Untitled-1Care este domeniul dumneavoastra de activitate?
Domeniul nostru de activitate este legat strict de lucrari de  hidroizolatii, hidro-termoizolatii si impermeabilizari, tot ceea ce inseamna partea de hidroizolatii pe infrastructura, suprastuctura, fundatii, terase, bazine, poduri, pasaje etc.
 
Ce aduce nou pe piata hidroizolatiilor firma dumneavoastra?
  Deoarece in segmentul hidroizolatiilor ne raportam catre furnizorii principali, cu tot ceea ce inseamna partea de membrane hidroizolante, termoizolatii, polistiren extrudat sau expandat, am decis sa mergem spre asigurarea serviciilor cu garantie integrala pro-material si manopera, inclusiv polita de asigurare, prin Grupama Asigurari.

Ce inseamna acest lucru?
  inseamna ca, pe langa garantia care este prevazuta in clauzele contractuale la partea de hidroizolatii, clientul are si siguranta unui acoperis garantat nu numai pentru partea de exterior, ci si in cazul unor eventuale deteriorari din cauza viciilor in serviciile prestate. in cazul efectuarii acestor servicii in mod  necorespunzator, el beneficiaza de o asigurare care il despagubeste.

Oricum, romanii au obligativitatea de a-si asigura casele, in anumite conditii…
  Diferenta fata de asigurarea unei locuinte, pe care posesorul acesteia este obligat sa o faca, este ca asigurarea despre care vorbim nu ii asigura decat serviciile prestate de noi. Siguranta clientului este data de garantia unui serviciu bine executat, prin polita respectiva, dar care acopera strict acel serviciu!

Cum vedeti jocul concurential, pe piata de profil?
  Criza economica a afectat foarte mult sectorul constructiilor si – din aceasta cauza – multi “actori” ai pietei sunt dispusi sa castige clienti prin scaderea cat mai mult posibil a preturilor, chiar daca acest lucru inseamna si un minus la calitatea lucrarilor.

Exista tendinta de a face rabat de la calitate, de dragul unui pret mic?
  Am ajuns intr-o perioada in care – spre surprinderea mea – am constatat ca sunt firme care merg cu pretul atat de mult in jos, incat ai senzatia ca se face doar schimb de bani cu beneficiarul sau antreprenorul general al lucrarii respective! si-atunci, este normal sa te intrebi daca a fost prevazuta si vreo norma de calitate a lucrarii sau daca se respecta anumite caracteristici tehnice. Iar calitatea scazuta se vede in timp si nici macar nu trebuie sa astepti prea mult. Din experienta noastra, pot spune ca ne-am confruntat cu cazuri in care – dupa numai doi ani de folosinta – beneficiarul sau antreprenorul general au solicitat reabilitarea sau refacerea completa a sistemului realizat initial, desi garantia unui acoperis ar trebui sa fie, in mod normal, de cel putin 8 ani. Ca urmare, ori firma respectiva a executat prost lucrarea de la bun inceput, ori – si mai rau – firma a disparut cu totul sau a intrat in insolventa. Noi am si tras un semnal de alarma catre beneficiari, atentionandu-i ca lucrarea de hidro-termoizolatii este la fel de importanta ca si structura unei cladiri. Daca lucrarea este facuta in mod defectuos de la inceput, se poate ajunge la costuri duble sau chiar triple, pentru refacerea completa a sistemului. Cred ca suntem prea saraci pentru a ne permite lucruri ieftine, dar proaste!

Totusi, fiind o perioada de criza, multi beneficiari spun ca nu au bani pentru o lucrare costisitoare si prefera una ieftina si proasta, pe care o vor imbunatati in timp…
  Parerea mea este ca nimanui nu ar trebui sa-i convina sa aloce acum 40 – 50% din suma reala pentru o lucrare despre care stie din start ca este proasta si ca va urma sa aloce ulterior 100% din plata, pentru viitoarea lucrare buna! Daca faci o adunare simpla, costul total al lucrarii ajunge mai mare, in final. Mai bine aduni banii necesari si incepi atunci cand ai toata suma! Noi, ca firma, refuzam astfel de cereri.

Sa inteleg ca, daca pret mic inseamna calitate slaba, un pret mare inseamna si o calitate superioara a lucrarii executate?
  Nu intotdeauna, din pacate, desi – in mod normal – ar trebui sa existe raportul corect intre calitate si pret! Dar, in aceasta perioada de criza economica, beneficiarii trebuie sa fie foarte atenti cui incredinteaza lucrarile, pentru ca firmele de hidroizolatii sunt multe, care se bat pentru putine lucrari si fiecare companie de profil gandeste intr-un fel sau altul cum sa supravietuieasca, astfel ca ar fi posibile si minusuri in calitate, chiar daca se percepe pretul pietei.

Spuneati ca sunt putine lucrari acum. si-atunci, nu sunt tendinte de a solicita preturi mari pentru lucrarile contractate, deoarece nu se stie cand mai apare o alta lucrare?
  Daca ne raportam la piata de materiale, nu prea este posibil acest lucru! Dezavantajul firmelor de profil (cu exceptia celor care importa in mod direct) este ca se lovesc de acelasi furnizor, astfel incat preturile la materiale sunt cam aceleasi, cu o mica diferenta, care nu depaseste 3 – 7%.  Singura problema este data de calitatea materialelor utilizate. in mod normal, pentru o lucrare de calitate superioara ar trebui sa utilizez cam aceleasi materiale, similare ca pret, deci nu ar fi diferente de luat in seama. insa, pentru aceasta, trebuie ca atat beneficiarul, cat si antreprenorul general sa accepte materiale care au  caracteristici tehnice bune si sa nu se utilizeze un material cu cea mai de jos structura si calitate. Eu prefer un material cu o elasticitate mult mai buna, cu o durata de viata mult mai mare, asigurandu-ma – totodata – ca nu voi avea probleme cu garantia respectiva. si chiar daca acest lucru imi scade profitul, eu il fac pe beneficiar sa inteleaga care este diferenta calitativa dintre un material si altul. De aceea, fac un apel ca antreprenorii sa permita ca structura respectiva sa fie executata conform proiectului.
 
Dar credeti ca beneficiarii din Romania – indiferent daca sunt persoane fizice sau juridice – sunt destul de educati pentru a intelege care sunt beneficiile unui material hidro-termoizolant de calitate?
  Probabil ca multi dintre constructori – si aici fac referire la antreprenorii generali – stiu ce inseamna. insa, sunt si santiere unde nu se respecta aceste lucruri si-atunci ti se pun in fata 2 – 3 oferte de la firme concurente, iar alegerea materialelor se face numai in functie de pret, nu si de raportul calitate-pret, astfel incat calitatea materialului nici nu intra in ecuatie.

tinand cont de diferentele foarte mari de temperatura intre vara si iarna, din ultimii ani, a suferit modificari si calitatea materialelor utilizate?
  intr-adevar, fata de acum 20 de ani, cand pe piata nu exista decat acel carton asfaltat pe care-l stia toata lumea, materialele sunt mult imbunatatiite acum. De exemplu, exista varianta membranelor bituminoase SBS, care au o flexibilitate foarte mare la temperaturi joase, de la -15, -20 sau -25 grade in sus, care automat ofera siguranta in comparatie cu un material la zero grade, cu o grosime de 3, cu insertie din fibre de sticla – asta pe partea membranelor de hidroizolatie. Pe partea termoizolatiei – intotdeauna recomand ca polistirenul pentru partea de terasa sa fie extrudat, cu o densitate mare, de 33 – 35 kg/mc, asigurand totodata un coeficient termic cat mai mare. Dar deja intram in aspecte tehnice, de specialitate si nu as vrea sa plictisim cititorii. Oricum, cert este ca exista materiale care sa acopere inclusiv cerintele actuale, cand intalnim diferente mari de temperatura intre perioadele calduroase si cele friguroase. 

Asigurati nu numai materialele, ci si realizarea lucrarilor respective, deci aveti muncitori calificati in domeniu…
  Conduraru Grup, ca societate, dispune de personal logistic atat pentru furnizarea materialelor (deci, totul se asigura cu masinile fiermei), cat si pentru montaj, personalul fiind calificat pe partea de hidroizolatii. Asa ca lucrarea poate fi garantata integral, incepand cu procurarea materialelor necesare, pana la montaj, pe durata de viata a lucrarii executate.

Cum este piata muncii, in domeniul dvs. de activitate?
  Este o piata in descrestere. si nu ma refer aici la munca la negru, pe care nu o cunosc deoarece, la noi, tot personalul este angajat cu carte de munca. Ma refer la faptul ca este in scadere numarul specialistilor de pe piata.

Se spune ca muncitorii buni au plecat in strainatate. Cum ati gasit specialisti?
  Noi avem cam acelasi numar de angajati ca si 2006. stiu ca au fost si muncitori care – in perioada 2007-2008, cand se construia foarte mult – plecau de la o societate, la alta, pentru un salariu mai bun, dar la noi au ramas oameni bine pregatiti profesional.

Cum v-a afectat criza economica?
  Din punctul nostru de vedere, pot spune ca s-a facut simtita incepand cu 2009. Ne-a afectat in sensul ca a trebuit sa renuntam la un sediu de birouri, in zona centrala si sa ne mutam intr-o zona cu o chirie mai mica. Ne afecteaza, in conditiile in care atat beneficiari, cat si antreprenori intra in lantul asta vicios de a nu plati la timp lucrarile efectuate, chiar daca eu asigur contractual si la termen serviciile respective. Dar eu nu pot amana sa platesc salariile muncitorilor sau taxele la stat, ori leasing-urile si chiriile la sedii. si-atunci, neincasand la timp contravaloarea lucrarilor executate, ajung sa platesc penalizari.
 Pe de alta parte, singura modalitate prin care am putut sa scadem din costurile anilor anteriori a fost sa reducem cheltuielile care nu erau neaparat necesare, cum ar fi, de exemplu, cheltuielile de publicitate. in ultima instanta, s-au facut si reduceri de salarii.

Se spune ca exact in perioadele de criza nu ar trebui eliminate cheltuielile de publicitate…
  Noi am lasat sa vina roadele publicitatii facute in perioada anterioara.

Cum vedeti viitorul apropiat al  pietei de hidroizolatii?
Pe ansamblul pietei imobiliare si a constructiilor, consider ca va fi o perioada cu investitii extrem de scazute.
  Cu privire strict la piata de hidroizolatii, e posibil sa avem de lucru, pentru ca toate cladirile vechi ar trebui reabilitate si cred ca vor aparea mari probleme daca nu se iau masuri.
Daniel Negut

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here