Industria elvetiana de orologerie a inregistrat in 2015 prima scadere anuala a exporturilor dupa criza financiara globala, in conditiile in care producatorii au avut de suferit de pe urma aprecierii francului elvetian si a cererii slabe pe pietele importante din Europa si Asia, informeaza AFP.
Federatia Industriei de Orologerie din Elvetia (FHS) a informat marti ca luna trecuta livrarile de ceasuri (un sinonim pentru exporturi – n.r.) au scazut cu 3,8%, ceea ce a facut ca pe ansamblul anului 2015 livrarile sa scada cu 3,3% pana la 21,52 miliarde franci (21,26 miliarde de dolari). In contrast, in 2014 exporturile de ceasuri elvetiene au atins o valoare record de 22,2 miliarde de franci, in crestere de 1,9% comparativ cu 2013, anunta Agerpres.
Scaderea din 2015 a fost cauzata, in principal, de un declin de 9,1% a cererii in Asia, principala piata pentru ceasurile elvetiene, care anul trecut a fost responsabila pentru o jumatate din totalul exporturilor. ‘in special evolutiile de pe piata din Hong Kong au afectat puternic balanta totala’, a precizat FHS, adaugand ca aceasta piata cheie pentru ceasurile de lux s-a contractat cu 22,9% in 2015. De asemenea, exporturile spre China continentala au scazut si ele cu 4,7% anul trecut.
Exporturile de ceasuri elvetiene spre zona euro s-au redus cu 6,7% in 2015, in conditiile in care francul elvetian s-a apreciat cu aproximativ 20% in raport cu moneda euro dupa decizia Bancii Nationale a Elvetiei de a abandona pragul minim de 1,20 franci pentru un euro pe care l-a aparat timp de trei ani. Aprecierea francului a dat o lovitura exporturilor Elvetiei, in conditiile in care 44% din aceste exporturi merg spre cele 19 state din zona euro.
‘Aceasta situatie va continua sa influenteze rezultatele industriei elvetiene de orologerie in prima parte a lui 2016, care va mai avea de suferit si de pe urma unui efect de baza nefavorabil. in consecinta, in cel mai bun scenariu, exporturile de ceasuri elvetiene vor inregistra aceeasi valoare in acest an ca si in 2015’, a avertizat FHS.
O alta problema pentru industria elvetiana de orologerie este lansarea pe piata a Apple Watch, care a afectat in special vanzarile de ceasuri din gama de pret 200-500 de franci si care a determinat o serie de producatori precum Montblanc si TAG Heuer sa lanseze propriile lor ceasuri inteligente.