Finalul anului se anunţa echilibrat pentru producatorul de izolatie din vata minerala URSA Romania. ”La inceputul lunii decembrie vanzarile catre clientul final erau aceleasi ca acum un an si volumele de marfa vanduta catre distribuitori sunt constante. Acest lucru ne face sa speram ca scaderea pietei de constructii inceputa in 2009 s-a oprit in 2014 si ca 2015 poate aduce o usoara relansare a vanzarilor” declara Sorin Pana, directorul comercial al URSA Romania.
URSA Romania isi propune ca anul urmator sa continue educarea consumatorului in vederea folosirii unor produse adecvate pentru izolarea caselor. Practic, se doreste o crestere a vanzarilor venita din modificarea obiceiurilor de cumparare a beneficiarilor finali. Orientarea lor catre produse adecvate, mai bune calitativ, care sa asigure o izolare optima a locuintei si economii reale in bugetul familiei.
De multa vreme se discuta pe piata constructiilor despre conceptul de casa pasiva. Casa pasiva este o casa bine izolata cu produse adecvate, in care s-a montat si un sistem eficient de recuperare a caldurii. Calitatile si beneficiile acestui tip de casa sunt supraestimate in conditiile de dezvoltare si de constructie din Romania. in strainatate este altceva, deoarece costurile pentru sistemele de recuperare a energiei sunt acceptabile si sustenabile in cazul unei familii cu venituri medii. in Romania costurile aferente acestor sisteme sunt foarte mari si nu exista in acest moment un program national de sustinere a costurilor si din partea statului.
“in schimb, aceste costuri pot fi ocolite daca beneficiarul isi izoleaza pur si simplu casa bine, folosind izolatie adecvata. Pentru acoperis stratul de material izolant trebuie sa masoare 30 de cm, iar pentru pereţi 40 de cm de material izolant cu conductivitate optima” declara Sorin Pana.
Exista case in Romania, izolate cu produsele URSA care ating conceptul specialistilor referitor la case bine izolate. “Practic, daca se doreste si un sistem de recuperare a caldurii costurile lui se ridica la peste 10-12.000 euro, o suma foarte mare daca ne gandim ca toata valoarea casei ar fi de aproximativ 60.000 euro. Iar recuperarea acestor bani se va face intr-o perioada extrem de lunga. in schimb, exista varianta de izolare a casei cu produse premium, fara sisteme suplimentare de recuperare a caldurii. Exista o astfel de locuinta in Bucuresti care nu are sistem de incalzire. Pe timpul iernii se foloseste doar un calorifer cu ulei care incalzeste toata casa. Costurile lunare de intretinere se ridica la maxim 250 lei, incluzand energia pentru incalzire, apa calda menajera si cea folosita la gatit. Costurile pentru izolarea a 150 mp de acoperis cu vata de sticla de calitate premium cu grosimea de 30 cm sunt de aproximativ 4000 RON.
La izolarea peretilor exteriori s-a folosit aceeasi vata minerala ca la acoperis, doar ca grosimea a fost de 40 cm. Costul de izolare pentru peretii exteriori cu izolatie premium a fost de aproximativ 5500 RON. La aceste costuri se adauga izolarea pardoselii. in total costurile pentru izolare sunt de 12.000 RON, dar economiile la energie sunt considerabile, iar casa nu are sisteme de recuperare de caldura”, explica Sorin Pana.
An greu din cauza insolvenţelor si a miscarilor din bricolaj
“2014 a fost un an imposibil din punctul de vedere al business-ului in domeniul constructiilor in Romania. Au fost miscarile din piata de bricolaj, au fost insolvente care au afectat pe unii din cei mai mari sau vechi constructori si pe unii vanzatori de materiale de constructii. si mai rau este ca in piaţa sunt promovate produsele ieftine, de volum, de multe ori neadecvate scopului lucrarii. Toata aceasta practica este in detrimentul cumparatorului si favorizeaza cresterea consumurilor de energie, in sensul in care acesta foloseste la izolarea casei produse ieftine care nu reusesc sa scada costurile de incalzire sau racire” spune Sorin Pana.
Pentru sfarsitul acestui an si inceputul lui 2015 URSA Romania asteapta o evoluţie constanta a vanzarilor. “Avantajul produselor de tipul celor comercializate de URSA Romania este ca, montandu-se la interior, se poate lucra cu ele si in luna decembrie, ianuarie sau februarie. in felul acesta stocurile de produse se vand si pot fi refacute in luna ianuarie, ceea ce pentru noi inseamna vanzari semnificative si in ianuarie”, mai adauga Sorin Pana.