Microsoft anunță rezultatele unui nou studiu, realizat pe un grup de 11.500 de fete și femei cu vârste cuprinse între 11 și 30 de ani, care arată că perioada în care se poate naște și stimula interesul pentru materii ca știința, tehnologia, ingineria și matematica (STEM) durează în medie 4 ani. Cercetarea Microsoft a descoperit că fetele devin interesate de materiile STEM în jurul vârstei de 11 ani și jumătate, dar interesul descrește brusc după vârsta de 15 ani.
Rezultatele studiului prefigurează și o cale de a preveni această descreștere: modele pozitive, susținerea părinților și a profesorilor, experiența practică a aplicării cunoștințelor STEM în lumea reală și convingerea că nu vor fi discriminate ca femei în acest domeniu.
Identificarea problemei
În ultimul deceniu, ocuparea forței de muncă în sectorul de tehnologie în Europa a crescut de trei ori mai repede decât media globală. Stimularea interesului fetelor pentru materiile STEM şi încurajarea urmării unei cariere în domeniu va crea nu doar o siguranță mai mare a locului de muncă pentru următoarea generație, ci poate stimula, de asemenea, economia europeană în general. Dacă numărul femeilor în domenii tehnologice l-ar egala pe cel al bărbaților, se estimează că PIB-ul anual al UE ar crește cu 9 miliarde de Euro.
Este recunoscut faptul că pentru multe fete interesul pentru materii STEM începe să scadă odată cu adolescența timpurie. Dar până acum nu a fost determinată exact vârsta la care acest lucru se întâmplă sau care sunt motivele exacte. Aceste două elemente sunt ceea ce Microsoft a încercat să stabilească în acest studiu realizat în douăsprezece țări europene ce includ Belgia, Republica Cehă, Finlanda, Franța, Germania, Italia, Irlanda, Olanda, Polonia, Rusia, Slovacia și Regatul Unit al Marii Britanii, fiind cel mai extensiv studiu realizat pe acest subiect până acum.
Sub îndrumarea profesorului Martin W Bauer, Departamentul psihologie și științe comportamentale de la London School of Economics (LSE), Microsoft a organizat focus-grupuri cu 54 de fete din nouă dintre piețe (Finlanda, Franța, Germania, Italia, Irlanda, Olanda, Polonia, Rusia și Marea Britanie), care au împărtășit opiniile lor despre știință, tehnologie, inginerie și matematică. Informațiile au fost folosite apoi pentru a realiza un sondaj cantitativ pe 11.500 de fete pentru a identifica vârsta exactă la care fetele renunță la implicarea în materii din sfera STEM precum și cele mai importante motive care pot duce la acest lucru.
„Un domeniu în care femeile au fost deschizătoare de drumuri a devenit în mare măsură dominat de bărbați,” observă profesorul Martin W Bauer. „Dar o parte din ce în ce mai mare a societății de azi nu numai că înțelege că atât cunoștințele umaniste cât și cele STEM sunt cruciale pentru forța de muncă, dar, de asemenea, e interesată de înlăturarea obstacolelor în calea egalității în cariere STEM. Această cercetare e importantă prin observațiile esențiale pe care le aduce asupra a ceea ce determină alegerile fetelor privind cariera și cum pot fi ele sprijinite astfel încât tot mai multe femei să ia în considerare profesii în domeniile STEM ca opțiuni viabile de carieră.”
„Orice este posibil, dar numai dacă sunt tratată în mod egal”
Cercetarea a descoperit un consens încurajator în rândul femeilor tinere: convingerea că generația lor este prima în care „bărbații și femeile vor fi cu adevărat egali în toate domeniile societății”. Cu toate acestea, doar 42 la sută dintre fete au spus că ar considera realistă o carieră în domeniile STEM. În mod paradoxal, 60 la sută au recunoscut că s-ar simți mai încrezătoare să urmeze o carieră în domenii STEM dacă ar ști că profesiile respective au deja angajați de ambele sexe.
„Cercetarea relevă că nu ne putem permite să așteptăm până când fetele își decid parcursul universitar pentru a stimula interesul lor în STEM,”, a comentat Shelley McKinley, Associate General Counsel Europe, Microsoft. „Pentru a opri acest trend descrescător, colaborăm cu guverne, profesori și ONG-uri pentru a moderniza programa și a oferi acces mai bun la mentori. Vrem, de asemenea, să aratăm fetelor că pot avea o carieră creativă și plină de satisfacție profesională în tehnologie, prin programe cum ar fi taberele noastre DigiGirlz, ce încearcă să elimine stereotipurile asociate cu industria de tehnologie. Aceasta deoarece știm că atunci când încurajăm fetele să urmeze aceste discipline ne dublăm resursele pe care le avem pentru rezolvarea problemelor.”
Elementele cheie sunt încurajarea și mentoratul
Informația dobândită din această cercetare poate ajuta educatorii, factorii de decizie politică şi companiile ca Microsoft în a înțelege provocările cu care se confruntă fetele și femeile Europei când vine vorba de urmarea unui parcurs profesional în domeniile STEM și în a participa la depășirea lor.
Cercetarea a relevat cinci elemente statistic importante, care au un impact asupra interesului fetelor în discipline STEM, enumerate aici în ordinea importanței:
- Existența modelelor pozitive feminine în domenii STEM;
- Experiențe și exerciții practice în discipline STEM;
- Profesori care să le încurajeze să urmărească domeniul;
- Evidențierea aplicațiilor practice ale cunoștințelor și studiilor STEM;
- Sentimentul că bărbații și femeile sunt tratați în mod egal în cariere STEM.
Diferențe locale
Atitudinea fetelor față de domeniile STEM variază semnificativ de la o țară la alta. În unele locuri, lipsa de încredere este o barieră majoră, în timp ce în altele, aprobarea primită în grupul social sau lipsa de modele personale este ceea ce le reține cel mai mult pe tinere în dezvoltarea lor. Este clar că nu există nicio abordare universală pentru această problemă, iar soluțiile trebuie să fie orientate către depășirea barierelor locale specifice:
- În Regatul Unit al Marii Britanii, 70 la sută dintre fete au declarat că s-ar simți mai încrezătoare în abordarea unei cariere STEM dacă ar şti că există proporții egale între bărbații și femeile care lucrează în aceste domenii . Prin comparație, doar 48 % din fetele din Franța au spus același lucru, în timp ce doar 29 % dintre ele ar lua în considerare o carieră în STEM.
- În Germania, 33 la sută dintre fete simt că exemplele STEM sunt orientate exclusiv către băieți. Cu toate acestea, în Finlanda, doar 17 la sută dintre respondente au aceeași percepție.
- În Rusia, interesul fetelor în STEM apare cu un an mai devreme decât în toate celelalte țări, la vârsta de 10 ani.
- 61 la sută dintre fetele din Italia simt că au suficiente modele pozitive de urmat. Din păcate, doar 34 la sută dintre fetele din Olanda spun același lucru.
- Numai 34 la sută dintre tinerele poloneze spun că profesorii lor vorbesc cu ele despre domeniile STEM. În contrast, 50 la sută dintre fetele din Regatul Unit al Marii Britanii se simt încurajate în școală.
- Există o lipsă de sprijin din partea celor de acasă în țări precum Republica Cehă și Slovacia, unde numai 30% și respectiv 40% dintre fete au spus că părinții lor abordează cu ele subiecte legate de disciplinele STEM.
Dezvoltarea următoarei generații de competențe
Din nevoia de a oferi cât mai multor oameni capacitățile necesare epocii digitale, Microsoft a publicat recent o carte cu titlul A Cloud for Global Good, ce include recomandări de politici publice pentru a crea o societate mai tolerantă – fie că este vorba despre integrarea informaticii în programa școlară, dezvoltarea parteneriatelor public-privat sau investirea în educație pe toată durata vieții.
Despre Microsoft
Fondată în 1975, compania Microsoft (NASDAQ “MSFT”) este liderul mondial în software, servicii și soluții ce ajută oamenii și companiile să își atingă pe deplin potențialul.
În România, Microsoft și cei peste 3.000 de parteneri comerciali locali oferă companiilor un set bogat de soluții de mobilitate și creștere a eficienței în afaceri. Totodată, firmele mici și mijlocii au la dispoziție un serviciu de contact specializat la Microsoft România pentru informații suplimentare și consultanță (021 529 7174), iar pe www.microsoft.ro/studiidecaz sunt disponibile exemple de companii românești care folosesc soluții de mobilitate și cloud pentru a-și crește competitivitatea.