Anvelopele se pot străpunge pe tot parcursul anului, însă există metode pentru prevenirea sau diminuarea daunelor. Perforările sunt cele mai comune probleme întâlnite la anvelope, cauzate de cuie, șuruburi și bucăți de piatră.
“Trebuie să sporești atenția atunci când conduci în zone în care se efectuează lucrări de construcție: în aceste zone poți să dai peste bucăți foarte ascuțite de piatră sfărâmată care găuresc foare ușor anvelopele. Atunci când plouă, acestea pot să perforeze cauciucul extrem de ușor, ajungând chiar să penetreze benzile de oțel situate sub suprafața de rulare”, declară Martin Dražík, Product Manager al Nokian Tyres.
Un nivel mai scăzut al presiunii din anvelope poate reprezenta un risc crescut pentru talonul anvelopelor. „Când presiunea este prea mică, anvelopa este mult mai flexibilă, lăsând talonul anvelopei predispus la avarii atunci când trece peste vreun obstacol. În cazul în care acesta se avariază, anvelopa nu mai poate fi salvată: reparația acestui tip de deteriorare nu este o soluție recomandată, fiind extrem de riscantă”, explică M. Dražík.
Faptul că străpungerile nu sunt ceva ieșit din comun este demonstrat și de rezultatele ultimului studiu* efectuat pentru Nokian Tyres pe șoferii europeni. Pe o perioadă de cinci ani, 40% dintre șoferii din toate țările monitorizate au avut, măcar o dată sau de două ori, anvelopele perforate. Această problemă este cel mai rar întâlnită în Germania, unde 69% dintre șoferi nu au întâmpinat o astfel de situație în decursul a cinci ani.
Cum să previi străpungerea anvelopei
Străpungerile nu pot fi evitate complet, însă pot fi prevenite și se pot atenua posibilele deteriorări. Pe lângă un stil de conducere prevenitv, asigurarea unei presiuni adecvate este foarte importantă. Ultimele modele de mașini de pe piață au TPMS (Sistem de Monitorizare a Presiunii din Pneuri), care te anunță în momentul în care presiunea din pneuri scade. Dacă mașina ta nu este echipată cu acest sistem, ar trebui să verifici singur, o dată la trei săptămâni, presiunea anvelopelor.
Presiunea adecvată prelungește semnificativ durata de viață a unei anvelope. Diferiți producători de mașini oferă recomandări legate de acest subiect care se bazează, în principal, pe proprietățile de manevrare a vehiculului și pe confortul din timpul condusului.
“Presiunea adecvată este importantă pentru că, de exemplu, dacă aceasta este cu 20% prea scăzută, durata de viață a unei anvelope se diminuează cu până la 50%. Deci efectul este semnificativ. În general, presiunea din pneuri trebuie să fie cu aproximativ 0.2-0.3 bari mai ridicată în cazul anvelopelor de iarnă. Ar trebui, de asemenea, ca presiunea să fie mare și atunci când mașina este mai încărcată decât de obicei. În caz contrar, talonul anvelopei va începe să se deformeze, astfel ieșind în afară, devenind și mult mai ușor de avariat” spune M. Dražík.
În Germania, doar 36% dintre conducătorii auto fac verificări regulate, adică o dată pe lună, conform aceluiași studiu. Situația este asemănătoare și la restul șoferilor europeni precum cei din Polonia, Republica Cehă, Franța și Italia. Șoferii bulgari și români sunt cei care respectă cel mai mult această regulă. Studiul a dezvăluit și faptul că, aproximativ o pătrime dintre șoferii europeni verifică presiunea din pneuri înainte de un drum lung.
Păstrează o distanță sigură în trafic
Un alt factor cheie de prevenție este păstrarea unei distanțe sigure față de vehiculele din fața și din spatele tău. Acesta este și un sfat care îți poate salva viața în cazul în care faci pană în anumite situații mai periculoase, deci se dovedește a fi un mod bun pentru a evita situațiile neplăcute în timpul șofatului. Din păcate, nu toți șoferii respectă această regulă. Din rezultatele studiului reiese faptul că, în medie, puțin peste 50% dintre șoferii europeni păstrează o distanță sigură în timpul condusului. Acest lucru este cel mai puțin întâlnit în Republica Cehă, unde procentajul este de 37%. Cei mai conștiincioși șoferi sunt cei din Bulgaria, Italia și Polonia. Oricum, rețineți faptul că, în cazul în care situația este mai dificilă sau perforarea anvelopei se întâmplă în trafic, apelarea la un serviciu de asistență auto este întotdeauna o idee bună.
Garanția unică Nokian Tyres
Nokian Tyres oferă tuturor clienților săi călătorii fără griji datorită tehnologiilor unice brevetate, precum și a garanțiilor. Tehnologia Nokian Tyres’ Aramid Sidewall presupune fibre durabile din Aramid pentru consolidarea talonului anvelopelor de SUV-uri. Garanția Nokian Tyres Aramid acoperă toate deteriorările accidentale ale taloanelor anvelopelor, oferind, în mod gratuit, o anvelopă nouă adecvată la schimb.
Ghid scurt despre deteriorarea anvelopelor
Când? Deteriorarea anvelopelor se poate întâmpla oricând, dar este mai frecvent întâlnită vara, pe perioada vacanțelor. Oamenii parcurg mai mulți kilometri și sunt mai multe lucrări de drumuri în acest sezon. Primăvara și toamna se observă pagubele făcute de îngheț asupra asfaltului, iar condițiile precare de drum pot maximiza riscul perforării anvelopei.
De ce? Străpungerile sunt cel mai întâlnit mod de deteriorare al anvelopelor. Acestea nu apar numai în cazul anvelopelor uzate, chiar și anvelopele noi pot fi perforate de obiecte ascuțite care rămân în șanțul anvelopei și străpung, puțin câte puțin, anvelopa. Presiunea scăzută duce de multe ori la deteriorarea talonului anvelopelor la impact.
Cum să le eviți? Păstrează o presiune a pneurilor adecvată. Dacă mașina este mai încărcată decât de obicei, mărește nivelul presiunii. Evită pagube inutile prin condus preventiv, în special pe drumurile deteriorate și în zone în care se efectuează lucrări de drum.
Ce e de făcut? Dacă manevrarea mașinii devine dificilă, oprește într-un loc sigur cât mai repede. Învață să folosești un kit de reparare a anvelopelor sau asigură-te că ai o roată de rezervă în condiții bune și uneltele necesare pentru schimbarea roții avariate cu cea de rezervă. În situații mai dificil de rezolvat, asigură siguranța rutieră prin marcaje adecvate și apoi contactează un serviciu de asistență auto. Preventiv, păstrează haine călduroase în mașină pentru cazul în care ai putea să treci prin această situație într-o perioadă cu temperaturi scăzute. |
*Datele au fost preluate din studiul efectuat pe șoferii europeni de către agenția Ipsos pentru Nokian Tyres CE, 4/2017.