Retelele internationale de crima organizata si-au sporit atat de mult veniturile ilegale, incat gruparile din spatele lor trebuie considerate o putere economica semnificativa, se arata intr-un raport al Natiunilor Unite, citat de Financial Times in editia electronica. Intr-o analiza privind activitatea infractionala la nivel transnational, biroul ONU pentru Droguri si Criminalitate(UNODC) a estimat traficul ilegal cu droguri, persoane, arme, produse falsificate si resurse naturale furate la o valoare anuala de aproximativ 130 de miliarde de dolari.
Potrivit raportului, criminalitatea transnationala continua sa fie dominata de traficul cu cocaina si heroina, care aduce venituri de aproximativ 105 miliarde de dolari anual. Comunitatea internationala a remarcat insa si intensificarea altor activitati infractionale, printre care traficul cu resurse naturale, falsificarea de bunuri si pirateria maritima.
Cel mai important sector in cadrul traficului ilegal cu droguri este reprezentat de traficul cu cocaina din regiunea Anzilor catre America de Nord- care produce fonduri anuale de 38 de miliarde de dolari. Exportul de cocaina din regiunea Anzilor in Europa are o valoare de aproximativ 34 de miliarde de dolari pe an.
Totusi, UNODC este de parere ca piata cocainei nord-americana este in scadere, din cauza diminuarii cererii si a masurilor luate de autoritati. Pe de alta parte, traficul cu heroina din Afganistan catre Rusia si Europa – in valoare de 33 de miliarde de dolari pe an – se mentine la un nivel ingrijorator. Potrivit UNODC, heroina ucide 30.000 pana la 40.000 de tineri rusi pe an, de doua ori mai mult decat numarul militarilor din Armata Rosie ucisi in timpul ocupatiei sovietice a Afganistanului din anii ’80.
Al doilea sector ca dimensiune in cadrul criminalitatii organizate la nivel international este reprezentat de traficul de persoane. Traficul cu femei in scopul exploatarii sexuale aduce venituri de aproximativ trei miliarde de dolari pe an. Cele mai multe persoane exploatate provin din Africa si Balcani si ele sunt transportate in alte parti ale Europei.(Mediafax)