Pentru a avea succes în străinătate, companiile au nevoie de un mediu de afaceri stabil și de autorități publice deschise la un dialog real cu reprezentanții mediului de afaceri. Factori precum predictibilitatea politicilor economice, administrația publică, disponibilitatea forței de muncă, infrastructura, stabilitatea juridică, lupta împotriva corupției sau licitațiile publice rămân decisivi în luare unei decizii investiționale. Numeroase companii germane au beneficiat de condiții de afaceri corespunzătoare în România, au investit în mod constant și pe termen lung, au deschis și extins unități de producție, contribuind astfel în mare măsură la crearea și asigurarea de locuri de muncă.

 

Având în vedere situația conjuncturală bună, majoritatea companiilor sunt mulțumite în prezent de situația propriei firme, vor să angajeze personal și să continue investițiile. Acest lucru reiese și din actualul raport de conjunctură. Situația actuală bună a companiilor se datorează însă evoluției pozitive a partenerilor principali, în special a celor din Germania. Procentul celor care consideră situația propriei firme ca fiind bună în prezent este de 56% (2015: 54%, 2016: 50%, 2017: 55%). Și în ce priveşte situaţia companiei faţă de anul trecut 60% din companii sunt de părere că situaţia de anul acesta se va îmbunătăți (2015: 75%, 2016: 61%, 2017: 53%).

 

Dar multe companii privesc tot mai îngrijorate spre evoluția țării ca amplasament investițional, pentru că sustenabilitatea și efectele pozitive ale măsurilor luate de Guvern sunt puse sub semnul întrebării, iar investițiile în factorii importanți pentru investitori, care ar asigura stabilitatea amplasamentului pe termen lung, nu se realizează sau întârzie.

 

În ultimul an nesiguranța și impredictibilitatea din viața economică s-au accentuat, încrederea în Guvern a scăzut și odată cu aceasta s-a diminuat și speranța că vor fi întreprinși pașii necesari pentru a continua reforme precum modernizarea structurilor administrative împreună cu reducerea birocrației, continuarea luptei împotriva corupției, o mai bună absorbție a fondurilor europene, privatizarea companiilor de stat respectiv eficientizarea acestor întreprinderi și creșterea competitivității. Lipsa tot mai acută de personal, instabilitatea juridică și politică îngreunează activitatea companiilor. Pe lângă acestea, marea majoritatea a companiilor germane din România se plâng de infrastructura rutieră. Desele modificări fiscale și înfrânarea reformelor din sectorul public cât și scăderea investițiilor publice în favoarea creșterii salariilor au creat o atmosferă negativă în rândul investitorilor germani.

 

În chestionarul de conjunctură, pe care l-am efectuat în primăvara acestui an în rândul companiilor cu capital german din România, situația economică actuală cât și evoluția economică a companiilor germane este apreciată mai rău față de anul trecut. Această apreciere a evoluției economice este surprinzătoare la prima vedere, având în vedere creșterea economică de anul trecut de aproape 7%. Companiile și experții economici se așteaptă însă ca economia să-și încetinească semnificativ creșterea, din cauză că investițiile atât de necesare de exemplu în infrastructură, educație și sănătate nu se realizează. Pentru jumătate din companiile cu capital german din România chestionate (50%) situaţia economică a ţării este satisfăcătoare și doar 18% (2015: 15%, 2016: 30%, 2017: 31%) apreciază situaţia economică actuală ca fiind mai bună decât în 2017.

 

Pe acest fond AHK România solicită Guvernului României din nou să grăbească investițiile în domeniile-cheie precum educație, infrastructură, sănătate, să ia măsuri pentru stoparea migrației forței de muncă pentru a reduce actuala criză de personal și să intensifice modernizarea administrației publice. Rămânem în continuare un partener de încredere pentru autoritățile publice și ne reafirmăm disponibilitatea la un dialog constructiv.

 

 

Despre Camera de Comerț și Industrie Româno-Germană

Camera de Comerț și Industrie Româno-Germană (AHK România) este reprezentanța oficială a economiei germane și totodată cea mai mare Cameră de comerț bilaterală din România. AHK România aparține, alături de Camerele de comerț și industrie germane (IHK), rețelei globale a Camerelor de comerț germane bilaterale, reunite sub umbrela Uniunii Camerelor de Comerț și Industrie din Germania (DIHK). Camera de Comerț și Industrie Româno-Germană, înființată în 2002, numără peste 600 de firme-membre și oferă companiilor o platformă importantă pentru networking, schimb de informații și experiențe. Prin serviciile pe care le oferă și prin evenimentele pe care le organizează, AHK România susține activ companiile germane la intrarea lor pe piața românească și este totodată partener al firmelor românești interesate de piața germană. În România AHK se implică activ în implementarea sistemului dual de învățământ după model german și a înființat platforma GreenTech econet romania, cât și o Curte Permanentă de Arbitraj.

 

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here