București, 1 august 2018. Euler Hermes, liderul global în asigurarea de credit comercial şi recunoscut specialist în domeniul garanţiilor şi al colectării creanţelor, estimează valoarea pieței de retail modern la 17-20 de miliarde de euro, principalele nume din top după cifra de afaceri fiind Kaufland, Carrefour, Lidl și Auchan.
Anul 2017 a fost un an foarte bun pentru consum, aducând o creștere de două cifre, peste 10% (conform INSSE), a vânzărilor din comerțul cu amănuntul. Această dinamică a fost susținută de o mare disponibilitate de a cumpăra în rândul consumatorilor, ca urmare a majorărilor salariale, a măririi punctului de pensie, dar și datorită reducerii fiscalității (diminuare tva de la 20% la 19%), a eliminării supraaccizei la carburanți în T1 și T2 2017 și a creșterii cu 2,3% a ratei de ocupare în rândul forței de muncă.
La creșterea sectorului retail a contribuit și expansiunea teritorială a retailerilor, cu peste 350 de magazine nou deschise în 2017, cele mai multe deschideri fiind înregistrate în zona rurală. Pentru al doilea an consecutiv, liderul expansiunii este Profi, cu aproape 200 de magazine nou deschise (pe toate formatele de magazin, dar în special pe Profi Loco). Profi deține și locul 1 după numărul de magazine, urmat de Mega Image, care a încetinit ritmul expansiunii în 2017 și Carrefour, acesta a integrat magazinele Billa.
Retailerii au mizat pe magazinele de tip discount și pe cele de proximitate, trendul fiind apropierea de consumatori. Mega Image a ieșit în afara Bucureștiului, Carrefour a extins conceptul “Carrefour Market”, Auchan a intrat în benzinarii cu magazinele “My Auchan”, iar Metro a extins rețeaua “La Doi Pași”.
Trendurile pentru anul 2018 sunt următoarele:
Proximitatea și extinderea în mediul rural, care are mult potențial de creștere. Retailerii se orientează către localitățile sub 15.000 de locuitori, iar formatul de magazin se adaptează și el: dacă pentru Kaufland suprafața uzuală a unui magazin era de 4.500 de metri pătrați, acum noile formate încep de la 2.000 de metri pătrați. Pentru retailerii concentrați în București, unde comerțul modern a ajuns aproape de 70%, devin de interes și alte orașe: de exemplu, Mega Image targetează Cluj și Timișoara. Planurile de extindere continuă în 2018 cu un target de rețea de 1.000 de magazine pentru Profi (actual > 700) și 10 magazine noi anunțate de Kaufland (cu un buget dublu de investiții – de la 100 milioane de euro în 2017 la 200 milioane de euro în 2018). În timp ce rețeaua se dezvoltă mai moderat decât în anul 2016, majoritatea retailerilor așteaptă în continuare creșteri de cel puțin o cifră a vânzărilor. Creșterea densității unităților retail este așteptată să îngreuneze eventualele tranzacții pe piața de retail, în contextul în care Consiliul Concurenței a ajustat în jos zona de proximitate (acum 10 minute de mers pe jos între magazinele mici sau cu mașina între cele mari).
Îmbunătățirea experienței de cumpărare, obținută printr-un mix de tehnologie și interacțiune umană în magazin, cu o expunere atractivă a produselor, care să faciliteze procesul de cumpărare și să fidelizeze consumatorul. Zona de E-commerce, deși încă nu este o opțiune pentru unii retaileri (de exemplu, Kaufland a testat fără succes conceptul în țara mamă), are o creștere anuală de două cifre ca pondere în totalul comerțului. Prezența umană în magazine rămane necesară, iar conceptul self service (magazine autonome, cu puțin sau deloc personal) câștigă popularitate în alte piețe, în timp ce România este la un stadiu incipient sau de testare.
Preocuparea pentru sortimentație și preț, urmând preferințele consumatorilor pentru: produse care contribuie la un stil de viață mai sănătos, nu doar prin calitate sau funcționalitate, ci și prin sursa de proveniență. Preferința pentru funcționalitate crește în condițiile în care peste 50% din populația consumatoarea la nivel global este cea adultă, iar media de vârsta este în creștere. Trendul Bio se extinde atât pe food, cât și pe non-food (de exemlu: trendul “bio cotton” în fashion retail), iar din anul 2021 ne așteptăm la o uniformizare a calității produselor Bio, ca urmare a unei directive adoptate recent de Consiliul European.
Produse cu specific local și produse de origine locală: Carrefour are cooperativă agricolă proprie, Kaufland a încheiat un parteneriat cu “Cooperativa agricolă Țara Mea” și a lansat conceptul “Raftul românesc” cu 100% carne de porc românească, Penny are parteneriat cu brutării și măcelării locale, țintind către un procent de 70% de produse românești în rețea.
Produse premium și în același timp accesibile ca preț (conceptul de “affordable premium”): brandurile proprii ale retailerilor, care contribuie cu peste 10% la vânzările magazinelor de tip discount în prezent și mai au potențial de creștere (peste 1/3 din vânzările discount retail în țările vestice).
Sustenabilitate și responsabilitate socială: construcția de magazine eco friendly (Lidl a inaugurat în 2018 al treilea magazin de acest tip), promovarea economisirii energiei, preocuparea pentru întreținerea și extinderea spațiilor verzi, implicarea în acțiuni de responsabilizare socială cu privire la problemele de mediu.
Analiza SWOT a pieței de retail din România:
Puncte forte:
- Trend ascendent în consum.
- Piața are încă potențial de creștere pe comerțul modern.
- Competitivitate ridicată prin preț vs. comerț tradițional, în special în zona de discount retail.
Puncte slabe:
- Creșterea costurilor în tot lanțul de aprovizionare și creșterea costurilor cu forța de muncă pun presiune asupra prețului final.
- Presiune asupra furnizorilor cu impact negativ asupra calității produselor, pentru menținerea marjelor.
Oportunități:
- Dezvoltarea în zonele încă neacoperite și care au potențial de creștere pe comerțul modern.
- Dezvoltarea în online, cu o mai mare atenție acordată livrării produselor, îndeosebi în ceea ce privește retailul alimentar.
- Câștigarea clientelei prin preîntâmpinarea cerințelor de calitate și transparență, precum și autoreglementare.
Amenințări:
- Instabilitatea politică și legislativă care conduc la lipsa predictibilității.
- Creșterea costurilor fixe în general și a celor cu logistică, odată cu expansiunea în proximitate și în zonele mai puțin accesate.
Pentru mai multe informații:
Alina Oana TARȚA
Marketing and Market Management Manager
Euler Hermes | Departament Marketing | Oregon Park |
Tel: +40 21 302 0378 | Mobil: +40 753 052 559
Email: [email protected], www.eulerhermes.ro
Adriana COFOREA
Public Advisor, The Public Advisors
Tel: +40 0733.300.428, E-mail: [email protected]
Euler Hermes este liderul global în asigurarea de credit comercial şi un recunoscut specialist în domeniul garanţiilor şi al colectării creanţelor. Cu mai mult de 100 de ani experienţă, compania oferă clienţilor săi business-to-business (B2B) servicii financiare care sprijină managementul creanţelor comerciale şi al lichidităţilor. Reţeaua proprie de informaţii urmăreşte şi analizează schimbările de zi cu zi ale solvabilităţii corporative în rândul companiilor mici, medii şi multinaţionale în pieţe ce reprezintă 92% din PIB-ul global. Cu sediul principal în Paris, compania este prezentă în peste 50 de ţări, cu 6.050 de angajaţi. Euler Hermes este o filială a Allianz, listată la Euronext Paris (ELE.PA), evaluată AA de către Standard & Poor’s. Compania a înregistrat o cifra de afaceri consolidată de 2,6 miliarde Euro în 2017 şi a asigurat tranzacţii de afaceri la nivel mondial de 894 miliarde Euro în expunere, la sfârşitul anului 2017. Pentru mai multe informaţii: www.eulerhermes.ro, LinkedIn sau Twitter @eulerhermes.
Notă de precauţie cu privire la declaraţii anticipative
Afirmaţiile cuprinse aici pot include declaraţii cu privire la aşteptări viitoare şi altele anticipative care se bazează pe opiniile şi ipotezele actuale şi implică riscuri cunoscute şi necunoscute şi incertitudini care ar putea provoca rezultate reale, performanţă sau evenimente care să difere semnificativ de cele exprimate sau implicite în astfel de declaraţii. În plus faţă de declaraţiile care sunt anticipative pe motivul contextual, cuvintele „poate”, „va”, „ar trebui”, „se aşteaptă”, „planifică”, „intenţionează”, „anticipează”, „crede”, „estimează”, „previzionează”, „potenţial”, sau „continuă” şi expresii similare, identifică declaraţii anticipative. Rezultatele reale, de performanţă sau evenimente ce ar putea diferi semnificativ de cele din astfel de declaraţii din cauza, fără limitare, (i) condiţiilor economice generale, inclusiv, în special, condiţiilor economice din activitatea de bază a Grupului Euler Hermes şi a pieţelor de bază, (ii) performanţa pieţelor financiare, inclusiv a pieţelor emergente, şi inclusiv a volatilităţii pieţei, lichiditatea şi de evenimente de credit, (iii) frecvenţa şi severitatea evenimentelor de pierderi asigurate, inclusiv de la catastrofe naturale şi inclusiv dezvoltarea cheltuielilor de pierdere, (iv) nivelul de persistenţă, (v) dimensiunea creditelor neperformante, (vi) nivelurile ratei dobînzii, (vii) rata de schimb valutar, inclusiv cursul de schimb Euro / Dolar, (viii) schimbarea nivelului de concurenţă, (ix) modificări ale legilor şi reglementărilor, inclusiv de convergenţă economică şi monetară şi Uniunea Monetară Europeană, (x) schimbări în politicile băncilor centrale şi/sau ale guvernelor străine, (xi) impactul achiziţiilor, inclusiv aspecte legate de integrare, (xii) măsuri de reorganizare, şi (xiii), factori generali de concurenţă, în fiecare caz, la nivel local, regional, naţional şi/sau la nivel global. Mulţi dintre aceşti factori ar putea fi mult mai probabil să apară, sau mai pronunţaţi, ca urmare a activităţilor teroriste şi a consecinţelor acestora. Compania nu îşi asumă nicio obligaţie de a actualiza orice declaraţie de perspectivă.