Belgia a decis sa urmeze exemplul Frantei anuntand ca va introduce sistemul de etichetare NutriScore in incercarea de a promova o alimentatie sanatoasa in randul propriilor cetateni.

Ministrul belgian al sanatatii publice, Maggie De Block, a declarat ca noul sistem de etichetare NutriScore va usura alegerile consumatorilor in materie de alimente, astfel incat acestia sa poata avea o dieta echilibrata. “Noi facilitam alegerea unei alimentatii sanatoase”, a spus ea la momentul lansarii initiativei.

Decizia de a sustine sistemul de etichetare NutriScore vine dupa ce Ministerul Sanatatii a aratat ca a avut “o consultare ampla” cu partile interesate, inclusiv cu organizatiile consumatorilor, precum si cu reprezentantii companiilor din industria alimentara si cu cei ai comertului cu amanuntul.

NutriScore
NutriScore clasifica alimentele prin acordarea unui punctaj ce porneste de la -15 pentru produsele “sanatoase” pana la +40 pentru cele care sunt “mai putin sanatoase”. Pe baza acestui scor, produsul primeste o litera cu un cod de culoare corespunzator: de la verde inchis (A) la rosu inchis (F). Algoritmul prin care se calculeaza scorul ia in considerare atat elementele pozitive, cat si cele negative. Continutul de zaharuri, acizi grasi saturati, sare si calorii au o influenta negativa asupra scorului, in timp ce prezenta fructelor, legumelor, fibrelor sau proteinelor are un impact pozitiv.

NutriScore “alegerea preferata”
Ministrul De Block a spus ca sistemul NutriScore este alegerea preferata in competitia cu alte sisteme de etichetare, precum schema britanica de etichetare (tip semafor), deoarece testele in Franta – unde a fost deja adoptata – arata ca are un “impact mai mare” asupra comportamentelor de cumparare decat altele sisteme.

Intr-adevar, acest lucru a fost recent confirmat de catre comerciantul cu amanuntul francez E.Leclerc in sondajul realizat asupra a 300.000 de consumatori, sondaj care a aratat ca NutriScore este cel mai bun in incurajarea alegerii alimentelor sanatoase, in special in randul tinerilor cumparatori si al celor din medii socio-economice mai putin favorizate.

Spre deosebire de etichetarea tip semafor, care releva anumite aspecte legate de componentele individuale ale produsului, cum ar fi continutul de sare si grasimi, NutriScore ofera un singur punctaj pentru intregul produs. Acest lucru ofera consumatorilor o “evaluare globala a produsului dintr-o privire”, a conchis Ministerul Sanatatii.

Ministrul a mai spus ca introducerea schemei are asigurat sprijinul partilor interesate. “O eticheta va avea efectul dorit numai daca toate partile interesate sunt implicate”.

NutriScore a fost salutata de toate partile interesate?
Sprijinul industriei este necesar deoarece schema va ramane una voluntara, a mentionat Ministerul Sanatatii.

“Niciun producator sau distribuitor de alimente nu va fi obligat sa-l foloseasca”, a subliniat De Block.

Ahold Delhaize s-a angajat deja sa lanseze NutriScore pentru produsele sale marca privata, in magazinele Delhaize din Belgia in urmatorii doi ani. In iunie, compania a declarat ca va “prelua conducerea” prin introducerea schemei de etichetare nutritionala, ca parte a efortului sau de a se repozitiona pe piata concentrandu-se pe mesajul “o alimentatie mai buna este in centrul vietii mai bune”.

Retailerul Colruyt si-a semnalat sprijinul. Compania va incepe sa introduca sistemul de etichetare in aceasta toamna, incepand cu aproximativ zece produse.

Comerciantilor cu amanuntul li se atribuie faptul ca au facut ca logo-ul britanic tip semafor sa fie larg raspandit in Marea Britanie. In 2012, guvernul a facut o intelegere voluntara cu principalele supermarketuri din tara, masura care a dus la extinderea raspandirii logoului, elaborat de Agentia pentru Standarde Alimentare.

Organizatia belgiana a consumatorilor, Test Aankoop, a salutat miscarea, pe care a promovat-o ca parte a campaniei sale de sustinere a alimentatiei sanatoase.

“Test Aankoop va continua sa lupte impotriva alimentelor nesanatoase prin cercetare si comunicare, dar este totusi multumit de faptul ca a fost facut astazi un pas important prin introducerea unui sistem NutriScore”, a afirmat observatorul consumatorului.

“Organizatia pentru protectia consumatorilor va revizui conditiile de aplicare si va continua sa actioneze in vederea introducerii sistemului pe intreaga piata in conditii optime si in interesul consumatorului”.

Reactia producatorilor de alimente la NutriScore a fost in mod obisnuit mai slaba. Deoarece logo-ul a fost lansat oficial in Franta in luna octombrie a anului trecut, cativa producatori au inceput sa il adauge pe etichetele produsele lor – cum ar fi Fleury Michon si Danone Fresh – dar aplicarea sa nu a fost larg raspandita.

Grupul belgian din domeniul industriei alimentare Fevia (La Fédération de l’industrie Alimentaire Belge) si-a exprimat ingrijorarea cu privire la faptul ca sistemul a reprezentat o “simplificare in exces” a indrumarii nutritionale.

Vorbind cu FoodNavigator, purtatorul de cuvant al lui Nicholas Courant a spus ca NutriScore nu a reusit sa faca distinctia intre cerintele nutritionale divergente ale diferitelor grupuri de consumatori.

“Nevoile nutritionale ale unui atlet de 25 de ani sunt complet diferite de cele ale unei femei de 75 de ani”, a mentionat el.

Courant a sugerat ca o abordare mai utila ar putea fi utilizarea tehnologiei, de exemplu prin dezvoltarea de aplicatii care sa ofere consumatorilor recomandari mai detaliate.

Cu toate acestea, el a subliniat:

“Impartasim obiectivele [guvernului] care sunt de a ajuta oamenii sa manance alimente mai sanatoase.”

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here