Vanzarile de carne, lapte si oua scad, in medie, cu 20% in postul Pastelui, care incepe pe 23 februarie si se termina pe 11 aprilie, iar producatorii estimeaza ca pierd, astfel, 50-60 de milioane de euro in mai putin de doua luni, anunta Mediafax.
Perioada 16-22 februarie este numita „saptamana alba” cand, potrivit calendarului ortodox, se pot consuma lactate, oua si peste, insa nu si carne. in acest an, dupa 23 februarie si pana pe data de 11 aprilie, religia ortodoxa interzice si consumul de lactate, oua si peste.
„Este cel mai lung post alimentar din an si pe durata lui sunt doar doua dezlegari la peste, pe 25 martie si 5 aprilie”, spune Constantin Stoica, purtatorul de cuvant al Patriarhiei Romane.
Dorin Cojocaru, presedintele patronatului din industria laptelui (APRIL) afirma ca in „saptamana alba” vanzarile de lactate cresc cu 5-10%, pentru ca in postul Pastelui sa scada, in medie, cu 20%.
„in bani, asta inseamna ca piata lactatelor scade cu aproximativ 30 de milioane de euro in acasta perioada. Nu stim, insa, cu cat scade la tara, pentru ca nu putem sa controlam autoconsumul. Probabil ca oamenii isi fac, in aceasta perioada, stocuri de branza”, a mai spus el.
in plus, cei care au vaci la tara si tin post, vand laptele persoanelor care nu postesc sau celor care au copii mici.
Potrivit lui Cojocaru, vanzarile de lapte explodeaza in Joia Mare, pentru ca romanii reincep sa cumpere inca de atunci, avand in vedere ca dupa doua zile postul se termina.
Pentru produsele din carne, postul a inceput luni, 16 februarie. Reprezentantii firmelor din domeniu afirma, la randul lor, ca vanzarile scad in perioada postului cu 10-30%, in functie de specificul productiei.
„Cu cat este regiunea mai saraca, cu atat sunt oamenii mai religiosi si tin postul mai strict. La o productie de 1.000 de tone pe zi si un pret mediu la carne de 3 euro kilogramul, vanzarile zilnice sunt de circa 3 milioane de euro”, a afirmat stefan Padure, directorul executiv al Asociatiei Romane a Carnii.
La o scadere medie de 20%, productia se diminueaza in perioada postului cu 600.000 de euro pe zi. Potrivit patronatului, la calcul se tine cont de cele 43-44 de zile lucratoare din acest interval, astfel ca pierderile pot fi estimate la aproximativ 25 de milioane de euro. La aceasta suma se adauga si cele 30 de milioane de euro, pierderile producatorilor de lapte si produse lactate in aceasta perioada.
Cu toate ca vanzarile scad, producatorii spun ca nu mai au spatiu pentru reducerea preturilor.
„Am scazut deja preturile in luna octombrie, ca urmare a cantitatilor mari de carne intrate in tara dupa embargoul impus de Rusia. Producem deja sub costuri si nu mai putem scadea preturile”, a spus Ilie Van, presedintele Uniunii Nationale a Crescatorilor de Pasari din Romania.
Daca reprezentantii Bisericii spun ca tin post in jur de 8-10 milioane de romani, patronatele din alimentatie estimeaza ca numarul acestora este mult mai mic.