rămân la un nivel ridicat în 2016-2017, anul 2018 înregistrând o scădere.
Conferința a conținuat cu cea de-a doua serie a dezbaterilor, unde s-au alăturat Nicolae Demetriade – Președinte, Asociația Națională a Agențiilor de Turism din România și Sorin Mierlea – Președinte, Asociația InfoCons. Discuția a continuat într-o notă interactivă, care a surprins aspecte constructive cu privire la noua reglementare adresată agențiilor de turism. Astfel că, în ceea ce privește răspunsul oferit de soluția Gothaer pentru garantarea pachetelor de servicii de călătorie, Mihuț Mărculescu a afirmat că ‘noua ordonanță ne obligă să garantăm pentru calitatea serviciului, această obligativitate fiind impusă de către Autoritatea pentru Protecția Consumatorului pentru a garanta siguranța turiștilor dacă aceasta nu este corect realizată, urmând ca în cazul unor nereguli, agenția să se judece cu organizația din străinătate.’
În procesul de adoptare și implementare a noii directive, Nicoale Demetriade a menționat faptul că ‘Directiva încearcă să susțină și să asigure protecția consumatorului, iar atenția ANAT se îndreaptă și către costurile la care se poate garanta o astfel de protecție. Vrem să creăm un mecanism adecvat și lucrativ, raportat la activitățile noastre pentru a putea implementa această directivă.’
În aceeași notă constructivă, Sorin Mierlea a susținut o opinie de sprijin în întâmpinarea agențiilor de turism în colaborarea cu ANAT: ‘Deschiderea pe care o avem pentru tot ce înseamnă agenții de turism și ANAT este una generoasă. Vom urmări rezultatele implementării acestei directive în cadrul unui summit unde vor fi prezente toate țările membre UE cu focus pe evaluarea acestei directive sub egida Directoratului de Justiție și de Protecția Consumatorului.’
Un alt punct de vedere din perspectiva analizei financiare a industriei a fost prezentat de către Iancu Guda: ‘Din punctul meu de vedere, percepția lumii în general este că lucrurile s-au făcut într-un ritm în care companiile din piața turismului nu sunt pregătite, nefiind luate în calcul posibilitățile de a susține financiar implicațiile directivei de către agențiile de turism din România: 7 din 10 agenții de turism nu sunt bancabile. Consider că atunci când îți dorești implementarea unei măsuri care ar putea omorî jumătate din industrie, dar și jumătate din consumatori, trebuie să îți asumi responsabilitatea de a găsi o soluție lucrativă, transparentă pentru a pune în aplicabilitate o reglementare și pentru a evita o implementare superficială.’